„Mám viacero známych, ktorí zarobili na investovaní do kryptomien. Facebook mi už dlhšie ponúkal stránky, ktoré hovorili o veľmi dobrom zhodnotení. Presvedčilo ma aj to, že na investície dozerá bitcoinová polícia Blockchain z Londýna…“ začína svoje rozprávanie Alexandra z Modry. „Mal som naozaj rušný pracovný deň, keď mi zavolal môj bankár. Upozornil ma, že mi z účtu odchádzajú peniaze na zahraničné účty,“ opisuje, ako prišiel o peniaze, Peter z Bratislavy. Tieto príbehy nie sú ilustračné.
„Ide o reálnych klientov, ktorí nám zavolali, pretože prišli o všetky svoje peniaze,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne. Takto sa môže začínať príbeh kohokoľvek z nás. Počet podvodov totiž extrémne vzrástol. Ak by sme sa pozreli na rok 2021 a rok 2023, zistili by sme, že počet nahlásených podvodov sa zdvihol až o 530 percent. A to sa tento rok ešte neskončil. „Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, príde priemerne o 2 700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ konštatuje Ján Adamovský.
Ideálna obeť? Každý z nás
Ide pritom o ľudí naprieč sociálnym statusom a bydliskom. Neexistuje ideálna obeť. Môže ňou byť ktokoľvek. „S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu ako akéhokoľvek iného trestného činu,“ vysvetľuje Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčka. Stať sa to môže naozaj každému, aj tomu, kto verí, že podobným podvodníkom nenaletí. „Stalo sa to aj mne. Odovzdala som údaje k svojej karte a až následne som si uvedomila, že ide o podvodný e-shop,“ vykresľuje Zuzana Juráneková, ako sa sama stala obeťou podvodníkov.
Čítajte viac Koľko plánujeme minúť na vianočné darčeky? Veľký prieskum ukázal, či viac alebo menej ako vlani„Online podvody majú oveľa väčšie dopady ako len finančné. Ľudia prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu, čo sa prejavuje na duševnom zdraví,“ poukazuje na problém odborníčka. Na banky sa totiž podvedení klienti obracajú s vierou, že sa im podarí získať peniaze naspäť. Na IPčko pre psychické ťažkosti.
Metódy podvodníkov sú naozaj sofistikované a sú veľmi zdatní v technológiách. Preto im napríklad pomáhajú aj vyhľadávače, ako je Google. „Podvodníci využívajú napríklad manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií. To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí na škodlivé webové stránky alebo propagovať podvodné produkty či služby,“ vysvetľuje Zuzana Juráneková. Okrem toho sú zdatní aj v emocionálnych manipuláciách. Emócie sú dôležitým motorom správania. Vytvárajú u ľudí silný stav strachu, naliehavosti alebo dôvery. To vytvára „horúci stav“, ktorý znižuje schopnosť myslieť pokojne a racionálne.
Najčastejšie podvody a riešenie
Dnes sa bankoví klienti najčastejšie stretávajú s falošnými bankármi, podvodmi na bazároch a s investičnými podvodmi. Väčšina z nich v prvom rade kontaktuje banku a políciu. Tí, ktorí sa nedokážu sami vyrovnať so psychickými následkami, sa obracajú aj na odborníkov. „Z pohľadu online podvodov sa u dospelých ľudí najčastejšie stretávame s romantickými podvodníkmi (4,2 %), phisingom (2,2 %), smishingom (1,9 %) a camfectingom (1,1 %),“ hovorí Zuzana Juráneková. Jednou z možností, ako sa chrániť proti strate peňazí pri podvode, je poistenie zneužitia platieb.