Roboty komplikujú rokovania o platoch

Väčšia robotizácia v bratislavskom Volkswagene je jedným z dôvodov, prečo vedenie fabriky navrhlo zamestnancom znížiť platy. Odborári s tým nesúhlasia ani v prípade, že by sa zároveň skracoval pracovný čas. "Nasadzovanie robotických systémov nemôže mať vplyv na znižovanie platov alebo počtu zamestnancov," hovorí šéf odborov Volkswagenu Slovakia Zoroslav Smolinský.

18.02.2014 12:00
Zoroslav Smolinský Foto: ,
Zoroslav Smolinský
debata (3)

Prečo vrcholoví manažéri bratislavského závodu Volkswagen navrhli znižovanie platov o štyri percentá?
Možno si vo vedení povedali, že aj zlá reklama je reklama. V každom prípade pre zamestnancov to bolo veľmi nepríjemné prekvapenie. Nie je nijakým tajomstvom, že minulý rok bol úspešný, nie je teda dôvod na znižovanie miezd alebo prepúšťanie. S takým niečím odbory nikdy nebudú súhlasiť.

Ani v prípade, že by sa skrátil pracovný čas na šesť hodín?
Ak by aj prišlo k akémukoľvek skracovaniu pracovného času, tak nikdy nepodporíme znižovanie platov.

Akými argumentmi obhajovalo vedenie znižovanie platov?
Hlavnými motívmi vedenia sú zvyšovanie konkurencieschop­nosti a zabezpečenie výroby nových modelov v budúcnosti. Modernizácia výrobnej linky pre nás však nie je argument na znižovanie platov.

Stojí za návrhom zníženia platov zavádzanie automatizácie, pri ktorej podnik už nepotrebuje súčasný počet zamestnancov?
Čoraz väčšie nasadzovanie robotických systémov prebieha v celom priemysle nielen v automobilkách. Tento jav nemôže mať vplyv na znižovanie platov alebo počtu zamestnancov. To nepripadá do úvahy. Skôr očakávame, že spustenie nových modelov prinesie v budúcnosti potrebu prijímania ďalších ľudí. Len vďaka flexibilným zamestnancom dokáže Volkswagen Slovakia ako jediný závod nemeckého koncernu vyrobiť pod jednou strechou päť rôznych modelov automobilov. Teda Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie Porsche Cayenne.

Bez započítania manažérov sú priemerné platy zamestnancov Volkswagen Slovakia 1¤540 eur v hrubom. Aké zvyšovanie platov plánujete presadiť v tomto roku?
Rokovania sme otvorili požiadavkou na rast miezd o 6,9 percenta. Tu by som chcel zdôrazniť, že súčasné, na slovenské pomery nadpriemerné platy sú výsledkom tvrdej práce odborov. Každý jeden z predstaviteľov vrcholového manažmentu sa rád pochváli vysokými mzdami a sociálnymi výhodami. No keby neexistovali odbory, tak by v minulosti vedenie nemalo problém presadiť zrušenie trinásteho a štrnásteho platu či v rámci krízy presadiť zmrazovanie platov.

Nezohráva však v rámci koncernu Volkswagen práve cena práce významnú úlohu pri boji o získavanie nových modelov?
Naše vedenie má stále tendenciu hovoriť ľuďom o tom, ako je na udržanie konkurencieschop­nosti potrebné mať čo najnižšiu cenu práce. My však vieme, že to nie je pravda. Ak by to platilo, Volkswagen by už dávno pre vysokú cenu práce nevyrábal žiadne automobily v Belgicku, Nemecku či v Taliansku. V rámci koncernu rozhoduje stabilita, flexibilita a kvalita zamestnancov. Toto sú hlavné piliere úspechu Volkswagenu Slovakia.

Volkswagen Slovakia dosiahol v roku 2012 zisk po zdanení 170,3 milióna eur. Pri takom úspešnom hospodárskom výsledku nie je trochu prehnané tvrdiť, že by vedenie samo od seba nenavrhlo zvýšenie miezd?
V tomto roku napriek úspešným hospodárskym výsledkom za rok 2013 prišlo k návrhu znižovať platy. Pri súčasnej vysokej nezamestnanosti nepríde k rastu miezd z obavy pred možnou stratou zamestnancov. Vedenie totiž vie, že robotníci inde nezarobia viac a v takejto situácii je práve úlohou odborov presadzovať zvyšovanie zárobkov.

Dokážete sa pri takých rozdielnych názoroch s vedením dohodnúť? Alebo príde rovnako ako v minulom roku k výstražným štrajkom?
To je dobrá otázka. Všetko závisí od toho, ako sa k našim požiadavkám postavia vrcholoví manažéri fabriky. Samozrejme sme pripravení v prípade potreby ísť až do extrému a využiť aj zákonnú možnosť štrajku. Samozrejme, že k takto vypätej situácii nakoniec nedôjde a nájdeme spoločne výhodný kompromis. Ja určite nie som človek, ktorý by išiel hneď do konfliktu, bez toho, aby si vypočul názory druhej strany.

Ak má fabrika v tomto roku dostatok objednávok, prečo momentálne prichádza k rušeniu nedeľných zmien vo výrobe malých mestských vozidiel?
Za odpadávaním nedeľných zmien je bezchybné fungovanie výrobných liniek a nie nedostatok objednávok. Ak sa totiž nenaplní plánovaný počet porúch, vozidlá sa vyrobia skôr a nemá zmysel volať ľudí v nedeľu do práce. Podobné situácie sa bežne vyskytovali aj v minulom roku. Dnes tak naozaj nemáme žiadne informácie o znižovaní objednávok a stále platí výrobný plán pre rok 2014. Nikto vám samozrejme nevie povedať, ako sa bude vyvíjať druhý polrok. Teda, či bude viac, alebo menej objednávok.

Pre bratislavskú fabriku je veľmi dôležité prispôsobiť sa aktuálnym požiadavkám. Ako samotní ľudia vnímali zavedenie flexibilného pracovného času?
Na zavedenie flexikonta som hrdý, lebo len vďaka nemu sa v začiatkoch krízy zabránilo masívnemu prepúšťaniu. Podnik, žiaľ, časom začal šípiť možnosti zneužívania flexikonta. Ľudia sa napríklad zo dňa na deň dozvedeli, kedy majú zostať doma alebo prísť pracovať nadčasy. S tým sme samozrejme nesúhlasili, a tak sa začali tvrdé rokovania. Výsledkom bolo zavedenie konta pracovného času, pri ktorom ľudia šesť až osem týždňov dopredu vedia, kedy zostanú doma alebo budú pracovať nadčasy. Tiež za každú zmenu navyše sa dohodol príplatok 22 eur. Konto pracovného času funguje tak, že v prípade nedostatku zákaziek ľudia zostanú doma a normálne poberajú plat. Tieto hodiny si však odrobia prácou cez víkendy práve v období zvýšeného dopytu po automobiloch. To, čo nám závidia aj samotní Nemci, je, že každá navyše odpracovaná osemhodinová zmena sa vynásobí koeficientom 1,2 a ľudia si tak môžu odrátať 9,6 hodiny.

Veľa ľudí na Slovensku sa sťažuje na prácu prostredníctvom personálnych agentúr. Ako to vyzerá s lízingovými zamestnancami vo Volkswagene Slovakia?
Treba otvorene povedať, že zabrániť prepúšťaniu agentúrnych zamestnancov sa nedá a v porovnaní s kmeňovými pracovníkmi majú určite nižšiu ochranu. Čo sa týka samotných pracovných podmienok, tak tie sú úplne rovnaké. Agentúrni zamestnanci majú rovnaké platy ako stáli. Rozdiely neexistujú ani v poskytovaní príspevkov na stravovanie, pracovného oblečenia či osobnostných bonusov. Tieto pravidlá platia vďaka podpísaniu charty agentúrneho personálu v rámci celého koncernu Volkswagen. Navyše podľa Zákonníka práce sú agentúrni zamestnanci po 24 mesiacoch automaticky preberaní do trvalého stavu.

Aké problémy v podniku riešite okrem rokovaní o zvyšovaní platov?
Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale je toho naozaj veľa. Od dopravy zamestnancov, stravovania, rozvrhnutia pracovných zmien až po bežné problémy zamestnancov. Ľudia sa na nás tiež obracajú pre nízke osobné ohodnotenie či konflikty s nadriadenými. Pri konfliktoch s nadriadenými väčšinou býva pravda niekde uprostred. Na vedúcich je tiež vyvíjaný tlak, a tak sa niekedy stane, že prehnane reagujú na podriadených, ktorým sa to nepáči. Tieto problémy sa väčšinou darí vyriešiť spoločnou diskusiou, ale mali sme aj prípad, keď bolo tak veľa sťažností, že konkrétny vedúci bol zbavený funkcie. To bol však extrémny prípad.

Pomáhate nejako ľuďom so zdravotnými problémami či starším zamestnancom, ak už nedokážu zvládať vysoké pracovné tempo za výrobným pásom?
Ak zamestnanec nemôže zostať na súčasnom pracovisku pre zdravotné problémy, tak pre neho vo fabrike hľadáme nové miesto. No a hľadáme dovtedy, kým ho nenájdeme. Poviem jeden príklad, ak ľudia naozaj pre zhoršenie zdravotného stavu nezvládajú ťažkú prácu, umiestňujeme ich ako šatniarov. Stále sa držíme zásady, že ak zamestnanec príde spokojný do práce, tak v dobrej nálade by mal aj odísť, lebo doma má každý dosť svojich problémov. Samozrejme toto platí, len ak ide o člena odborov. Čo sa týka práce pre starších ľudí, tak o tomto probléme už druhý rok debatujeme s vedením spoločnosti a zatiaľ sa nám nie úplne darí vytvárať nové pracovné miesta. Pozitívne je, že v riešení tohto problému nie sme sami a diskusia prebieha v rámci celého koncernu Volkswagen. Úspešnejšie sa nám darí hľadať prácu pre ľudí, ktorí zo zdravotných dôvodov nemôžu zostať pracovať na súčasnom mieste. Poslaním odborov je dohodovať so zamestnávateľom čo najvýhodnejšie podmienky pre všetkých zamestnancov. Osobne považujem za veľkú chybu, keď v niektorých fabrikách nie sú odbory.

Zoroslav Smolinský (44)

má strojnícke stredoškolské vzdelanie. Kariéru začal v Bratislavských automobilových závodoch. Vo Volkswagene Slovakia začal ako výrobný zamestnanec, neskôr sa stal lídrom tímu a vypracoval sa až na vedúceho zmeny. Štyri roky pôsobil priamo vo Wolfsburgu, kde mal na starosti riešenie sťažností nemeckých zákazníkov na vozidlá vyrábané v Bratislave. Od roku 2008 je predsedom odborov Volkswagenu Slovakia.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Odbory #Volkswagen