„Zatiaľ vyzerá veľmi aktuálne zajtrajší štrajk,“ povedal pre agentúru SITA šéf odborov Zoroslav Smolinský. „Máme rozrobených viac krokov, čo sa týka štrajku. Tento prvý bude výstražný, zhruba na päť hodín, aby si zamestnávateľ uvedomil svoje konanie voči zamestnancom,“ dodal. Ako ďalej uviedol Smolinský, akonáhle nepríde od zamestnávateľa nejaká rozumná ponuka, odborári budú pokračovať v nátlakových akciách. K otázke ostrého štrajku sa však odborový predák nevyjadril.
Štrajk v automobilke hrozil už koncom apríla. „Vyzerá to tak na 99 %, pokiaľ nás zamestnávateľ neosloví s takou ponukou, ktorú by sme vedeli akceptovať,“ povedal vtedy Smolinský. Rokovania odborárov s vedením stroskotali na otázke mzdy za odpracovaný čas. „Dohodli sme sa na navýšení mzdy zhruba o 5,6 %, ale zamestnávateľ stále trvá na tom, že skráti týždenný pracovný čas o jeden a pol hodiny, a tým pádom aj úmerne mzdu o štyri percentá,“ vysvetlil odborový predák, podľa ktorého by tak bol zamestnanec reálne v práci 37,5 hodiny a zamestnávateľ mu v skutočnosti platil za 36 hodín.
Odborári v bratislavskej automobilke Volkswagen vyhlásili 21. marca štrajkovú pohotovosť. Smolinský priznal, že si týmto krokom chceli zlepšiť vyjednávaciu pozíciu pred rokovaniami s manažmentom. Tie už po troch mesiacoch neúspešných vyjednávaní o platoch pokračovali za účasti sprostredkovateľa. Odborárom sa nepáčil predovšetkým návrh manažmentu podniku na štvorpercentné zníženie platov a krátenie pracovných zmien. Naopak od vedenia automobilky požadovali šesťpercentné zvýšenie platov.
Spoločnosť Volkswagen Slovakia, a. s. patrí k najväčším exportérom, investorom i zamestnávateľom v súkromnom sektore na Slovensku a zamestnáva viac ako 9 400 ľudí. V súčasnosti v bratislavskej fabrike vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne a prevodovky. V závode v Martine vyrába podnik komponenty pre podvozky a prevodovky a v Košiciach pripravuje vozidlá na export do Ruska.