Pohovor je maximálne dôležitá súčasť takmer každého kariérneho posunu, mnoho ľudí mu však neprikladá takú váhu. Pre personalistu je pohovor často takmer jedinou možnosťou, ako posúdiť, či kandidát alebo kandidátka sú na danú pozíciu vhodní. Akým chybám by ste sa teda mali vyhýbať, ak chcete zvýšiť svoje šance na úspech? Prečítajte si rady, ktoré priniesol platový portál platy.sk.
Chodíte nepripravení
Našli ste skvelý pracovný inzerát, náplň práce sa zdá byť pre vás vhodná a viete, že toto by ste chceli robiť a budete v tom dobrí. Odošlete životopis s motivačným listom a o pár dní vám zvoní telefón. Na druhej strane je personalista z firmy a chce vás pozvať na pohovor. Mnoho ľudí už túto fázu považuje za víťazstvo, no v skutočnosti ste približne v tretine a vaša príprava na pohovor by mala nabrať na obrátkach.
Mnoho personalistov sa zhoduje v tom, že ak uchádzači nedokážu zodpovedať základné otázky o firme, kam sa hlásia, alebo nepoznajú jej produkty či služby, získavajú mínusové body. Nie, nemusíte byť expertom na ich biznis modely, ale ak o firme nič neviete, ako môžete prezentovať hodnotu, ktorú jej ponúknete? Rovnako nepodceňte ani prípravu na otázky o plate. Spravte si prieskum platov, zistite, aký plat je pre pozíciu adekvátny a naučte sa vyjednávať.
O svojom zamestnávateľovi rozprávate v zlom
Je normálne, ak máte ťažké srdce na svoju bývalú či stále súčasnú prácu, no na pohovore sa nadávaniu a sťažovaniu sa na zamestnávateľa radšej vyhnite. Vyzneli by ste neprofesionálne, detinsky a nedôveryhodne. Ak sa vás personalista opýta na dôvody, prečo odchádzate, snažte sa odpovedať pravdivo, no diplomaticky.
Kladiete málo otázok
Aké-také informácie o pracovnej pozícii získate už z inzerátu, pre personalistu je však dobrým znamením, ak sa čo najviac zaujímate o detaily práce a kladiete správne otázky. Dávate tým najavo svoj úprimný záujem o danú spoločnosť a ukazujete, že ste sa na pohovor pripravili a neberiete ho ako pasívnu diskusiu. V neposlednom rade tým dokážete, že ste inteligentný človek, ktorý berie prípravu na pohovor ako jeho esenciálnu súčasť.
Meškáte a nekomunikujete
Meškaním na dohodnutý pohovor dávate najavo, že ste nespoľahlivým človekom, vaše organizačné schopnosti nie sú také skvelé, ako ste uviedli v motivačnom liste, alebo že príležitosť získať novú prácu jednoducho neberiete seriózne. Je v poriadku, ak meškáte kvôli neočakávaným udalostiam, no v takejto situácii je nutné personalistovi zatelefonovať a vysvetliť situáciu.
Aktívna komunikácia vám pridá body navyše vždy, ak teda zvyknete e-maily ignorovať alebo na ne reagovať s odstupom 3 dní, mali by ste sa tento neduh snažiť odstrániť minimálne v profesionálnej komunikácii.
Uvádzate nepravdivé informácie
Kvalitný životopis je dôležitý, no nikdy by ste v ňom nemali klamať len preto, aby ste si ho umelo zlepšili. Profesionálny personalista totiž nepravdu v životopise odhalí a zavrie vám dvere do firmy.
Pozor na sociálne siete
Personalisti nie sú len na LinkedIne, uchádzačov si zvyknú „preklepnúť“ aj na sociálnych sieťach, ktoré s prácou primárne nemajú nič spoločné. Robia to z prostého dôvodu – aby sa ubezpečili, že sa neprezentujete nezákonnými názormi a činnosťami a či zapadnete do firemnej DNA. Pri špecifických typoch pracovných pozícií (najmä vrcholových či reprezentatívnych) tiež môžu skontrolovať, či vaše verejné prezentovanie nie je v rozpore s výkonom práce.
Článok je publikovaný na portáli Platy.sk, ktorý už od roku 2007 zhromažďuje informácie o skutočných platoch zamestnancov na Slovensku. Aj vy si môžete porovnať svoj plat na www.platy.sk