Prieskum tiež ukázal, že poukazovanie 2 % je pre občanov Slovenska najbežnejšou formou podpory občianskych organizácií. Ľudia preferujú pomoc školám, škôlkam, charitatívnym organizáciám a nemocniciam či iným zdravotníckym zariadeniam. Tretina opýtaných poskytla organizáciám finančný dar a asi štvrtina pomáha v podobe dobrovoľníckej činnosti.
„Som rád, že túto možnosť máme a tento nástroj pomoci si vážme a chráňme,“ podotýka Tomáš Bezák, správca Nadácie Lidl. „Lidl pôsobí vo viac ako 30 krajinách naprieč svetom, ale keď som kolegom zo zahraničia vysvetľoval systém prerozdeľovania dvoch percent z dane u nás, boli príjemne prekvapení, ako to tu funguje. Na Slovensku vďaka tomuto finančnému príspevku Lidl realizuje rôzne projekty v dvoch hlavných líniách:
1. v oblasti zdravotnej starostlivosti (podpora slovenských pôrodníc, charitatívna zbierka pre Slovenský Červený kríž, Detské kardiocentrum, detskú onkológiu)
2. v oblasti sociálnych inovácií (výstavba detských ihrísk, výstavba mestských parkov Čistinka)
Znalosť 2 % je vysoká
Aj tí, ktorí možnosť poukázať 2 % neziskovým organizáciám nevyužívajú, o nej vedia. Takúto vedomosť o možnosti fyzických osôb má až 90 % obyvateľov Slovenska a dve tretiny v prípade firiem. Povedomie je vysoké vo všetkých regiónoch, pričom najvyššie je v Prešovskom, Žilinskom a Trenčianskom kraji. Obľúbenosť tohto mechanizmu dvoch percent ako podpory verejnoprospešných projektov ukazuje aj rastúci trend v počte zasielaných prostriedkov a takisto ich výška. Kým v roku 2021 to bolo 87,2 milióna eur, vlani už dosiahla celková suma zaslaných prostriedkov z dvoch percent daní 105 miliónov eur! Mierne narástol aj počet registrovaných prijímateľov – na 18 028.
Ako pomáhajú firemné nadácie
Významnú úlohu v redistribúcii peňazí do regiónov zohrávajú firemné nadácie. Takou je aj Nadácia Lidl s udeleným certifikátom „Transparentná firemná nadácia“. Nadačné prostriedky sa prerozdeľujú formou grantov iným dobročinným organizáciám výlučne na verejnoprospešný účel. „Aj vďaka 2 % majú fyzické aj právnické osoby možnosť systematicky podporovať dobročinné organizácie, ktoré do veľkej miery pomáhajú tam, kde štátne zdroje nie sú dostatočné. Ide predovšetkým o sociálnu oblasť a ochranu zdravia. Bez asignačného mechanizmu by mnohým organizáciám, ktoré priamo v regiónoch pomáhajú núdznym, podporujú vzdelávanie a podávajú pomocnú ruku v boji s ťažkým osudom, hrozil zánik alebo výrazné obmedzenie aktivít,“ hovorí Lenka Michálik Holešová, členka predsedníctva Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN).
Podľa posledných dostupných údajov využili členovia ASFIN na verejnoprospešné účely až 96 % príjmov zo získaných prostriedkov, pričom na komunikáciu išlo z týchto zdrojov len 0,04 % a na administratívu necelé 4 %. Čo mnohí ľudia nevedia, úväzky ľudí pracujúcich pre nadácie nie sú platené z 2 % daní, ako si možno mnohí myslia.
80 % opýtaných je podľa prieskumu za zachovanie možnosti darovania 2 % pre fyzické, ale aj právnické osoby – najmä na podporu poskytovania sociálnej pomoci ľuďom v núdzi (52 %), podporu zdravia a sociálnych služieb (49 %), vzdelávanie (27 %) a ochranu životného prostredia (22 %). Človeka – jednotlivca to stojí 7 sekúnd námahy zaškrtnúť správne políčka v rámci daňového priznania.
Každý z nás môže týmto drobným gestom pomôcť. Stimuluje to endorfíny, nie?
Asociácia firemných nadácií a fondov
Účelom založenia Asociácie firemných nadácií a fondov (ASFIN) je zastrešiť významné firemné nadačné subjekty a vytvoriť priestor pre ich stretávanie, komunikáciu, spoluprácu a výmenu skúseností. Tým prispieva k rozvoju firemnej filantropie a firemnému darcovstvu.
Cieľom asociácie je prispievať k maximalizácii efektivity a transparentnosti pri dosahovaní verejnoprospešného účelu. Snahou je prispievať ku kultivácii nadačného prostredia a podpore firemného darcovstva na Slovensku.
Asociácia firemných nadácií a fondov je neformálnou platformou s cieľom sieťovať členov a obhajovať záujmy komunity firemných nadačných subjektov na Slovensku.