„Zaujímalo nás, ktoré otázky z pohovorov považujú samotní uchádzači za najabsurdnejšie. Aj na Slovensko totiž prichádza trend, kedy firmy na pohovoroch využívajú aj menej tradičné postupy,“ vysvetľuje Ivana Čergeťová, Team Leader McROY.
Bojovali by ste radšej s jednou kačkou vo veľkosti koňa alebo so stovkou koní vo veľkosti kačky? Takúto otázku kládla uchádzačom o zamestnanie podľa portálu glassdoor.com americká spoločnosť Whole Foods Market patriaca pod gigant Amazon. Firmu SpaceX vizionára Elona Muska, ktorá podniká v aerokozmickom priemysle a plánuje vyslať aj ľudskú posádku na Mars, zas na pohovoroch zaujíma, na ktorom mieste praskne rozpínajúci sa párok a prečo sa tak stane.
Spoločnosť Apple sa na pohovoroch pýtala, ako by uchádzači využili nožnice, ak by pracovali v roznáške pizze. Podobný prístup využívajú aj slovenské firmy. Kandidáti tak na pohovoroch čelia otázkam ako napríklad: „Koľkokrát za týždeň jete zeleninu?“ prípadne: „Povedzte mi vaše indiánske meno.“
Na prvý pohľad nezmyselné otázky však môžu mať svoj význam. „Na niektoré otázky existuje jediná správna odpoveď, napríklad rozpínajúci sa párok praskne podľa zákonov fyziky. Inde ide viac o skúšku pohotovosti uchádzača, jeho kreativitu a spôsob myslenia,“ hovorí Ivana Čergeťová.
Vo všeobecnosti platí, že každá odpoveď je lepšia než žiadna. Ak sa uchádzač aspoň pokúsi otázku zodpovedať, ukazuje tým chuť rozmýšľať a riešiť problémy. Niektoré otázky je dobré zodpovedať vďaka rozmýšľaniu nahlas. Personalista tak dokáže odhadnúť kvalitu logického uvažovania uchádzača, prípadne jeho kreativitu. Sem patria otázky typu: „Koľko tenisových loptičiek by sa zmestilo do tejto miestnosti,“ prípadne: „Koľko hamburgerov vyrobí McDonald’s za rok v USA?“
Ďalšie z „nezmyslených“ otázok sú zamerané na povahové vlastnosti človeka. Sem patrí napríklad otázka „Ktorým zvieraťom by ste chceli byť?“, alebo „Povedzte nám vaše indiánske meno.“ „V takom prípade sa treba zamyslieť nad svojimi vlastnosťami a vypichnúť tie, ktoré považujete za najdôležitejšie. Nemali by ste povedať, že by ste chceli byť smrekom, lebo rád chodíte do lesa. Treba sa zamyslieť nad tým, ktoré z vašich vlastností daný strom predstavuje. Môže to byť napríklad sila, flexibilita a pod.
Podobné je to s indiánskym menom typu Ten, ktorý rád počúva alebo Ten, ktorý rád plánuje. Správnou odpoveďou teda nie je Winnetou, pretože tú knižku alebo film máte radi,“ vysvetľuje Ivana Čergeťová. Pred pracovným pohovorom, najmä na tie vyššie pozície, je preto dobré sa zamyslieť nad sebou samým, svojou povahou, očakávaniami či silnými a slabými stránkami. Je to najlepší spôsob, ako sa na podobné nečakané či „nezmyselné“ otázky pripraviť.