Dve percentá z dane zlepšujú život, myslí si väčšina z nás

Určite ste už počuli spojenie slov „dve percentá z dane“. Firmy, ktoré podávajú daňové priznanie za minulý rok v riadnom termíne a chcú poskytnúť časť zaplatenej dane na podporu verejnoprospešných iniciatív, tak môžu urobiť do 31. marca 2025. Pre zamestnancov platí termín do konca apríla. Až sedem z desiatich ľudí na Slovensku je presvedčených, že peniaze z 2 % pomáhajú zlepšovať náš život. Ukázal to reprezentatívny prieskum agentúry Focus.

21.03.2025 00:00
Tomas Bezak  spravca Nadacie Lidl a Martin... Foto:
Vpravo na fotografii Tomáš Bezák, správca Nadácie Lidl.

Prieskum tiež ukázal, že poukazovanie 2 % je pre občanov Slovenska najbežnejšou formou podpory občianskych organizácií. Ľudia preferujú pomoc školám, škôlkam, charitatívnym organizáciám a nemocniciam či iným zdravotníckym zariadeniam. Tretina opýtaných poskytla organizáciám finančný dar a asi štvrtina pomáha v podobe dobrovoľníckej činnosti.

„Som rád, že túto možnosť máme a tento nástroj pomoci si vážme a chráňme,“ podotýka Tomáš Bezák, správca Nadácie Lidl. „Lidl pôsobí vo viac ako 30 krajinách naprieč svetom, ale keď som kolegom zo zahraničia vysvetľoval systém prerozdeľovania dvoch percent z dane u nás, boli príjemne prekvapení, ako to tu funguje. Na Slovensku vďaka tomuto finančnému príspevku Lidl realizuje rôzne projekty v dvoch hlavných líniách:

1. v oblasti zdravotnej starostlivosti (podpora slovenských pôrodníc, charitatívna zbierka pre Slovenský Červený kríž, Detské kardiocentrum, detskú onkológiu)

2. v oblasti sociálnych inovácií (výstavba detských ihrísk, výstavba mestských parkov Čistinka)

Pracovníci Slovenského Červeného kríža pred... Foto: Bianka Stuppacherová
Slovenský Červený kríž, pracovníci Pracovníci Slovenského Červeného kríža pred špeciálne upravenými dodávkami. SČK získal špeciálne vybavenie vďaka financiám Nadácie Lidl.

Znalosť 2 % je vysoká

Aj tí, ktorí možnosť poukázať 2 % neziskovým organizáciám nevyužívajú, o nej vedia. Takúto vedomosť o možnosti fyzických osôb má až 90 % obyvateľov Slovenska a dve tretiny v prípade firiem. Povedomie je vysoké vo všetkých regiónoch, pričom najvyššie je v Prešovskom, Žilinskom a Trenčianskom kraji. Obľúbenosť tohto mechanizmu dvoch percent ako podpory verejnoprospešných projektov ukazuje aj rastúci trend v počte zasielaných prostriedkov a takisto ich výška. Kým v roku 2021 to bolo 87,2 milióna eur, vlani už dosiahla celková suma zaslaných prostriedkov z dvoch percent daní 105 miliónov eur! Mierne narástol aj počet registrovaných prijímateľov – na 18 028.

Ako pomáhajú firemné nadácie

Významnú úlohu v redistribúcii peňazí do regiónov zohrávajú firemné nadácie. Takou je aj Nadácia Lidl s udeleným certifikátom „Transparentná firemná nadácia“. Nadačné prostriedky sa prerozdeľujú formou grantov iným dobročinným organizáciám výlučne na verejnoprospešný účel. „Aj vďaka 2 % majú fyzické aj právnické osoby možnosť systematicky podporovať dobročinné organizácie, ktoré do veľkej miery pomáhajú tam, kde štátne zdroje nie sú dostatočné. Ide predovšetkým o sociálnu oblasť a ochranu zdravia. Bez asignačného mechanizmu by mnohým organizáciám, ktoré priamo v regiónoch pomáhajú núdznym, podporujú vzdelávanie a podávajú pomocnú ruku v boji s ťažkým osudom, hrozil zánik alebo výrazné obmedzenie aktivít,“ hovorí Lenka Michálik Holešová, členka predsedníctva Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN).

Podľa posledných dostupných údajov využili členovia ASFIN na verejnoprospešné účely až 96 % príjmov zo získaných prostriedkov, pričom na komunikáciu išlo z týchto zdrojov len 0,04 % a na administratívu necelé 4 %. Čo mnohí ľudia nevedia, úväzky ľudí pracujúcich pre nadácie nie sú platené z 2 % daní, ako si možno mnohí myslia.

80 % opýtaných je podľa prieskumu za zachovanie možnosti darovania 2 % pre fyzické, ale aj právnické osoby – najmä na podporu poskytovania sociálnej pomoci ľuďom v núdzi (52 %), podporu zdravia a sociálnych služieb (49 %), vzdelávanie (27 %) a ochranu životného prostredia (22 %). Človeka – jednotlivca to stojí 7 sekúnd námahy zaškrtnúť správne políčka v rámci daňového priznania.

Každý z nás môže týmto drobným gestom pomôcť. Stimuluje to endorfíny, nie?

Asociácia firemných nadácií a fondov

Účelom založenia Asociácie firemných nadácií a fondov (ASFIN) je zastrešiť významné firemné nadačné subjekty a vytvoriť priestor pre ich stretávanie, komunikáciu, spoluprácu a výmenu skúseností. Tým prispieva k rozvoju firemnej filantropie a firemnému darcovstvu.

Cieľom asociácie je prispievať k maximalizácii efektivity a transparentnosti pri dosahovaní verejnoprospešného účelu. Snahou je prispievať ku kultivácii nadačného prostredia a podpore firemného darcovstva na Slovensku.

Asociácia firemných nadácií a fondov je neformálnou platformou s cieľom sieťovať členov a obhajovať záujmy komunity firemných nadačných subjektov na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Lidl #dve percentá #Nadácia Lidl #2 % dane
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"