Práca po päťdesiatke? Ako si nájsť prácu vo vyššom veku

Ľudia vo vyššom veku to s hľadaním práce nemajú vôbec jednoduché. Veľa zamestnávateľov má voči starším uchádzačom predsudky – sú prekvalifikovaní, nejdú s dobou alebo majú príliš vysoké platové nároky.

14.08.2019 06:00
práca, dôchodkyňa, zamestnanec, Foto:
Hoci je konkurencia na pracovnom trhu veľmi vysoká, neznamená to, že nemáte šancu uspieť.
debata

Ako prekonať tieto predsudky a kde si hľadať prácu? Ak ste pracovali celý život na jednom, prípadne dvoch miestach, možno nemáte až taký prehľad, kde a ako hľadať pracovné ponuky. Vyskúšať môžete hneď niekoľko starých aj nových možností: pracovné agentúry, úrad práce, pracovné portály, inzertnú časť miestnych novín, priame oslovenie zamestnávateľov.

Tipy a odporúčania môžete získať aj od svojich známych alebo bývalých kolegov. Osobné odporúčania majú na Slovensku stále veľkú váhu, mnohým zamestnávateľom šetria čas pri výbere nového zamestnanca. Nebojte sa preto osloviť svoje okolie, možno budete milo prekvapený.

Životopis je vašou vizitkou a prvým kontaktom s potenciálnym zamestnávateľom. Ak máte po päťdesiatke, pravdepodobne ste si už prešli viacerými zamestnaniami a máte mnoho skúseností. Dajte si preto pozor, aby ste životopis nepresýtili. Nebojte sa vyškrtnúť zastarané alebo nerelevantné informácie z vášho CV-čka. Pri tvorbe a úprave vášho životopisu využite užitočné rady, ako napísať životopis kvalitne.

Rozširujte svoje znalosti. Človek sa učí celý život. Neváhajte a prihláste sa na nové školenia, kurzy a rozšírte tak svoje znalosti a zručnosti, ktoré sú na pracovnom trhu momentálne žiadané. Každá nová skúsenosť a vedomosť môže rozhodnúť o vašom ďalšom profesijnom živote. V čoraz viac zamestnaniach sa vyžadujú základné znalosti práce s počítačom, rôznymi programami a internetom. Ak ste v tomto smere zdatný, zdôraznite to aj na pohovore a v životopise. Zamestnávatelia si o starších uchádzačoch často myslia, že sú v tomto smere neschopní. Presvedčite ich o opaku!

Ďalšou možnosťou, ako zlepšiť svoje šance na pracovnom trhu, je rekvalifikácia. Ak sa o vašu pozíciu uchádza príliš veľa uchádzačov, zmena vášho profesijného zamerania vám môže priniesť nové miesto.

Pripravte sa na pohovor. Hoci je konkurencia na pracovnom trhu veľmi vysoká, neznamená to, že nemáte šancu uspieť. Rozhodne by ste nemali podceniť prípravu na pracovný pohovor. Nebojte sa využiť internet pri hľadaní informácii o vašom potenciálnom zamestnávateľovi. Personalista je na vašej strane, chce zistiť, prečo sa zaujímate o danú pozíciu a taktiež ho zaujímajú vaše pracovné skúsenosti. Bude si ceniť váš záujem o danú pozíciu a vašu túžbu dosahovať nové výsledky a úspechy. Buďte počas pohovoru pozitívny a využite svoje životné skúsenosti. Zdôraznite svoju schopnosť rýchlo reagovať na vzniknuté problémy, ktoré ste už riešili mnohokrát v predchádzajúcich zamestnaniach. Nič nezapôsobí lepšie ako konkrétne príklady a pracovné úspechy.

5 tipov, ako si nájsť prácu na sociálnych sieťach

1. Uistite sa, že váš profil je prezentovateľný

Ak hľadáte prácu na sociálnych sieťach, profesionálna fotografia na vašich profiloch je základ. Celkovo sa držte profesionálnej úrovne, nikdy totiž neviete, kto sa na váš profil pozerá. Najmä na Facebooku si dajte pozor, či vás vaši priatelia neoznačujú na fotografiách, ktoré asi nebudete chcieť prezentovať svojim budúcim kolegom. Pre tieto prípady odporúčame upraviť nastavenia tak, aby bolo nutné taký obsah najprv osobne schváliť predtým, ako sa zobrazí na vašom profile. Či už ide o Facebook, LinkedIn, či inú sociálnu sieť, určite je dobré dať si záležať na vlastnom predstavení. Nejde iba o krátky opis o sebe a množstvo skúseností, ale pozornosť je vhodné venovať aj opísaniu pozície, ktorú práve hľadáte. Neuškodí ani odkaz na ostatné sociálne siete či vaše portfólio, napríklad na LinkedIne.

2. Rozhláste svetu, že hľadáte prácu

Táto rada, samozrejme, platí iba v prípade, že ste momentálne nezamestnaný. V opačnom prípade si hľadajte prácu obozretnejšie a nie tak verejne, sila sociálnych sietí a networkingu je totiž obrovská a je veľmi pravdepodobné, že známy pozná známeho a môžete tak prísť o prácu skôr, ako ste plánovali. Ak teda prácu aktuálne nemáte, dajte o sebe vedieť na sociálnych sieťach, na ktorých ste aktívny, a zdieľajte, čo momentálne hľadáte a v akom odbore. Nezabudnite ani na všetko ostatné, čo by mohlo zaujímať všetkých, ktorí vás sledujú a ktorí by vás mohli prepojiť na budúcich zamestnávateľov.

3. Sledujte potenciálnych zamestnávateľov

Ak máte predstavu, čo by ste chceli robiť, alebo máte vybrané spoločnosti, v ktorých by ste radi pracovali, skontrolujte si, či sú aktívni na sociálnych sieťach, a začnite ich pravidelne sledovať. Po prvé, získate zaujímavé informácie z odborov, ktoré vás zaujímajú, po druhé, budete vedieť o všetkých možných pracovných ponukách či zmenách v daných firmách. Na LinkedIne navyše môžete sledovať korporátne stránky, napojiť sa na ľudí zo spoločností alebo sa predstaviť tým správnym ľuďom, v ideálnom prípade HR manažérovi či HR špecialistom, ktorí majú na starosti nábor. Buďte však opatrný, nechcete predsa pôsobiť zúfalo alebo dotieravo.

4. Monitorujte ponuky personálnych agentúr

Rovnaký prístup ako k potenciálnym firmám a ich profilom na sociálnych sieťach aplikujte aj na profily personálnych agentúr. Získate nielen prehľad o trhu či najnovších trendoch pri hľadaní práce, ale získate aj celý rad iných cenných informácií. Personálne agentúry napríklad často zdieľajú informácie o pracovných príležitostiach a pravidelne prezentujú aktuálne ponuky práce v rôznych odboroch a regiónoch. Môže sa teda jednoducho stať, že niektorá z aktuálnych ponúk bude dobre sedieť na váš profil a vy sa tak jednoducho priblížite k príležitosti posunúť svoju kariéru ďalej, v podstate bez väčšej snahy si niečo hľadať.

5. Zaujímajte sa o nové trendy v odbore

Ak ste tak už neurobili skôr, je načase sa začať zaujímať o odbor, v ktorom chcete pôsobiť. Jeden zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je sledovať aktuálne správy a novinky z firiem, ktoré vás zaujímajú alebo kde by ste sa radi videli v budúcnosti. K dispozícii máte rôzne články vydané spoločnosťami alebo priamo autorské texty od expertov či potenciálnych kolegov. Čítajte, zdieľajte, komentujte so zaujatím. Nielenže sa zviditeľníte, ale postupne sa na týchto ľudí môžete napojiť a získate si rešpekt či povedomie ostatných, ktorí sa o danú tému zaujímajú. To vám potom môže pomôcť u potenciálnych zamestnávateľov. Ak si vašu aktivitu nevšimnú, minimálne budete mať výhodu, že budete informovaný o novinkách zo spoločnosti a zapôsobíte prehľadom o témach z odboru.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnávateľ #zamestnanie #Práca a kariéra