Na prijímacom pohovore sa môžu uchádzači stretnúť s celým radom otázok, a to od tých štandardných a predpokladateľných až po pomerne zvláštne. Niektoré zámerne majú kandidáta vyviesť z komfortnej zóny, iné skúmajú logické uvažovanie alebo rýchlosť úsudku. „Na všetky otázky sa snažte odpovedať stručne, pozitívne a pravdivo,“ odporúča Jitka Součková, marketingová manažérka Grafton Recruitment. Niektoré otázky, žiaľ, personalisti kladú bez akéhokoľvek dôvodu, nie sú relevantné, etické, ba dokonca ani legálne.
Pozor na zakázané témy
Z prieskumu vyplýva, že 17 % respondentov sa sťažuje na otázky o rodinnom stave, veku alebo počte detí. Tieto otázky však personalisti ani nemajú klásť. Podľa zákonníka práce nesmú na prijímacom pohovore zaznieť ani otázky o zdravotnom stave a tehotenstve, sexuálnej orientácii, vierovyznaní a politickom zmýšľaní, ale ani o rodinnej a osobnej situácii uchádzača.
Otázkam typu „Máte deti?“, „Ste slobodní/-á?“, „Kto vám bude strážiť deti počas ich choroby?“, „Plánujete ísť na materskú dovolenku?“ a podobne sa teda kandidáti môžu s poukázaním na predmetný úzus vyhnúť.Až desatina respondentov sa počas svojich prijímacích pohovorov stretla aj s otázkami, ktoré – nie neoprávnene – považovali za nevkusné či dokonca urážlivé. „Otázky o veľkosti poprsia, častosti návštev WC počas zmeny, politických preferenciách či počte kamarátov naozaj nie sú relevantné a je úplne v poriadku upozorniť na to personalistu, ktorý ich nebodaj kladie,“ nabáda Jitka Součková.
Pripravte sa na základné otázky
Za najhoršiu na prijímacom pohovore označilo takmer 21 % respondentov otázku, kde sa vidia o určitý počet rokov. Táto otázka je pritom u odborníkov na nábor zamestnancov veľmi obľúbená: jej prostredníctvom sa totiž snažia dozvedieť, aké má uchádzač profesijné ambície a ciele. Preto by sa kandidáti mali na ňu vopred pripraviť.
„Na zoznam neobľúbených otázok sa v našom prieskume dostali i ďalšie z tých relevantných. Hoci ich až štvrtina uchádzačov považuje za hlúpe a neprofesionálne, patria na pracovný pohovor a kandidáti by si mali premyslieť, ako na ne odpovedia. S veľkou pravdepodobnosťou ich dostanú na väčšine pracovných pohovorov,“ upozorňuje Jitka Součková.
Ide najmä o tieto otázky
„Prečo práve naša firma?“ Takýmito otázkami personalisti preverujú skutočný záujem uchádzačov o prácu v danej spoločnosti. Kandidát by mal byť na pohovor dobre pripravený a napríklad vedieť, aké produkty či služby firma ponúka, kto sú hlavní konkurenti a čo ho konkrétne priťahuje. „Aké sú vaše silné a slabé stránky?“ Otázky týkajúce sa sebahodnotenia sú u odborníkov na nábor zamestnancov obľúbené, pre uchádzačov však priam naopak. Často je to dané tým, že si na takéto otázky nedokážu sami odpovedať. Schopnosť sebahodnotenia a vlastnej analýzy je však pre personalistov dôležitá. Od kandidátov očakávajú predovšetkým úprimnú odpoveď.
„Akú mzdu by ste si predstavovali?“ Uchádzačom sa odporúča neodpovedať jedným konkrétnym číslom, ale skôr rozpätím, o ktorom sa v prípade pozitívneho vývoja bude dať rokovať. Dôležitá je tiež orientácia v mzdových reláciách danej pozície.
„Prečo ste skončili v predchádzajúcich zamestnaniach?“ Personalisti zisťujú dôvody vedúce k zmene, aby sa zamestnávateľ prípadne mohol vyhnúť podobnému problému. Uchádzači by sa mali zdržať akejkoľvek kritiky svojho súčasného či minulého zamestnávateľa, kolegov či pomerov vo firme. Odpovede by vždy mali byť diplomatické, ale pravdivé.