Čo poradiť študentom, ktorí nie sú rozhodnutí, čo chcú robiť a príchod na trh práce ich ešte len čaká? Analýza pracovného portálu Profesia.sk napovedá, že by sa mali zamerať na zdokonalenie svojich mäkkých zručností.
Nižšia nezamestnanosť prináša nižší ohlas na voľné pracovné ponuky. Pre firmy je tak v?súčasnosti často náročnejšie získať nového zamestnanca so všetkými odbornými zručnosťami, ktoré sú potrebné na pracovné miesto. Aj toto je jeden z dôvodov, prečo vidíme v ponuke na Profesia.sk znižovanie firemných požiadaviek. Prepad vidieť napríklad pri ekonomických znalostiach, jazykoch či práci s počítačom. Pri všetkých troch platí, že zamestnávatelia vyžadujú vybrané znalosti menej ako 5 rokov dozadu.
Znižovanie nárokov tvrdých zručností vidíme tiež pri pracovných ponukách pre stredoškolských či vysokoškolských absolventov. Naopak, zvyšuje sa rozsah mäkkých zručností. Zamestnávatelia kladú čoraz väčší dôraz na logické myslenie, prezentačné zručnosti, schopnosť pracovať v tíme, analytické vlastnosti a mnoho ďalšieho. Tento trend je ruka v ruke s tým, čo vidíme aj vo svete.
Zároveň ide o znalosti, ktoré často nie sú nahraditeľné automatizáciou. „Zdôraznila by som, že dnes nevieme, ako presne budú vyzerať pracovné pozície o päť či desať rokov. Vieme však presne, ktoré znalosti budú potrebné. Uchádzači aj študenti by si mali uvedomiť, že trh práce bude čoraz viac potrebovať kreatívnych ľudí so schopnosťou samostatného rozhodovania,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia Ivana Molnárová.
Analýza pracovného portálu Profesia.sk ukazuje, že v roku 2014 bolo medzi desiatkou najčastejšie požadovaných znalostí u?vysokoškolských absolventov presne päť odborných znalostí, takzvaných hard skills. Za päť rokov sa toto číslo zredukovalo. V?roku 2018 už v?prvej desiatke vidíme hard skill iba v?jedinom prípade. Tým je aktívna znalosť anglického jazyka. Treba však zdôrazniť, že angličtina je pri vysokoškolákoch zároveň vôbec najčastejšie požadovanou znalosťou.
Úpadok požiadaviek odborných znalostí je citeľný aj pri ponukách, ktoré sú vhodné pre stredoškolských absolventov. V?roku 2014 boli v prvej desiatke presne štyri, v roku 2018 je tam už iba jedna. Tou je znalosť práce s počítačom. Pri ponukách, ktoré vyžadujú stredoškolské vzdelanie, sú v?prvej päťke najčastejšie vyžadovaných znalostí výlučne soft skills, teda mäkké znalosti. Najčastejšie ide o?zodpovedný prístup k práci, aktivitu a ochotu učiť sa nové veci. V?administratíve ide napríklad o ochotu učiť sa nové veci, zodpovednosť, tímovosť či komunikačné a organizačné schopnosti. Pri IT je namiesto komunikácie potrebné logické a analytické myslenie či schopnosť rýchlo sa učiť.
TOP 10 požadovaných znalostí u VŠ absolventov | ||
---|---|---|
2014 | 2018 | |
1. | Aktívna znalosť anglického jazyka | Aktívna znalosť anglického jazyka |
2. | Schopnosť pracovať v tíme | Ochota učiť sa nové veci |
3. | Ochota učiť sa nové veci | Analytické a logické myslenie |
4. | Iniciatívnosť a kreativita | Schopnosť pracovať v tíme |
5. | Jazyk na komunikatívnej úrovni | Lojálnosť |
6. | VŠ vzdelanie | Iniciatívnosť, spoľahlivosť a ústretovosť |
7. | Analytické a logické myslenie | Pozitívne myslenie |
8. | Znalosť práce s PC | Zodpovedný prístup k práci |
9. | Zodpovedný prístup k práci | Aktívny prístup k práci |
10. | Vodičský preukaz skupiny B | Schopnosť pracovať v tíme |
TOP 10 požadovaných znalostí u SŠ absolventov | ||
---|---|---|
2014 | 2018 | |
1. | Ochota učiť sa nové veci | Zodpovedný prístup k práci |
2. | SŠ alebo VŠ vzdelanie | Aktívny prístup k práci |
3. | Zodpovedný prístup k práci | Ochota učiť sa nové veci |
4. | Znalosť práce s PC | Ochota pracovať na zmeny |
5. | Aktívna znalosť anglického jazyka | Príjemné a ústretové vystupovanie |
6. | Schopnosť pracovať v tíme | Pozitívny prístup k práci |
7. | Schopnosť rýchlo sa učiť | Znalosť práce s PC |
8. | Aktívny prístup k práci | 8 Schopnosť pracovať v tíme |
9. | Ochota pracovať na zmeny | Flexibilita, komunikatívnosť |
10. | Jazyk na aktívnej úrovni | Príjemné a ústretové prostredie |
TOP 5 vyžadovaných zručností podľa odvetvia
Administratíva
- 1. Ochota učiť sa nové veci
- 2. Zodpovedný prístup k práci
- 3. Schopnosť pracovať v tíme
- 4. Aktívny prístup k práci
- 5. Komunikačné a organizačné schopnosti
Informačné technológie
- 1. Ochota učiť sa nové veci
- 2. Logické a analytické myslenie
- 3. Schopnosť pracovať v tíme
- 4. Schopnosť rýchlo sa učiť
- 5. Flexibilita
Výroba
- 1. Zodpovedný prístup k práci
- 2. Ochota pracovať na zmeny
- 3. Manuálna zručnosť
- 4. Logické myslenie
- 5. Spôsobilosť na prácu na stroji
Elektrotechnika a energetika
- 1. Zodpovedný prístup k práci
- 2. Ochota učiť sa nové veci
- 3. Ochota pracovať na zmeny
- 4. Schopnosť pracovať v tíme
- 5. Manuálna zručnosť