Poistný trh sa mení, poisťovne pravidelne prinášajú novinky, rozširujú poistné krytie alebo pri rôznych rizikách menia rozsah poistných limitov, preto je škoda, ak sa o ne ukrátite. Sú tu však aj ďalšie, oveľa dôležitejšie dôvody. „V posledných rokoch ceny bytov a domov rekordne rastú, počas pandémie začalo zdražovanie stavebných materiálov a v tomto roku sme svedkami rekordnej inflácie. V praxi sa stretávame aj s tým, že niektorí starší klienti majú poistnú zmluvu uzatvorenú ešte v slovenských korunách,” opisuje Mária Brezanská zo spoločnosti FinGO.sk.
Aj kvôli týmto dôvodom je pravdepodobné, že poistenie bytu alebo domu uzavreté pred 1 až 2 rokmi môže byť už nevyhovujúce a nehnuteľnosť a domácnosť nemusí byť dostatočne chránená.
Tri poistné udalosti
Prečítajte si základné odporúčania odborníčky, na čo všetko treba myslieť. Radí Mária Brezanská, riaditeľka pre neživotné poistenie FinGO.sk:
V praxi sa často stretávame s tým, že klient má poistenú len nehnuteľnosť, ale nemá poistenú domácnosť a opačne. V tejto súvislosti netreba zabúdať, že kvalitné poistenie bytu či domu má obsahovať tri zložky – poistenie nehnuteľnosti, domácnosti aj zodpovednosti za škodu. Každé z týchto poistení má svoj účel a vzťahuje sa na rôzne poistné udalosti, ktoré sa vám môžu prihodiť.
Taktiež treba myslieť na správne nastavenie poistnej sumy, aby sme sa vyhli tomu, že poistná suma nebude zodpovedať hodnote domu, bytu či chalupy, alebo bude naopak nadhodnotená. So správnym nastavením poistnej sumy vám môže pomôcť skúsený finančný sprostredkovateľ alebo poisťovňa.
Ak máte uzavreté zastaralé a dnes už nevýhodné poistenie, mohli by ste sa v prípade poistnej udalosti dožiť nepríjemného prekvapenia. Môžeme si to uviesť na príklade poisteného rodinného domu, ktorý poškodí povodeň alebo záplava. Pri nečakanej živelnej udalosti, ktorých je v poslednej dobe pre klimatické zmeny veľa, klient zistí, že jeho poistná zmluva, ktorú si platí roky, ho reálne neochráni. V tom lepšom prípade je obsahom krytia aj riziko povodne a záplavy, avšak môže sa stať, že klient má nesprávne alebo nedostatočne nastavenú poistnú sumu pre nehnuteľnosť alebo domácnosť, prípadne sa krytie v rámci jeho zmluvy vzťahuje len čisto na stavbu alebo len na zariadenie domácnosti.