Prípravu na pracovný pohovor nepodceňujte

Preceňujeme sa v jazykových schopnostiach a nevieme obhájiť svoju motiváciu. Personalisti prezradili, aké chyby robíme pri pracovných pohovoroch.

10.05.2018 13:00
žena muž počítač práca banka peniaze Foto:
Dajte si záležať na životopise.
debata (11)

Napriek tomu, že osobný pohovor je najdôležitejšou časťou výberového procesu, mnoho ľudí prípravu naň stále podceňuje. Problémy im robí najmä hovoriť o sebe či odpovedať na otázku mzdy. Úspešne zvládnuť pracovný pohovor nemusí byť vždy jednoduché, najmä ak s tým človek nemá bohaté skúsenosti. Spoločnosť Grafton Slovakia ako hlavný kariérny poradca Profesia Days 2018 ponúkala návštevníkom možnosť vyskúšať si modelové pohovory, kde im skúsení personalisti poradili, ako na reálnom pohovore zaujať a čomu sa vyhnúť. Michal Batis, Branch manager bratislavskej pobočky spoločnosti Grafton, hovorí: „Záujem o „nacvičenie si“ pohovoru mali najmä ľudia v produktívnom veku, ktorí boli dlhodobo zamestnaní a svoj pracovný pohovor – ak vtedy nejaký absolvovali – zažili už pred mnohými rokmi. Naopak, čerství absolventi majú s pohovormi väčšie skúsenosti, často však neúspešné. Aj takýmto spôsobom sa chceli dozvedieť, akým chybám sa do budúcnosti vyhnúť.“ Personalisti na základe stoviek modelových pracovných pohovorov i reálnych skúseností hodnotia, že ľudia chodia na pohovory často nedostatočne pripravení a o neúspechu rozhodujú často zdanlivé maličkosti. Napriek stresu, ktorý môže pohovory sprevádzať, by sa uchádzači nemali báť byť otvorení a úprimní a zároveň reálne zhodnotiť svoje možnosti.

Aké sú odporúčania personalistov?

1. Dajte si záležať na životopise.

Životopis je pri uchádzaní sa o prácu kľúčový, napriek tomu ho veľa ľudí doslova odflákne. Veľa napovie už jeho forma – aj také zdanlivé maličkosti ako chronologicky usporiadané pracovné skúsenosti svedčia o pripravenosti a schopnosti uchádzača. Z pracovných skúseností treba najskôr uvádzať tie najnovšie, až potom tie staršie. Takisto rozhoduje spôsob, akým človek tieto skúsenosti podá. Pre potenciálneho zamestnávateľa je dôležité vedieť, s čím všetkým má uchádzač skúsenosti a čo bolo jeho pracovnou náplňou. Strohé skonštatovanie typu „Pracoval som v administratíve“, bohužiaľ, personalistovi veľa nenapovie. Na druhej strane však neradno do životopisu písať ani dlhé opisné vety. Pôsobí to neprofesionálne, životopis sa má písať v bodoch, stručne a výstižne. Súčasťou profesionálneho životopisu musí byť tiež vhodná fotografia, najlepšie preukazová a čo najaktuálnejšia. Profesionálna by mala byť aj mailová adresa, určite sa vyhnite nevhodným a infantilným adresám typu medvedik82@azet.sk.

2. Pripravte sa na rozhovor v cudzom jazyku.

Jazykové zručnosti sú pre zamestnávateľov stále veľmi dôležité. Je zbytočné sa v leveli angličtiny či iného cudzieho jazyka preceňovať. Množstvo ľudí má potom problém na pohovore plynulo prejsť do cudzieho jazyka, hoci uviedli, že ho ovládajú na dobrej úrovni.

3. Nečakajte na otázky, hovorte o sebe.

Ľudia na pohovoroch bojujú so stresom, čo sa nepriaznivo odrazí na celom dojme z pohovoru, najmä ak nie sú úplne pripravení. Podľa personalistov problém nastáva najmä vtedy, keď majú uchádzači hovoriť sami o sebe. Nevedia, čo o sebe povedať a často tápajú – sú pripravení odpovedať len na vopred pripravené otázky.

4. Majte prehľad o mzdách.

Nepripravenosť na pohovor sa často prejaví aj pri otázke mzdy. Ľudia sa často buď podceňujú, alebo preceňujú. Na pohovor by mali prichádzať s presnou predstavou, akú mzdu si na danej pozícii predstavujú a čo je minimálna suma, pod ktorú by nešli. Svoju predstavu by tiež mali vedieť odôvodniť. „Mzda na danej pozícii sa odvíja od mnohých faktorov, ako napríklad pracovné skúsenosti. Líši sa tiež v závislosti od pracovnej pozície. Uchádzači často prídu na pohovor s celkom konkrétnym mzdovým očakávaním, pričom poukazujú na mzdy svojich známych. Zabúdajú však brať do úvahy, že daný človek môže vo firme pracovať oveľa dlhšie alebo je jeho pracovná náplň úplne iná. Omnoho relevantnejšie je vychádzať z prieskumov, ktoré ukazujú priemerné mzdy pre jednotlivé odvetvia a pozície a hlavne v konkrétnom kraji,“ objasňuje Michal Batis z Graftonu.

5. Dôležité je ukázať záujem.

Zistiť si niečo o firme a o pozícii, o ktorú sa človek uchádza, je nutnosť. Ľudia to však často neurobia, a potom na pohovoroch tápajú. Nevedia povedať, prečo majú vlastne o túto prácu záujem, prečo si zvolili túto firmu, a prečo by mali byť vhodnými kandidátmi. V tomto prípade má veľa ľudí problém zhodnotiť nielen svoje pracovné skúsenosti, ale najmä silné a slabé stránky či osobnostné vlastnosti, ktoré sú pre niektoré pozície dôležité.

6. Všetky skúsenosti sa rátajú.

Je dôležité objektívne zhodnotiť, čo všetko z pracovných aj mimopracovných skúsenosti je dôležité povedať. Personalisti zo svojich skúseností uvádzajú, že ľudia často v životopisoch neuvádzajú veci, ktoré by z nich razom spravili najlepších kandidátov na určitú pracovnú pozíciu. Aj mimopracovné aktivity dokážu zavážiť. Tendenciu podceňovať sa majú najmä rodičia po rodičovskej dovolenke. „Práve rodičia, predovšetkým mamičky, majú napríklad zvyčajne mimoriadne dobre zvládnutý time management, sú zodpovedné a precízne, čo sú vlastnosti, ktoré sú v mnohých zamestnaniach naozaj dôležité a vyhľadávané,“ dodáva Michal Batis.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanie #pracovný pohovor #Práca a kariéra