Ak má zamestnávateľ o niektorého uchádzača záujem, skúsení personalisti vedia, ako ho vhodným marketingom nalákať, no potom sa môže stať, že keď zamestnanec spozná skutočné podmienky vo firme, zostane sklamaný. Ako teda postupovať, aby ste svoje rozhodnutie neľutovali?
Prvým krokom je, aby ste mali jasnú predstavu, čo by ste vlastne chceli robiť, čo by vás bavilo. Veľmi dôležité je to najmä pri absolventoch, ktorí ešte nemajú potrebné skúsenosti.
Môžu vás však zmiasť aj názvy pracovných pozícií v ponuke, lebo na trhu práce je ich dnes toľko, že ani skúsení zamestnanci niekedy nedokážu rozlúštiť, aká je ich reálna pracovná náplň. „Pre začiatok je dobré prezrieť si katalóg pracovných pozícií na niektorom pracovnom portáli a na pohovor si pripraviť zoznam otázok, na ktoré vám personalista určite ochotne odpovie,“ odporúča Nikola Richterová z pracovného portálu Profesia.sk.
Hodnota zamestnaneckej značky
Zodpovední zamestnávatelia dnes majú spracovanú koncepciu hodnoty zamestnaneckej značky svojej firmy, po anglicky Employee Value Proposition (EVP). Je to súhrn mnohých ukazovateľov, ktorými sa má dobrý zamestnávateľ zaoberať.
Potenciálny zamestnanec tento koncept vníma cez otázku: „Prečo by som mal pracovať pre túto spoločnosť a nie inde?“ Pre odpoveď nestačí len vedieť, aké produkty či služby firma ponúka, ale treba sa dozvedieť aj to, ako sa v nej pracuje.
„Či budete v práci spokojný, ovplyvní identita samotnej spoločnosti. Tú tvoria veci ako vízia, kam firma svojím pôsobením smeruje, hodnoty, ktoré vyznáva, normy a procesy, ktoré určujú jej pracovné prostredie, či symboly a zvyky, ktoré definujú jej firemnú kultúru,“ vysvetľuje Nikola Richterová.
Oplatí sa urobiť si o budúcom zamestnávateľovi ucelený obraz a pohľadať všetky tieto informácie na internete. Dnes už nie je problém prejsť si sociálne siete, profily firiem či diskusné fóra. Ak nenájdete veľa zmienok, alebo je väčšina negatívnych, mal by to byť varovný signál. Ešte pred podpisom zmluvy je tiež dobré navštíviť svoje budúce pracovisko, aby ste nezažili sklamanie.
„Dnes sa množstvo firiem sústreďuje na famózne videá, úžasné marketingové kampane smerom na nových uchádzačov, otázkou však je, či to korešponduje s tým, čo cíti ich zamestnanec. Pretože najhoršie, čo sa môže stať, je, že prijmú nového človeka, on príde do firmy a vyzerá to tam úplne inak,“ upozorňuje Tatiana Orglerová, prezidentka profesijnej organizácie HRcomm a HR riaditeľka spoločnosti Knauf Insulation pre strednú a východnú Európu i Blízky východ.
Podľa nej dobrý HR marketing dokážu robiť firmy, ktoré sa zameriavajú aj dovnútra, majú presné dáta, nie pocity, o tom, čo ich zamestnanci o zamestnávateľovi hovoria rodine, priateľom či na sociálnych sieťach.
Pracovné prostredie a príležitosti
Všetci vieme, že veľkú úlohu pri dobrom pocite zo zamestnania zohráva pracovné prostredie, ale aj ľudia, s ktorými ho každodenne zdieľate. Preto sa pri pohovore nezabudnite spýtať na kolektív – na vek kolegov, povahové črty jednotlivcov aj samotného tímu alebo na formálnosť vzťahov na pracovisku.
„Ideálne je, ak sa na pohovore zúčastní aj niekto z budúceho kolektívu. Ak to tak nie je, skúste požiadať o možnosť stretnúť sa s kolektívom či aspoň s jeho zástupcom. Vyskúšajte si vzájomnú chémiu, ktorá vám veľa prezradí o budúcich vzťahoch a spolupráci,“ radí Richterová.
Dnes majú veľkú šancu zamestnať sa aj čerství absolventi, no mali by byť vhodne pripravení. Mali by sledovať pracovný trh, aké ponuky sú pre nich vhodné, naučiť sa písať dobrý životopis aj motivačný list a pripraviť sa na potrebu zdokonaľovať svoje vedomosti a zručnosti. Čo by mal podľa personalistov spĺňať dobrý absolvent?
„V prvom rade by mal dobre ovládať svoje remeslo, svoje "hard skills“. Mladým dnes často chýbajú sociálne zručnosti v oblasti empatie alebo budovania efektívnych tímov. Podľa mňa to je chyba nášho školstva. Veľmi málo sylabov na školách obsahuje niečo ako prácu s emocionálnou inteligenciou. Keď sa to mladí nenaučia v škole, jej úlohu potom musia preberať manažéri na pracovisku," približuje Orglerová.
Ako dodáva, na trh prichádza už piata pracovná generácia. Doteraz sa riešili tzv. mileniáli, ale teraz sa už objavila „generácia Z“, ktorá má úplne iné návyky. Generácie sa na pracovisku miešajú a ku každej musí mať zamestnávateľ trochu iný prístup.
Keď pracovný pohovor prebieha dobre, personalista určite zamieri aj k otázke o vašom očakávanom plate, ktorá býva pre absolventov najťažšia. Aby vás taká otázka nezaskočila, zistite si škálu, akú na danej pracovnej pozícii možno požadovať.
„Dnes už máme v inzerátoch zverejnené ponúkané mzdy, takže podľa mojich skúseností nebýva problém s neadekvátnym očakávaním platov,“ uzatvára Orglerová.
Služobné mobily sú čoraz častejšie
Nosiť pri sebe mobilný telefón sa už pokladá za samozrejmosť. Ako však potvrdila analýza portálu Platy.sk, pomerne bežné je už i to, že náklady na mobil hradí svojim pracovníkom zamestnávateľ. A to aj vtedy, keď ho zamestnanec nevyužíva iba na prácu.
"V roku 2019 mala od svojej firmy mobil na súkromné účely viac ako štvrtina pracovníkov na Slovensku. Môžeme pritom vidieť, že podiel zamestnancov postupne každý rok rastie,“ informovala Nikola Richterová zo spoločnosti Profesia.
Aj v tejto oblasti nefinančných benefitov sa však prejavujú regionálne rozdiely. Mobil na súkromné účely poskytujú svojim zamestnancom najmä firmy v Bratislavskom a Košickom kraji. Naopak, najmenej rozšírená je takáto prax v Prešovskom a Nitrianskom kraji.
Pokiaľ ide o pracovné pozície či povolania, najčastejšie sa z výhody služobného mobilu tešia ľudia na manažérskych postoch. Zamestnávateľ hradí mobil asi polovici nižších a stredných manažérov a viac ako 66 percentám top manažérov. Naopak, ako spomenutá analýza ukázala, služobný mobil, ktorý môžu využívať aj na súkromné účely, vlastnia len necelé tri percentá pomocných pracovníkov.
Zamestnanci, ktorým firma platí mobil na súkromné účely | |
---|---|
Rok | podiel pracovníkov |
2015 | 19,39 % |
2016 | 21,76 % |
2017 | 23,64 % |
2018 | 25,02 % |
2019 | 26,22 % |
Zdroj: Platy.sk.
Komu platia mobil na súkromné účely | |
---|---|
Kraj | podiel zamestnancov |
Bratislavský | 30,48 |
Trnavský | 23,77 |
Trenčiansky | 23,97 |
Nitriansky | 21,6 |
Žilinský | 24,26 |
Banskobystrický | 23,91 |
Prešovský | 19,52 |
Košický | 25,05 |
Zdroj: Platy.sk.
Vybavenie služobným mobilom na súkromné účely | |
---|---|
Pracovná pozícia | podiel zvýhodnených zamestnancov |
Pomocní zamestnanci | 2,64 % |
Kvalifikovaní robotníci, zamestnanci v službách | 5,86 % |
Administratívni pracovníci | 17,76 % |
Kvalifikovaní zamestnanci netechnického zamerania | 25,29 % |
Kvalifikovaní technickí zamestnanci | 27,20 % |
Nižší a strední manažéri | 49,34 % |
Vrcholní manažéri | 66,38 % |