Ako ďalej vyplýva z prieskumu sprostredkovateľskej spoločnosti FinGo.sk, 72 % klientov na sporenie využíva staré a nevýhodné sporiace produkty s nízkym úročením. „Šesť z desiatich klientov nedodržiava investičný horizont a viac ako polovica ľudí má na investičné ciele zvolené nevhodné produkty,“ hovorí riaditeľ pre investície a zlato v spoločnosti FinGO.sk František Burda.
Až 56 % klientov si nevie správne sporiť ani na dôchodok. „Klienti nemajú založený druhý dôchodkový pilier alebo si v ňom sporia v nesprávnych fondoch,“ pokračoval Burda.
Bežné sporiace produkty, ako boli vkladné knižky, neskôr sporiace účty alebo termínované vklady, v súčasnosti ponúkajú podľa Burdu nevýhodné zhodnotenie. „Keď sa pozrieme na infláciu, ktorá vyjadruje znehodnotenie peňazí, tak zistíme, že napríklad v septembri ceny medziročne vzrástli o 2,9 %. Ak vaše peniaze nezarobili medziročne aspoň 2,9 %, tak ste stratili na ich kúpnej sile,“ hovorí Burda.
Slovákov často podľa neho vyplaší zopár negatívnych správ, a tak húfne rušia investície alebo vyberajú len malé zisky. Čas však zohráva v investovaní podľa Burdu podstatnú úlohu.
Peniaze sa odkladajú podľa Burdu podstatne jednoduchšie, keď má klient jasnú predstavu, na čo si sporí. „Cieľ je preto veľmi dôležitý nielen z dôvodu naplnenia zámeru, ale i správneho nastavenia adekvátnej mesačnej čiastky, ktorá musí byť v súlade so zamýšľaným cieľom,“ radí Burda. Investičné portfólio klienta by malo byť podľa neho širšie a rozdelené na produkty s kratším sporením, na ktoré môžu siahnuť v prípade nepredvídaných udalostí a produkty s dlhším sporiacim horizontom, kde nechajú peniaze zarábať.