Poradňa: Prišli ste na dovolenke o peňaženku alebo kartu - čo robiť?

Ako treba postupovať v prípade, ak niekomu na zahraničnej dovolenke ukradnú peňaženku s dokladmi, peniazmi a kartami, prípadne nastane aj zneužitie platobnej karty?

, 20.06.2021 06:00
muž, žena, manželia, kreditná karta, debetná... Foto:
Ak vám kartu niekto ukradne a platí ňou, najprv ju treba zablokovať, potom to nahlásiť na polícii a následne podať reklamáciu u prevádzkovateľa.
Odpovedá: Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit

Ak vám niekto ukradne peňaženku s dokladmi v zahraničí a prídete tak o hotovosť, platobné karty a doklady tisíce kilometrov od domova, je to síce veľký problém, ale riešiteľný. V prvom rade okamžite kontaktujte svoju banku, prípadne vydavateľa vašej karty so žiadosťou o jej blokáciu. Blokácia karty sa dá vybaviť rýchlo – buď zatelefonujete na zákaznícku linku vašej finančnej inštitúcie alebo to urobíte prostredníctvom internetbankingu. Základným pravidlom je zbytočne neotáľať a konať čo najrýchlejšie, aby nedošlo k zneužitiu karty. Je dobré si do telefónu uložiť číslo klientskeho centra a mať ho tak kedykoľvek po ruke. Po návrate domov vám vydajú novú kartu.

V prípade blokácie karty dochádza k zablokovaniu aj digitalizovaných kariet v mobilných peňaženkách, čiže ak máte nahratú kartu v mobile, zablokuje sa na platenie. Niektoré bankové a nebankové inštitúcie vydávajú virtuálne karty, ktorých dôležitou prednosťou je väčšia bezpečnosť. Virtuálna karta sa nemôže stratiť alebo ju nikto nemôže ukradnúť. Klient si ju ale môže sám ihneď zablokovať v mobilnej aplikácii, a to aj dočasne, ak má podozrenie, že došlo k zneužitiu, napríklad pri platení on-line.

žena, sveter, karta, kreditka, nakupovanie,
	rozmýšľanie Čítajte viac Kreditná karta verzus kontorentný úver

Pri strate alebo krádeži nesiete zodpovednosť do nahlásenia straty prevádzkovateľovi. Po tomto nahlásení za ďalšie čerpanie nezodpovedáte. Ak máte kartu, ktorá má bezkontaktnú funkciu, znamená to, že môžete čerpať prostriedky do určitej výšky bez zadávania PIN-u, tento limit sa môže v jednotlivých krajinách líšiť, popr. niekedy je požadované zadanie PIN-u v prípade akejkoľvek platby. Ak vám kartu niekto ukradne a platí ňou, najprv ju treba zablokovať, potom to nahlásiť na polícii a následne podať reklamáciu u prevádzkovateľa. Nastáva preverenie, či nedošlo k prezradeniu PIN-u a ak je potvrdené, že bolo platené bez PIN-u – bezkontaktne, tak vo väčšine prípadov prevádzkovateľ reklamáciu uzná a peniaze klientovi vráti.

Čo sa týka dokladov, krádež alebo stratu treba urýchlene nahlásiť na najbližšej policajnej stanici. Na veľvyslanectve v danom štáte by vám mali vydať náhradný doklad – teda cestovný preukaz.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #strata #problémy na dovolenke #poradňa #krádež #financie #cestovanie