„Slovenskí podnikatelia najčastejšie využívajú sociálne siete na posilnenie značky a propagáciu svojich produktov. Mnohí sa snažia preraziť navonok – smerom k zákazníkom, biznis partnerom a ostatným firmám a organizáciám. Je to však aj o komunikácii dovnútra firmy a posilňovaní lojálnosti súčasných zamestnancov. Mnohí si prostredníctvom sociálnych sietí hľadajú aj nových zamestnancov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Až 40 % podnikateľov v EÚ chce prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaraďujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, budovať imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013. Druhým najčastejším dôvodom na využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok, najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá na získanie a reagovanie na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných 5 rokov. Sociálne médiá ako také využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý.
„Slovenskí podnikatelia sú síce na chvoste vo využívaní sociálnych sietí v biznise v rámci EÚ, ale v porovnaní s niektorými susednými krajinami sú na tom o čosi lepšie. Za nami vlani o čosi zaostali Česi (34 %) a Poliaci (26 %). Maďarsko nás za minulý rok o niečo predbehlo, sociálne siete využívalo 36 % podnikateľov a v susednom Rakúsku ich bola až vyše polovica,“ doplnila Buchláková.
Najčastejšie využívajú sociálne médiá európske firmy pôsobiace v turizme, v oblasti sprostredkovania nehnuteľností a v maloobchode. Podobný trend je aj na Slovensku, keďže 12 % percent firiem pôsobiacich v maloobchode využíva na propagáciu sociálne médiá, 10 % firiem v turizme a 4 % firiem pôsobiacich v oblasti nehnuteľností. Najviac, až 88 % firiem práve z oblasti turizmu využíva na propagáciu sociálne siete ako Facebook, Twitter či LinkedIn.
Veľkosť firmy zohrávala úlohu v tom, do akej miery sú sociálne médiá využívané. V roku 2017, viac ako dve tretiny EÚ firiem, ktoré zamestnávajú 250 a viac ľudí, malo účet na sociálnych sieťach (68 %). Na porovnanie, sociálne siete na svoju propagáciu využívalo 43 % malých firiem (od 10 do 49 zamestnancov). Počet ľudí, ktorí sledujú sociálne siete, pritom z roka na rok rastie. Vlani na Slovensku sledovalo sociálne siete 73 % užívateľov internetu, v roku 2010 ich bola polovica. Zo susedných krajín nás v tejto štatistike predbehli Maďari (86 %), za nami sú Poliaci (65 %), Rakúšania (63 %) a Česi (58 %).
Využívanie sociálnych sietí v EÚ | |
---|---|
Krajina | Počet ľudí v % |
Európska únia | 67 |
Belgicko | 84 |
Bulharsko | 79 |
Česká republika | 58 |
Dánsko | 79 |
Nemecko | 58 |
Estónsko | 71 |
Írsko | 75 |
Grécko | 72 |
Španielsko | 70 |
Francúzsko | 52 |
Chorvátsko | 71 |
Taliansko | 63 |
Cyprus | 79 |
Litva | 74 |
Lotyšsko | 70 |
Luxembursko | 75 |
Maďarsko | 86 |
Malta | 87 |
Holandsko | 76 |
Rakúsko | 63 |
Poľsko | 65 |
Portugalsko | 78 |
Rumunsko | 82 |
Slovinsko | 59 |
Slovensko | 73 |
Fínsko | 70 |
Švédsko | 76 |
Veľká Británia | 77 |
Nórsko | 86 |
Zdroj: Európsky štatistický úrad Eurostat, údaje za rok 2017 | |