Analýza: Zmenila koronakríza nákupné zvyklosti Slovákov?

Jana Glasová, analytička 365 bank: Pandémia koronavírusu zmenila naše životy, správanie, prácu aj ekonomiku. Asi každý bude súhlasiť s tým, že koronakríza sa významným spôsobom dotkla našich rodinných rozpočtov a ovplyvnila našu spotrebu a nákupné zvyklosti. A predpokladáme, že niektoré z týchto zvyklostí pretrvajú aj po tom, čo koronakríza odznie.

, 06.04.2021 11:00
Jana Glasová Foto:
Podľa analytičky Jany Glasovej sa darí najmä supermarketom a e-shopom, keďže môžu byť otvorené aj vtedy, keď sú iné prevádzky zatvorené.

Ako sa pandémia dotkla našej spotreby a nákupov?

Koronakríza najtvrdšie zasiahla sektor služieb, konkrétne ide hlavne o oblasť cestového ruchu, hotely a penzióny, reštaurácie, kaviarne, zábavné podniky, fitnescentrá a wellness a oblasť umenia a kultúry. Práve v týchto segmentoch sa naša spotreba prepadla najvýraznejšie, pretože tieto zariadenia z dôvodu protipandemických opatrení ani navštevovať nemôžeme alebo ich môžeme využívať len v obmedzenej forme. Napríklad do kina, divadla či wellness si v týchto dňoch nezájdeme a z reštaurácie si môžeme vziať jedlo len so sebou. Zároveň platí, že v týchto oblastiach došlo aj k najväčšiemu prepadu tržieb.

Existujú však aj odvetvia, ktorým sa počas krízy darí lepšie ako ostatným. Keď sa na to pozrieme z hľadiska našej spotreby (a teda maloobchodu), sú to hlavne supermarkety a e-shopy. Dôvod je jednoduchý – tieto obchody môžu byť otvorené aj vtedy, keď sú ostatné predajne zatvorené. Tržby internetových predajcov počas prvej vlny pandémie síce tiež klesli, ale od júla opäť rastú a počas jesenných a zimných mesiacov zaznamenali dokonca výrazne vyššie tržby ako pred rokom. Za celý minulý rok boli tržby e-shopov medziročne vyššie priemerne o 2,3 %.

Čo sa týka supermarketov, tak ich tržby medziročne rástli počas celého roka 2020 a boli priemerne o 5 % vyššie ako v roku 2019. Z pohľadu jednotlivých mesiacov sa tržby supermarketov najvýraznejšie zvýšili v marci. Súviselo to s tým, že ľudia sa obávali, že potravín bude nedostatok a vytvárali si zásoby, čo viedlo k tomu, že regály v obchodoch naozaj niekedy zívali prázdnotou. Po vypuknutí druhej vlny pandémie sa už ale takáto situácia nezopakovala.

Aké budú naše nákupné zvyklosti, keď sa život vráti do normálu?

Z očkovania budú najviac profitovať podnikatelia, ktorí v súčasnosti najviac trpia protipandemickými opatreniami – cestovné kancelárie, hotely, reštaurácie, kaviarne a kluby, kiná, divadlá a v podstate všetky firmy pôsobiace v oblasti kultúry, umenia a zábavy. Ich služby totiž počas pandémie využívame len veľmi obmedzene alebo vôbec.

Očkovanie ale vráti náš život do normálu a je možné, že budeme viac míňať na tovary a služby, ktoré sme si počas pandémie „kúpiť“ nemohli. Mnohí z nás totiž budú trpieť deficitom kultúry, umenia, zábavy, cestovania a pod. A preto sa môže stať, že budeme ochotní míňať viac v reštauráciách, kinách, divadlách, častejšie budeme navštevovať rôzne podujatia alebo si doprajeme drahšiu dovolenku. A aby sme si to mohli dovoliť, radšej sa uskromníme v iných oblastiach. Aj takto môžu vyzerať naše nákupy krátko po tom, čo sa vrátime k normálnemu životu. Samozrejme, z dlhodobého hľadiska sa naša spotreba vráti späť do starých koľají, teda do istého štandardu, na ktorý sme boli zvyknutí.

Koronakríza ale priniesla aj také zmeny nákupných zvyklostí, ktoré zrejme budú trvalé. Zatvorené obchody a nákupné centrá viedli k tomu, že sme naše nákupy presmerovali do on-line sveta. Počas lockdownu ale kupujeme v e-shopoch aj to, čo by sme si za normálnych okolností radšej kúpili v kamennej predajni. Preto po odznení pandémie pri niektorých nákupoch opäť vymeníme e-shopy za klasické obchody. Koronakríza nás ale posunula bližšie k on-line nakupovaniu a zvykli si naň aj tí, ktorí predtým na stránky e-shopov neklikali príliš často. Preto očakávame, že internetový predaj bude ďalej rozkvitať, a to aj dávno po tom, čo sa naše životy vrátia do normálu. Náš život je totiž čoraz viac on-line, viac digitálny a pandémia tento proces ešte urýchlila.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #nákup #Jana Glasová #analýza