Rada č. 1: Realizujte konsolidované platby
Pri bezhotovostných prevodoch sa na daň z finančných transakcií uplatňuje limit 40 eur. To znamená, že aj pri prevode sumy vyššej ako 10-tisíc eur poplatok nebude vyšší ako 40 eur. Odporúča sa preto konsolidovať platby, čiže jednou platbou uhradiť viacero faktúr tomu istému dodávateľovi.
„Úhrada viacerých faktúr pre jedného dodávateľa služieb či tovaru v jednej platbe je rozumným riešením, ako pri veľkých úhradách optimalizovať náklady na transakčnú daň. Spájanie faktúr do jednej úhrady je daňovo v poriadku, keďže dani podlieha iba suma odpísanej platby z bankového účtu. Uvedený záver pripúšťa aj Finančná správa,“ argumentuje daňová odborníčka Ľubomíra Murgašová z poradenskej spoločnosti Grant Thornton radí. „Odporúčam sa však vopred dohodnúť s dodávateľom na spôsobe platby,“ dodáva Ľ. Murgašová.
Rada č. 2: Plaťte kartou, ak to je možné
Pri platbe kartou sa daň neplatí, podnikateľ iba uhrádza ročný poplatok za každú kartu k podnikateľskému účtu vo výške 2 eurá. Je preto rozumné realizovať maximum platieb kartou namiesto prevodom.
„Ak napríklad dopravná firma s flotilou desiatich nákladných áut zaplatí mesačne za pohonné hmoty 30-tisíc eur pri 50 tankovaniach, tak pri platbe kartou namiesto využitia úhrady na faktúru ušetrí 120 eur. Za niekoľko rokov takto ušetrí niekoľko tisíc eur,“ vysvetľuje Ľubomíra Murgašová.
Ak má dodávateľ zriadenú platobnú bránu, môže na úhradu tovaru alebo služieb využívať kartu aj firma, ktorá by za bežných okolností nemala inú možnosť, ako využiť bankový prevod.
Rada č. 3: Využívajte vzájomný zápočet
Firmy môžu využívať vzájomný zápočet za poskytnuté tovary alebo služby a uhrádzať iba rozdielové sumy. To znamená, že ak firma A dodala firme B v priebehu mesiaca tovar za 15 000 eur a firma B zase služby za 14 900 eur, tak firma B uhradí prevodom z účtu len rozdiel 100 eur.
„Firma B vystaví účtovný doklad o započítaní pohľadávok a záväzkov a informuje firmu A, že záväzok bol čiastočne uhradený započítaním a rozdiel bude uhradený bankovým prevodom,“ radí Ľubomíra Murgašová z poradenskej spoločnosti Grant Thornton radí.

Rada č. 4: Poskytnite vyšší preddavok dodávateľovi na úhradu budúcich plnení
Ak jedna spoločnosť plánuje na základe zmluvy odobrať od inej tovar či služby vo väčšom objeme, tak za tieto budúce plnenia môže dodávateľovi uhradiť takzvaný preddavok na úhradu budúcich plnení.
„Ak spoločnosť plánuje v priebehu blízkej budúcnosti odobrať od toho istého dodávateľa viaceré tovary, napríklad 300 kusov tovarov za 400 eur/kus, môže dodávateľovi po dohode jednorazový preddavok na úhradu týchto dodaní. Táto spoločnosť tak zaplatí iba 40 eur ako maximálny limit na odpísanú platbu dodávateľovi z bankového účtu (z celkových 120 000 eur) namiesto 480 eur, ak by platila za každý kus samostatne. Následne za jednotlivé dodania spoločnosť už daň z finančných transakcií neplatí, keďže sa úhrada vykompenzuje z preddavku a nedochádza pritom k odpísaniu platby z bankového účtu. Táto forma úhrady však môže mať negatívny vplyv na cash-flow, keď spoločnosť musí skôr uhradiť kúpnu cenu za tovar, ktorý ešte neodobrala,“ vysvetľuje Ľubomíra Murgašová.
Rada č. 5: Zníženie administratívnej záťaže a finančnej zodpovednosti
Ak je firma daňovým rezidentom na Slovensku, čiže na Slovensku realizuje väčšinu svojej činnosti, nemá pre ňu zmysel presúvať si podnikateľský účet do zahraničia alebo využívať už existujúci účet v zahraničí ako svoj hlavný.
„Ak firma nemá podnikateľský účet na Slovensku, každomesačné vykazovanie dane a následne aj úhradu musí robiť sama. Tým si pridáva množstvo administratívnej práce a nič finančne neušetrí. Práve naopak, ak túto novú úlohu preberie účtovná firma, bude si za službu účtovať náklady. Je preto lepšie využívať podnikateľský účet v banke na Slovensku a nechať túto povinnosť na banke. Uvedené odporúčanie platí aj pre zahraničné firmy,“ hovorí Ľubomíra Murgašová.
Kto nie je daňovníkom?
- Sociálna poisťovňa, Matica slovenská, Slovenská akadémia vied, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,
- rozpočtová organizácia a príspevková organizácia,
- obec a vyšší územný celok,
- občianske združenie, nadácia, neinvestičný fond, nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby, účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti, záujmové združenie právnických osôb, subjekt výskumu a vývoja, organizácia s medzinárodným prvkom, Slovenský Červený kríž, a ktorých predmetom činnosti sú činnosti podľa § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov,
- krajská organizácia cestovného ruchu, oblastná organizácia cestovného ruchu, turistické informačné centrá,
- diplomatická misia a konzulárny úrad so sídlom na území Slovenskej republiky okrem konzulárneho úradu vedeného honorárnym konzulom,
- diplomatická misia a konzulárny úrad, ktoré sú akreditované pre Slovenskú republiku a majú sídlo mimo územia Slovenskej republiky, okrem konzulárneho úradu vedeného honorárnym konzulom,
- škola a školské zariadenie zaradené do siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky okrem školy a školského zariadenia, ktoré je obchodnou spoločnosťou.

Daňovník fyzická osoba – živnostník uplatňuje pri príjmoch z podnikania paušálne výdavky. Bude sa vzťahovať daň z finančných transakcií aj na fyzickú osobu živnostníka, ktorý uplatňuje výdavky percentom?
Daňovníkom dane z finančných transakcií je každá fyzická osoba podnikateľ, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia bez ohľadu na skutočnosť, aký spôsob výdavkov sa rozhodne uplatňovať pri vykázaní základu dane. Z uvedeného vyplýva, že daňovníkom tejto dane je aj fyzická osoba živnostník, ktorý uplatňuje paušálne výdavky.
Vzťahuje sa daň z finančných transakcií na fyzickú osobu prenajímateľa bez živnostenského oprávnenia, ktorá má DIČ a príjmy z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov? Je povinná používať transakčný účet?
Daň z finančných transakcií sa vzťahuje len na fyzické osoby – podnikateľov. Keďže prenájom nehnuteľnosti bez živnostenského oprávnenia nie je podnikaním, prenajímateľ nie je daňovníkom tejto dane. Preto nemá povinnosť zriadiť si transakčný účet ani platiť daň z finančných transakcií.
Exekučné zrážky a príspevky do III. piliera
Úrada exekútorovi zo mzdy zamestnanca podlieha DFT, pretože ide o finančnú transakciu z platobného účtu. Príspevok zamestnávateľa do III. piliera tiež podlieha DFT. Naopak, ak si zamestnanec platí príspevky do III. piliera zo svojho účtu, transakcia DFT nepodlieha, pretože zamestnanec nie je podnikateľ.
Dokedy je platiteľ dane povinný odviesť daň za prvé tri zdaňovacie obdobia apríl až jún 2025?
Daň za prvé tri zdaňovacie obdobia možno odviesť najneskôr 31. júla 2025. Ak daň za zdaňovacie obdobia apríl až máj 2025 platiteľ dane vyberie do 31. mája 2025, je povinný odviesť správcovi dane túto daň do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom daň vybral; v rovnakej lehote je platiteľ dane povinný doručiť správcovi dane oznámenie za príslušné zdaňovacie obdobie.
Je možné oznámenie k transakčnej dani podávať aj poštou?
Nie. Oznámenie podľa zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s označením OZNDFTv25¬_1 v súlade s § 10 ods. 1 citovaného zákona je možné správcovi dane podať len elektronickou formou.
Na aký účet sa platí daň z finančných transakcií?
Daň z finančných transakcií sa platí na číslo účtu: 501403 – OÚD (osobný účet daňovníka)/8180 v tvare IBAN.
Pri platbe 10 000 €, platiteľ vyberie daň 40 € z tejto transakcie a prevedie na iný účet len 9 960 €, alebo prevedie celých 10 000 € ale z účtu strhne 10 040 €?
V zmysle § 2 písm. b) zákona finančnou transakciou je platobná služba poskytovaná poskytovateľom platobných služieb, vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka. V zmysle § 5 ods. 1 zákona základom dane je suma finančných prostriedkov odpísaná z platobného účtu daňovníka pri finančnej transakcií, v tomto prípade 10 000 € a následne je platiteľom dane vybratá daň vo výške 40€.

Podnikatelia musia mať transakčný účet k 31. marcu 2025 – nový účet nie je vždy potrebný
Podnikatelia, ktorí už účet v banke majú a používajú ho na podnikateľské transakcie, si nemusia zakladať nový účet – stačí, ak tento existujúci platobný účet bude považovaný za transakčný účet. Nový účet nie je vždy potrebný.
Zákon definuje transakčný účet len ako platobný účet, na ktorom podnikateľ vykonáva finančné transakcie súvisiace s jeho podnikaním. Zákon neurčuje konkrétny typ alebo druh bankového účtu, jeho výber je v kompetencii jednotlivých bánk po dohode s podnikateľom. Dôležité je, aby banka vedela, že účet vedený pre podnikateľa je transakčným účtom, aby mohla plniť svoje povinnosti platiteľa dane z finančných transakcií. Toto sa vzťahuje na všetkých podnikateľov.
Ak si daňovník nezriadi transakčný účet alebo nemá už zriadený platobný účet a nesplní si oznamovaciu povinnosť voči platiteľovi dane, platiteľ dane nebude vedieť odlíšiť finančnú transakciu nesúvisiacu s podnikaním od takej finančnej transakcie, ktorá je predmetom dane z finančných transakcií. V takomto prípade sa daňovník stáva zároveň aj platiteľom dane a je povinný si daň sám vypočítať, podať oznámenie správcovi dane a daň zaplatiť.
Súčinnosť pri transakčných účtoch je úlohou jednotlivých bánk – do ich procesov Finančná správa nezasahuje, zároveň sa ale ako organizácia v pôsobnosti ministerstva financií, ktoré novú transakčnú daň zaviedlo, snaží v maximálnej miere poskytovať podporu a pomoc podnikateľom prostredníctvom svojej webovej stránky, sociálnych sietí a call centra.