Vernosť firme je čoraz väčší luxus

Keby ste dnes dostali lepšiu pracovnú ponuku – s vyšším platom, lepším kariérnym rastom či prívetivejším šéfom – neváhali by ste s odchodom, alebo by ste ostali verní svojej firme? Pokušeniu prejsť k inému zamestnávateľovi nie každý odolá. Trendy hovoria jasne – lojalita zamestnancov v poslednom čase výrazne klesá.

08.10.2008 07:50
Práca, zamestnanie, kancelária Foto:
Ilustračné foto
debata

Keby ste dnes dostali lepšiu pracovnú ponuku – s vyšším platom, lepším kariérnym rastom či prívetivejším šéfom – neváhali by ste s odchodom, alebo by ste ostali verní svojej firme? Pokušeniu prejsť k inému zamestnávateľovi nie každý odolá. Trendy hovoria jasne – lojalita zamestnancov v poslednom čase výrazne klesá.

Vernosť zamestnávateľovi sa veľmi nenosí, priemerný počet rokov strávených u jedného zamestnávateľa sa rapídne znižuje. Lojalitu vo firmách negatívne ovplyvňuje rastúca ponuka pracovných príležitostí a obmedzená ponuka vhodných zamestnancov.

Zdá sa, že kým bolo pracovných ponúk menej, ľudia si prácu viac vážili. "Lojalita, akú sme poznali v minulosti, že pracovník odpracoval v jednom podniku celý produktívny život, je už v podstate minulosťou. V súčasnosti sa za lojálneho považuje ten, kto vo firme odpracoval päť rokov. V prípade personálneho lízingu sa za lojálneho považuje pracovník, ktorý pre agentúru pracuje dlhšie ako rok,“ hovorí Luboš Sirota, predseda predstavenstva personálno–poradenskej spoločnosti Trenkwalder.

Ako ďalej tvrdí, v zahraničí je trend osobnostného a kariérneho rastu podstatne silnejší. Mnoho manažérov pracuje v jednej firme celý život a prejde všetkými organizačnými štruktúrami spoločnosti. Ak vo firme pracujete už pár rokov a ste maximálne spokojní, je zbytočné meniť zamestnávateľa. Ideálny čas, počas ktorého je vhodné zotrvať na jednom pracovnom mieste, je pre každého individuálny.

"Dôležitú úlohu zohráva spokojnosť s prácou a jej ocenenie, dobré vzťahy na pracovisku, možnosti sebarealizácie a rastu. Ak ste spokojní, nemáte dôvod na zmenu zamestnania. Ak však zotrvávate niekoľko rokov na tej istej pozícii u toho istého zamestnávateľa, môže sa vaša práca stať stereotypnou a vaša výkonnosť klesá, až môže dôjsť k tzv. vyhoreniu,“ spresňuje Lucia Burianová, marketingová manažérka spoločnosti Profesia.

Lojálny pracovník znamená úspory

Podľa Sirotu znamená lojálny zamestnanec pre firmu mimoriadne úspory nákladov. Tým, že pozná jednotlivé procesy v rámci firmy, nie je potrebné jeho zaškoľovanie. "S nárastom počtu tzv. job hopperov, teda ľudí meniacich prácu pre vyšší príjem, sa mení aj spôsob nahliadania personalistov na takýchto zamestnancov. Najčastejším dôvodom zmeny práce je kolektív, vedenie, nízka miera sebarealizácie a výška mzdy. Pri uchádzaní sa o nové miesto musí byť uchádzač pripravený argumentovať, pre aké dôvody menil poslednú prácu,“ upozorňuje Sirota.

Nespokojnosť je hlavný dôvod, prečo majú ľudia tendenciu striedať zamestnanie. "Môžu byť demotivovaní, nevidia žiadne šance na ďalší rozvoj, pracujú v nevyhovujúcom prostredí a ich plat nezodpovedá ich predstave.

V takomto prípade sa odporúča otvorene sa porozprávať o svojich pocitoch s nadriadeným a skúsiť nájsť riešenie. Ak to nebude možné, je načase zmeniť zamestnanie,“ dodáva Lucia Burianová.

Väčšie mesto – viac príležitostí

Ak pracujete vo väčšom meste, možností nájsť si novú prácu máte určite viac ako tam, kde je pracovných príležitostí málo.

Túto teóriu nepopiera ani Luboš Sirota, ktorý hovorí: "Samozrejme, existujú regionálne rozdiely v prístupe k práci, a tým aj rôzna miera lojality. Zamestnanci v menších mestách, prípadne v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou majú väčšie obavy a menšie možnosti zmeniť prácu. V Bratislave, kde je ponuka práce mimoriadne veľká, a zamestnanec má šancu získať prácu na podobnej alebo rovnakej pozícii ako v pôvodnom zamestnaní, je lojalita zamestnancov skutočný problém. Výnimkou nie sú ani firmy, v ktorých sa fl uktuácia zamestnancov v prvom roku ich fungovania pohybuje aj okolo 45 percent.“

Vyšší príjem je garantovaný najmä v prípade odbornosti alebo zmeny práce v rámci regiónov Slovenska. "Tým, že existuje niekoľko platových monitorov, zamestnávatelia majú relatívne presný prehľad o mzdách na jednotlivých pozíciách, takže rozdiely v platoch sa už dorovnávajú,“ hovorí Sirota.

Prečo ľudia z firiem odchádzajú

  • Najčastejšie dôvody na zmenu práce sú nedostatočná miera sebarealizácie, autoritatívne vedenie s nízkym stupňom vodcovstva. Zlé vzťahy, intrigy, ohováranie a nevyhovujúce pracovné prostredie urýchlia odchod ľudí zo zamestnania.
  • Nízku lojalitu a vysokú fluktuáciu spôsobuje aj zlá interná komunikácia vo firmách.
  • Program zvýšenia lojality zamestnancov by mal obsahovať vzdelávanie, vhodne nastavenú internú komunikáciu.
  • Niekedy zamestnancom stačí napríklad preradenie na inú prácu, resp. do inej pracovnej skupiny s novým vedením. Dobrý plat bude vždy hrať významnú úlohu.

Najčastejšie chyby v praxi

  • Firmy: Podceňujú internú komunikáciu ako nástroj zvyšovania lojality zamestnancov, nejavia dostatočný záujem o svojich zamestnancov, sú orientované viac na výkony, nestarajú sa o pracovné prostredie, o vzťahy na pracovisku.
  • Zamestnanci: Aktívne odmietajú akúkoľvek snahu firmy o zvyšovanie lojality, napríklad rôzne teambuildingové aktivity, motivačné programy a podobne. Nevážia si výhody, ktoré im zamestnávateľ poskytuje v rámci benefi tov. Benefi ty berú ako samozrejmosť a viac ich zaujíma platové ohodnotenie, ktoré však nezodpovedá ich výkonu.

Najčastejšie menia prácu Bratislavčania

  • Podľa údajov z pracovného portálu Profesia.sk najčastejšie striedajú zamestnanie ľudia s vysokoškolským vzdelaním, najmenej ľudia so základným vzdelaním.
  • Z regionálneho hľadiska najviac zmien v zamestnaní robia ľudia v Bratislavskom kraji. Ďalej nasleduje Trenčiansky, Banskobystrický a Prešovský kraj. Najmenej ľudia menia prácu v Trnavskom a Nitrianskom kraji.
  • Rozdiely v počte zamestnaní pri tomto porovnaní sú však minimálne, ľudia uviedli, že v priemere menili svoje zamestnanie dvakrát.

Zdroj: spoločnosti Profesia a Trenkwalder

debata chyba