1. Výstižný názov pozície
Ako prvé vidia uchádzači názov ponuky (titulku). Platí pravidlo, že výstižný názov vyhráva nad marketingovým sloganom. Názov pozície by mal mať správnu dĺžku (maximálne 60 znakov s medzerami) a malo by byť jasné, v akej oblasti a na akej úrovni (napr. manažér, špecialista, asistent, brigádnik a pod.) sa ponuka nachádza. Dobrým zvykom je uvádzanie rodovo neutrálnych pozícií, aby sa cítili byť oslovené rovnako ženy, ako aj muži (Asistent vs. Asistent/ka). Zvolacie znamienka v titulke vnímajú používatelia negatívne, preto sa ich používanie neodporúča.
Príklady:
- dobrý názov ponuky – Elektrotechnik pre program Practice (junior)
- príliš málo konkrétny názov ponuky – Ponuka pre absolventov elektrotechnických SŠ!
- dobrý názov ponuky – Servis poradca v Klientskom centre (m/ž) Brigádnik
- horší názov ponuky skratky, cudzie slová, angličtina-Brigádnik – HW guru for IoT
2. Úvod ponuky, ktorý upúta
Úvod ponuky je priestor, kde by ste mali vzbudiť záujem uchádzača o ponuku. Vyzdvihnite to najlepšie z vašej spoločnosti a prezraďte viac o pracovnej ponuke. Čo by ste za 15 sekúnd povedali o pozícii, aby ste vzbudili zvedavosť uchádzača? Premyslite si krátku reč a tieto slová napíšte do úvodu ponuky. Pozornosť potenciálneho kandidáta máte zaručenú.
Príklady:
- Dobre: V našom tíme si nedelíme svet na regióny. Všetci komunikujeme s komunitou našich existujúcich či potenciálnych klientov z celého sveta. Ako jeden z nás budeš riešiť široké spektrum požiadaviek našich zákazníkov prostredníctvom e-mailu a chatu, ale aj konzultovať ich návrhy s vývojárskym tímom a upozorňovať na prípadné nedokonalosti produktov.
- Chýbajúci alebo príliš všeobecný úvodný popis, napr.: XY je spoľahlivá spoločnosť, ktorá odmeňuje usilovnú prácu a dobrého obchodného ducha. Naši zákazníci oceňujú našu kompetentnosť, ochotu a našu dobrú ponuku. Ako predajca budete mať možnosť poskytovať im to.
3. Kľúčovými slovami k lepšej vyhľadateľnosti
Pracovné ponuky na Profesii sa zobrazujú aj vo výsledkoch vyhľadávania v internetových vyhľadávačoch ako Google. Ako však vybrať do pracovnej ponuky tie správne kľúčové slová? Nemusí to byť až také zložité. Krátky rozhovor s kolegom „z fachu“ vám pomôže pri hľadaní tých správnych výrazov. Možno zistíte, že slovíčka ako guru alebo ninja v ponukách vám vo viditeľnosti nepomôžu – samozrejme, len pokiaľ si ľudia nehľadajú zamestnanie japonského bojovníka s mečom. Pri plánovaní vám tiež môže pomôcť nástroj na plánovanie kľúčových slov od Googlu (budete potrebovať Google konto).
4. Dobrá čitateľnosť
Sami to dobre poznáte z čítania životopisov. Nečítate ich slovo po slove, ale rýchlo prebehnete dôležité časti. Podobným štýlom fungujú aj uchádzači pri čítaní pracovných ponúk. Dobrá štruktúra zlepšuje čitateľnosť a zvyšuje šancu, že to uchádzači s reakciou nevzdajú. Dlhším textom pomôže v čitateľnosti zvýraznenie dôležitých častí tak ako v nasledujúcom inzeráte.
5. Vyhnite sa zaužívaným klišé a prehnaným očakávaniam
Frázy ako „príjemné pracovné prostredie“ alebo „mladý dynamický kolektív“ dnes skôr vzbudia úsmev na tvári, ako skutočný záujem. Skúste uviesť konkrétne príklady, čím sa vaša firma odlišuje a prečo by sa mali u vás ľudia zamestnať. Vyhnite sa tiež prehnaným superlatívom, ktoré by mohli vzbudiť nedôveru, a prehnaným očakávaniam na uchádzačov.
6. Zamerajte sa na jednoduché výrazy a podstatné informácie
Dobrá reklama má jednoduché a jasné posolstvo. Aj dobrá pracovná ponuka môže byť preto jednoduchá a zároveň zaujímavá. Skúste sa vyhnúť komplikovaným výrazom v texte a buďte stručný. Ak sa pozrieme na celkovú výkonnosť pracovných ponúk analytickým okom, tak úspešnejšie sú tie, ktoré nepresahujú tisíc znakov. Zároveň sú aj lepšie čitateľné na mobilných zariadeniach. Ako povedať veci jednoducho?
7. Experimentujte a pravidelne testujte
Či už ponuky píšete sami alebo spolu s kolegami, nebojte sa experimentov. Skúšaním nových alternatív získavate cenné know-how. Testovať v inzerátoch môžete napríklad titulky, kratšie a dlhšie texty v pracovných ponukách, ich obsah alebo aj čas, kedy ponuku zverejníte. V tomto prípade neexistujú univerzálne pravidlá. Ak sa však pre vás testovanie inzerátov stane rutinou, dokážete zlepšiť úspešnosť inzerátu a osloviť tých správnych kandidátov.