Napríklad odborári v Panasonicu Krompachy sa budú snažiť o rast platov minimálne na úrovni zvyšovania cien, ale jednoduché to nebude.
„V tejto chvíli viem povedať, že urobíme všetko preto, aby ľudia neprišli o miesta a aby zamedzenie prepúšťania nebolo na úkor platov,“ povedal Branislav Filip, šéf odborov firmy Panasonic Krompachy.
„V našom podniku dosť strácame prácu pre zvyšovanie automatizácie. Síce nemáme menej objednávok, no s novými strojmi sme schopní s menším počtom ľudí vyrobiť viac,“ dodal Filip.
Podľa zamestnávateľov sa platy výraznejšie dvíhať nebudú. „Ľudia by sa tiež mali pripraviť na prepúšťanie, a to hlavne pri nízko kvalifikovaných pozíciách,“ povedal viceprezident zväzu strojárskeho priemyslu Slovenskej republiky Juraj Borguľa.
Najviac optimistickí sú, čo sa týka zvyšovania platov, ľudia pracujúci v automobilovom priemysle. „Naša firma si žije vlastný život a súčasná kríza sa nás vôbec netýka,“ tvrdí šéf odborov v žilinskej automobilke Kia Miroslav Chládek.
Tento rok by tak podľa neho mala automobilka vyrobiť rekordných 250–tisíc automobilov. „K tomuto výsledku prispeli aj zamestnanci, a tak sa budeme snažiť, nech sa ich práca odrazí i na raste platov,“ dodal Chládek.
O konkrétnom čísle zatiaľ hovoriť nechce, keďže odbory práve včera začali prípravy na rokovania o budúcoročnom raste platov. Optimistická je zatiaľ aj samotná automobilka. „Naše plány zatiaľ stále počítajú s rastom predaja automobilov,“ povedal Dušan Dvořák, hovorca automobilky Kia.
Podľa podnikov sa však zlé časy začínajú pomaly prejavovať na sťahovaní výroby od subdodávateľov. „V kríze je tendencia podnikov sťahovať výrobu k sebe,“ potvrdil Borguľa. Vo veľkých podnikoch sa tak prepúšťanie neprejaví, u malých k nemu príde pre stratu zákaziek. Naposledy prepustili 1 400 ľudí z fabriky Hansol Technics Europe neďaleko Trnavy. Dodávateľ Samsungu totiž pre nedostatok zákaziek nemal pre svojich zamestnancov žiadnu prácu.
Optimistická nemusí byť ani budúcnosť automobilového priemyslu. „Ak naozaj príde k v Európskej únii k recesií, tak ľudia zákonite prestanú kupovať tovary dlhodobej spotreby, ako sú automobily,“ uzavrel Borguľa.