Právnička radí: Ako rozoznať podvodné pôžičky

Aj v súčasnosti sa možno na finančnom trhu stretnúť s podvodnou formou poskytovania pôžičiek. Ako rozpoznať, že ide o podvodnú pôžičku, kde si overiť legitímnosť subjektu poskytujúceho finančné služby a na čo si dávať pozor pri výbere pôžičky, objasňuje JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.

, 23.11.2021 08:00
žena, notebook, práca, problém, starosti Foto:
Pozor si treba dať najmä na pôžičky ponúkané za nápadne výhodných podmienok, a to bez potreby preukazovania bonity potenciálneho klienta či akejkoľvek inej formy zabezpečenia pôžičky.

„Pri výbere pôžičky je v prvom rade potrebné zvážiť samotnú potrebu čerpania pôžičky. Položte si otázku, či je pre vás nevyhnutnosťou a či ju skutočne potrebujete. Je dôležité si uvedomiť, že pôžička je záväzok na isté, často dlhodobé obdobie. Preto kým pristúpite k žiadosti o poskytnutie pôžičky, mali by ste dôkladne posúdiť, nielen aké sú vaše finančné možnosti a či budete vedieť pôžičku v budúcnosti riadne a včas splácať, ale aj dôvodnosť potreby čerpania pôžičky. Tá by mala mať závažný dôvod a určite by sa ňou nemala financovať krátkodobá spotreba ako napríklad dočasné vykrytie výpadku príjmov, nákupy darčekov, dovolenka, výlet a tak podobne. Pôžičku by ste mali čerpať iba od dôveryhodných subjektov, ktoré dôkladne preskúmajú vašu finančnú situáciu pre účely poskytnutia pôžičky a jej následného splácania,“ konštatuje Ďatelinková.

Ďalej uvádza: „Preto, ak je už u vás potreba čerpania pôžičky nevyhnutnosťou, dôkladne zvážte, s ktorým subjektom do zmluvného vzťahu vstúpite. Oprávnenosť jednotlivých subjektov na poskytovanie finančných služieb si môžete veľmi jednoducho overiť prostredníctvom internetovej stránky Národnej banky Slovenska https://subjekty.nbs.sk/."

„Pozor si treba dať najmä na pôžičky ponúkané za nápadne výhodných podmienok, a to bez potreby preukazovania bonity potenciálneho klienta či akejkoľvek inej formy zabezpečenia pôžičky. Ide predovšetkým o dobre premyslený podvodný systém, na konci ktorého nedochádza k poskytnutiu pôžičky, ale k obohateniu sa podvodníka na úkor žiadateľa. Potenciálni klienti sú s ponukou výhodnej pôžičky zväčša oslovovaní formou e-mailových správ alebo prostredníctvom sociálnych sietí. Ponuky ,výhodných' pôžičiek sú zverejňované či už ako príspevky v rôznych diskusiách s cieľom osloviť čo najširšiu skupinu ľudí, alebo sú zasielané priamym oslovením jednotlivcov do správ na sociálnych sieťach,“ upozorňuje Ďatelinková.

online nákup, online nakupovanie, nákup cez internet, žena, karta, notebook Čítajte aj Právnička radí: Platíte cez internet? Ako neprísť o peniaze

Rady, ako odhalíte podvodnú pôžičku

JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie, vysvetľuje: "To, či ide o podvodnú formu poskytovania pôžičky, spoznáte veľmi jednoducho. Všímať si treba hneď niekoľko skutočností. Ako prvé je potrebné zamerať sa na to, kto je poskytovateľom pôžičky. Zvyčajne ide o subjekt bez dostatočnej histórie, o ktorom absentujú akékoľvek informácie, a to vrátane informácií o poskytovaných službách či orgánoch dozoru, ale aj priame kontaktné údaje. Tieto subjekty obvykle vystupujú iba pod profilom vytvoreným na sociálnej sieti. A v prípadoch, keď aj majú vytvorenú aktívnu webovú stránku, kontaktovať subjekt býva zväčša možné iba prostredníctvom kontaktného formulára.

Okrem toho obvykle chýbajú právne informácie o danom subjekte či dokumenty, ako sú napríklad obchodné podmienky alebo reklamačný poriadok. Žiadateľom sú zasielané fiktívne zmluvné dokumenty, ktoré obsahujú pečiatky a podpisy a navodzujú tak dojem oficiálnych dokumentov. Niektoré sú koncipované viacjazyčne a zväčša majú výraznú grafickú úpravu, pričom obsahujú množstvo podpisov a pečiatok s cieľom získania dôveryhodnosti."

rodina, rodičia, dieťa, nákup, úsmev Čítajte viac Úver, kreditka, debet? Ako riešiť nečakané výdavky

"O serióznosti ponuky veľa napovie aj samotná forma a spôsob komunikácie zo strany poskytovateľa pôžičky. Tá zvyčajne prebieha prostredníctvom e-mailu alebo formou SMS či pomocou multiplatformových aplikácií určených na posielanie správ. Komunikácia zvyčajne obsahuje štylistické či gramatické chyby, nesprávne tvary slov, pričom môže budiť dojem strojového prekladu textu do slovenského jazyka, a miestami tiež absentujú interpunkčné znamienka či diakritika. Vždy je svojím obsahom jednostranná s cieľom získať peniaze od žiadateľa, a to pod zámienkou zaplatenia rôznych poplatkov, ktoré sa pohybujú v stovkách eur.

podanie ruky, dohoda, úsmev Čítajte viac Za akých podmienok vám banky požičajú?

Pred získaním potenciálneho klienta je štýl komunikácie prívetivý, no postupom času, ako žiadateľ o pôžičku odmieta plniť pokyny poskytovateľa na ďalšie platby, mení sa komunikácia na nátlakovú, zavádzajúcu, ba až agresívnu. Mali by ste vedieť, že ide o vyfabrikované poplatky napríklad za žiadosť o poskytnutie pôžičky, za poskytnutie pôžičky, za poistenie, za garanciu, za prevod platby atď. V praxi sme zaznamenali prípad, v ktorom sa celková suma zaplatených poplatkov zo strany žiadateľa o pôžičku pohybovala v niekoľkých tisícoch eur, pričom k poskytnutiu pôžičky v požadovanej výške nikdy nedošlo," hovorí Ďatelinková.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pôžička #podvodné pôžičky #financie
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy