Dámy, chcete podnikať? Odhoďte strach

Podľa biznismenky Lucie Veselskej je síce podnikanie ťažšie ako práca zamestnanca, ale benefity, ktoré zahŕňa, stoja za to.

08.12.2019 10:00
Lucia Veselská Foto:
Riaditeľkou súťaže Podnikateľka Slovenska je biznismenka Lucia Veselská.
debata

Možnosť založiť si vlastný biznis a skúsiť podnikať popri práci v tom, čo nás najviac napĺňa, je stále lákavá. Takýto druh obživy ponúka nesporné výhody: obchod máte pod kontrolou vy, ste flexibilný, pracujete vo vlastnom a robíte na zvýšení vlastnej prestíže. O slobode ani hovoriť nemusíme. Jasné, nikto vám nezaplatí nadčasy a nikto vám negarantuje úspech, no pracujete na vlastnom. Stojí za to sa do toho vložiť.

Ženy a úspech

Ženy pri zakladaní nového biznisu nie sú výnimkou. Práve naopak. Podľa štatistík si práve ony zakladajú biznis častejšie ako muži. Ťažko sa dá však predvídať, či sa to skončí obchodným úspechom, alebo nie. Z psychologického hľadiska to však výhra vo väčšine prípadov je. Natália Gápľovská, ktorá vymenila škodlivé parafínové sviečky za ekologickejšiu alternatívu a založila si vlastnú značku s unikátnou receptúrou miešania šiestich voskov s jedinečnými vôňami, by určite súhlasila. „Keď sa pustíte do toho, čo vás baví a napĺňa, vyplní to obrovskú časť vášho času a čas je váš život,“ radí začínajúcim podnikateľkám.

Gápľovská je víťazkou kategórie Inovatívna podnikateľka 2018 v rámci súťaže Podnikateľka Slovenska. Zastrešuje ju Slovak Business Agency a je to pre podnikateľky – aj tie začínajúce – ďalšia možnosť, ako svoje podnikanie v našej krajine zviditeľniť. V súčasnosti prebieha 20. ročník súťaže, do ktorého sa môžu ženy prihlásiť samy, prípadne ich do nej nominuje niekto, kto sa nazdáva, že majú šancu uspieť. Bližšie informácie nájdete na stránke podnikatelkas­lovenska.sk.

Riaditeľkou súťaže je úspešná biznismenka Lucia Veselská. Verí, že podobné aktivity ako Podnikateľka Slovenska pomôžu ženám okrem iného aj nájsť nový zmysel v pracovnej sfére. „Čas strávený v tejto funkcii mi ukázal, že ženám odvaha začať podnikať nechýba. Mám radosť, že cítia v sebe motiváciu a keďže na Slovensku dnes existuje viacero podporných nástrojov, ako ich v tejto snahe podporiť, mnohé sa už vlastnou cestou vydali. Naša súťaž im dáva možnosť posunúť sa znovu o stupienok vyššie a nabrať nový elán, taký potrebný pri podnikaní. Ako tvrdí jedno z hesiel našej súťaže: Úspešné ženy budujú úspešné Slovensko! Aj preto verím, že dámy, ktoré už podnikajú, sa dočkajú v ďalších mesiacoch nových nasledovníčok. Ak ich k tomu posunie aj naša súťaž, budeme sa všetci veľmi tešiť,“ konštatuje Veselská.

Podľa riaditeľky súťaže má každá žena svoj vlastný príbeh, aj ten podnikateľský. „Ak žena stojí na rázcestí a rozmýšľa, či podnikať, alebo sa zamestnať, či byť zamestnaná, mala by si najprv položiť viacero otázok. Chcem istotu stabilného mesačného príjmu? Alebo chcem ísť za svojím snom? Chcem aj naďalej plniť úlohy zadávané zamestnávateľom? Alebo byť sama sebe paňou?“ radí Veselská.

Ako sa postaviť na vlastné nohy

Podnikanie je podľa nej najlepší spôsob, ako sa postaviť na vlastné nohy. „Nie je to jednoduchá cesta, po ktorej do cieľa dorazíš už zajtra, ale rozhodne stojí za to sa na ňu vydať. Za príklad si však musíme vybrať ľudí, ktorí vybudovali úspešné firmy, alebo sa sami vďaka svojej práci stali úspešnými.“

Asi nikto nemôže čakať, že všetko pôjde od začiatku ako po masle. „Podnikateľský chlebíček prináša aj veľa nečakaných situácií. Je nutné počítať aj s konkurenciou, a to veľmi skoro po začatí podnikania, ale aj s častými zmenami legislatívy, daňovej, odvodovej či sociálnej politiky, neočakávanými nákladmi či so zmenou preferencií a očakávaní trhu. Preto je dôležité stále sledovať, čo sa deje v oblastiach, ktoré ovplyvňujú podnikanie, a tiež ako sa vyvíja tá sféra, v ktorej ženy podnikajú,“ dopĺňa riaditeľka súťaže, no dúfa, že žiadna zo spomenutých prekážok ženám nezabráni vykročiť na novú dráhu.

Samotná súťaž je dôkazom, že stojí za to ísť za vlastným snom. Podnikateľka Slovenska už za 19. ročníkov súťaže ocenila mnohé inšpiratívne ženy. Pomohla dokonca v jednom prípade aj zlúčiť dva biznisplány. Výrobkyňa prírodnej kozmetiky Martina Dudová (víťazka kategórie Úspešná živnostníčka na Podnikateľke Slovenska) spojila svoje sily s výrobkyňou okysličenej vody pod značkou Oxywater Juliannou Hložek Grmannovou, ktorá triumfovala rok predtým. Medzičasom rozbehli svetovú novinku, ktorou je projekt jedinečnej kyslíkovej kozmetiky.

Nech už je smerovanie podnikateliek akékoľvek, či ich zlákalo handmade, kozmetika, gastronómia, vlastné blogy či iné plány, na jednom sa väčšina účastníčok súťaže vzácne zhoduje. Kto chce byť úspešný, nech nasleduje intuíciu a nájde v sebe odvahu začať. Ostatné sa už dá riešiť za pochodu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #podnikanie #podnikateľka #Podnikateľka Slovenska