Ako si zabezpečiť úspech na pohovore

Prinášame vám tipy, ako uspieť na pohovore a čomu sa vyhnúť pri vyjednávaní o plate. Najdôležitejšie z nich: Aktualizujte si životopis a dobre sa pripravte.

12.02.2020 12:00
zmluva, dohoda, podpis, podanie ruky Foto:
Nielen vedomosti, ale aj osobná pohoda je kľúčová.
debata

1. Aktualizujte svoj životopis

Na pravdivých a aktuálnych údajoch záleží. Dbajte na to, aby ste mali v životopise vždy správne a aktualizované informácie. Prípadné nezhody zvyknú vyvolať zmätok a nedôveru, čo môže viesť k odmietnutiu kandidáta. Vizuálna stránka životopisu taktiež zaváži. Zvoľte radšej stručnejší text a nezabudnite na prehľadnú štruktúru.

2. Príprava znamená úspech

Skôr ako prídete na pohovor do firmy, doprajte si čas na kvalitnú prípravu. Pozrite si jej históriu, hodnoty a kultúru, vrátane jej vízie. V neposlednom rade si pozorne preštudujte pracovnú ponuku, na ktorú ste zareagovali.

3. Nalaďte sa

Nielen vedomosti, ale aj osobná pohoda je kľúčová. Vyhnite sa preto ponocovaniu, ťažkým jedlám, alkoholu, a doprajte si kvalitný spánok. Môže to znieť triviálne, ale aj toto pomáha k úspešnému zvládnutiu.

4. Čas zohráva úlohu

Uistite sa, že dorazíte včas. Tí, ktorí prídu neskoro, môžu narušiť celý prijímací proces. Okrem toho, oneskorenci zanechávajú negatívny dojem. Myslite na to, že pohovor trvá pol dňa až celý deň, vyčleňte si naň preto dostatok času.

5. Prvý dojem sa počíta

Znie to ako klišé, no môže ísť o váš prvý a zároveň posledný pokus zaujať. Uistite sa, že ste vhodne upravení a oblečení. Nemusí ísť vždy o kostým. Prezrite si stránky firmy a inšpirujte sa oblečením jej predstaviteľov. Zovňajšok dotvára aj celková charizma človeka. Nezabudnite preto na úsmev, zdvorilý a profesionálny.

6. Na nič nezabudnite

Uistite sa, že si donesiete všetko potrebné. Napríklad preukaz totožnosti, prípadne certifikáty, ktoré by mohli od vás požadovať. Dôležité je pozorne si prečítať pozvánku, aby ste nič nevynechali.

7. Buďte sami sebou

Predstieranie či umelé správanie je veľkým kameňom úrazu. Buďte úprimní a zdravo sebavedomí. Ak niečo „hráte“, HR manažér to s najväčšou pravdepodobnosťou veľmi rýchlo odhalí. Myslite na to, aby vaše správanie bolo čo najprirodzenejšie a odzrkadľovalo vašu skutočnú osobnosť.

8. Nebojte sa pýtať

Keď sa neopýtaš, nevieš. Preto sa nehanbite klásť otázky a zisťovať viac doplňujúcich informácií o ponúkanej práci. Svedčí to o vašom záujme a snahe stať sa súčasťou pracovného kolektívu.

9. Buďte pripravení na skupinovú prácu

Pre mnohé firmy je tímová práca rozhodujúca. Skupinové cvičenie je často aj súčasťou hodnotiaceho centra. Dôležité je si na začiatku ujasniť cieľ a postup, ako sa k nemu dopracujete. Vystupujte aktívne a priateľsky, nebojte sa v prípade potreby ujať vedenia, no rešpektujte a počúvajte aj ostatných kandidátov, aby ste sa spolu dopracovali k výsledku.

10. Konkrétne skúsenosti a situácie

Pracovný pohovor je miestom, kde získate priestor na vlastnú sebaprezentáciu. Ukážte sa v čo najlepšom svetle a porozprávajte o svojich schopnostiach. Spomeňte si na situácie, v ktorých ste zúročili kľúčové kompetencie a ktoré sa vám budú na ponúkanej pozícii hodiť.

5 chýb, ktorým sa treba vyhnúť pri vyjednávaní o plate

Neúspech pri vyjednávaní o plate môžu spôsobovať okolnosti, ktoré neviete ovplyvniť (obmedzený rozpočet, zlá finančná situácia firmy), no inokedy za to môže niektorá z chýb, ktorej ste sa pri vyjednávaní dopustili.

1. Nepripravíte sa

Zistite si „koľko ste na trhu práce hodní“. Ak budete poznať priemerný plat na pozícii, pomôže vám to vyčísliť jej trhovú hodnotu. V rámci prípravy na vyjednávanie o plate by ste tiež mali pouvažovať nad argumentmi, prečo by mal zamestnávateľ do vás „investovať“.

2. Sústredíte sa len na jedno číslo

Je skvelé mať konkrétnu predstavu o svojom plate, ale skúste ju zaobaliť do finančného rozpätia. Na jednom konci by mala byť minimálna hranica, ktorá je pre vás akceptovateľná a na druhom maximum, ktoré by bolo pre vás o niečo viac ako ideálne.

3. Súčasný plat

Pri vyjednávaní o plate mnohí zvyknú povedať, od akej sumy by sa chceli odraziť. Na pohovore by ste nikdy nemali prezradiť, koľko zarábate u súčasného zamestnávateľa. Poskytli by ste tým personalistovi pre vás nevýhodný bod, o?ktorý sa môže oprieť, a nebude sa orientovať podľa aktuálnej trhovej hodnoty danej pozície.

4. Rozprávate o plate ako prvý

Nechajte personalistu, nech tému o plate otvorí ako prvý. Ak sa na plat začnete pýtať v nevhodne skorom čase, môžete zamestnávateľa či personalistu odradiť. Dávate tým totiž najavo, že viac ako náplň práce vás zaujímajú peniaze. Toto pravidlo môžete porušiť jedine v prípade, že sa pohovor blíži ku koncu a o plate nepadlo ani slovo.

5. Argumentujete nákladmi na život

Zamestnávateľa nezaujíma, koľko platíte za hypotéku ani vaše ďalšie náklady na život. Jediné argumenty, ktoré môžete použiť, by sa mali týkať vášho pracovného výkonu a skúseností. Zamestnávateľ totiž pri vašej mzde počíta s tým, koľko peňazí mu vaša práca pomôže zarobiť alebo ušetriť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pracovný pohovor #vyjednávanie #pracovný úspech