Právnička radí: Seniori, nedajte sa pred Vianocami nachytať

Seniori sú čoraz častejšie obeťou podvodníkov, ktorí sa snažia zneužiť ich dôverčivosť. Na čo si dávať pozor radí JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.

06.12.2021 13:40
muž, dôchodca, penzista, notebook, práca Foto:
Ilustračné foto.
debata (3)

„Pomerne často sa stretávame s prípadmi, kedy sú seniori kontaktovaní neznámou osobou so žiadosťou o poskytnutie peňažných prostriedkov pod vymyslenou legendou potreby úhrady zdravotníckych výdavkov pre ich rodinných príslušníkov či najnovšie tiež pre účely poskytnutia pôžičky pre rodinného príslušníka seniora. V týchto prípadoch podvodníci dokonca neváhajú simulovať hlas rodinného príslušníka seniora, aby pôsobili dôveryhodne.

Taktiež sú to prípady, kedy sú seniori konfrontovaní s podvodnou ponukou podomových predajov tovarov, či ponukou rôznych služieb. V uvedených prípadoch majú podvodníci už vopred pripravené zmluvy a naliehajú na seniora, aby ich pre tzv. výhodnosť a neopakovateľnosť ponuky, podpísal. Typické sú aj ponuky podvodných pôžičiek prostredníctvom sociálnych sietí. Veľmi časté sú tiež prípady akýchsi výhodných investičných ponúk do kryptomien, či nemenej známe sú prípady podvodných internetových zoznámení prostredníctvom sociálnych sietí.“ informuje Ďatelinková

Ďatelinková uvádza aj ako môžete podvodné konanie rozpoznať, „Hoci dnešní podvodníci dokážu byť veľmi vynaliezaví, presvedčiví a pôsobia naliehavo, netreba sa nechať oklamať. Pri žiadostiach o poskytnutie peňažných prostriedkov nie je výnimkou ponuka pomoci podvodníkov s odvozom seniora do banky či k najbližšiemu bankomatu. Rozpoznať podvodné konanie možno aj tak, že podvodník pri takejto žiadosti nadiktuje číslo účtu kam je potrebné peňažné prostriedky poslať. Čo je nesmierne podstatné a vyskytuje sa pri všetkých formách podvodov, že podvodník pôsobí naliehavo a miestami až nátlakovo. Využíva pritom moment prekvapenia, ale predovšetkým zraniteľnosť seniora.“

Nereagujte na výzvy

„V žiadnom prípade neodporúčam, reagovať na výzvy o zaslanie peňažných prostriedkov. V týchto prípadoch platí, že informácie je potrebné si vždy dôkladne overovať. Ak je senior požiadaný o poskytnutie peňažných prostriedkov pre rodinného príslušníka, je dôležité si overiť túto skutočnosť priamo u rodinného príslušníka, rovnako si overiť aj telefonický kontakt, z ktorého bol kontaktovaný a tento si porovnať s číslom príslušného rodinného príslušníka. Je potrebné si uvedomiť, že ak raz poukážete peňažné prostriedky v prospech neznámeho účtu, dostať sa k nim môže byť veľmi problematické.

Zväčša ide o zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané. Rovnako je veľmi dôležité, neposkytovať, a to či už telefonicky alebo iným spôsobom citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva. Taktiež neprihlasovať sa na neznáme internetové stránky a neotvárať e-mailové správy od neznámych osôb. Neotvárať príbytky neznámym osobám a nereflektovať na oko výhodné podomové predaje ponuky tovarov či služieb.

Nereagovať na doručené správy, či poštu o akejsi výhre v lotérii či dedičstve po neznámej osobe. V týchto prípadoch sú obete vyzývané na zaplatenie rôznych poplatkov. Akonáhle takýto poplatok zaplatíte ste v nekonečnej špirále ďalších a ďalších žiadostí o zaplatenie rôznych vymyslených poplatkov, poštovného, či poistného. Listy sú zvyčajne písané viacjazyčne, obsahujú komplikované názvy spoločností, niekoľko podpisov či pečiatok pre vzbudenie dôveryhodnosti a mávajú výraznú farebnú vizualizáciu.

Obchodné podmienky

V prípade investičných služieb, je dôležité overiť si dôveryhodnosť investičného subjektu, jeho históriu a prečítať si obchodné podmienky vrátane reklamačného poriadku ešte predtým než vstúpite do zmluvného vzťahu. Dôveryhodnosť subjektov poskytujúcich finančné služby si môžete prostredníctvom webovej stránky Národnej banky Slovenska https://subjekty.nbs.sk/.“ upozorňuje Ďatelinková.

S. Ďatelinková záverom apeluje na ostražitosť seniorov, „Vždy platí základné pravidlo. Pri akejkoľvek komunikácii s neznámou osobou je potrebné byť ostražití, nedôverovať neznámym osobám, informácie si vopred overovať a v prípade akéhokoľvek podozrivého správania oznámiť tieto skutočnosti na polícii.“

3 debata chyba
Viac na túto tému: #podvod #senior #obeť