Ako správne pracovať z domu

23.03.2020 00:10
práca z domu, home office
Ilustračná foto. Autor:

Spoločnosti po celom svete rozbehli povinnú prácu z domu. Či už ste nováčik alebo pracovný veterán - mohlo by sa vám hodiť niekoľko rád, ako udržať vlastnú produktivitu, napísal spravodajský server BBC News.

Google, Microsoft, Twitter. Hitachi, Apple, Amazon. Chevron, Salesforce, Spotify. Od Veľkej Británie po Spojené štáty, od Japonska po Južnú Kóreu – to sú len niektoré globálne spoločnosti, ktoré v posledných dňoch rozbehli politiku povinnej práce z domu kvôli šíreniu koronavírusu.

A je realistické predpokladať, že presun do domácich kancelárií – známych tiež pod anglickým označením „home office“ – sa na nejaký čas stane realitou pre mnohých z nás.

Niektorí zamestnanci pracujú z domu po prvý raz, čo znamená, že musia prísť na to, ako udržať pozornosť pri pracovných úlohách v prostredí, ktoré nemusia produktivite práve dvakrát svedčiť. Existujú ale spôsoby, ako podávať výsledky a nenechať sa rozhodiť – od vytvorenia dobrého pracovného prostredia, až po spôsob komunikácie so svojim tímom.

Koronavírus alebo nie, kľúčom k práci z domu je jasná komunikácia s nadriadeným a jasné oznámenie, čo presne sa od vás čaká. Za bežných podmienok trávi väčšina ľudí čas v blízkosti šéfa, čo znamená, že komunikácia je jednoduchá a bezproblémová. To ale pri práci z domu neplatí a je pravdepodobnejšie, že môže dôjsť ku komunikačnému šumu, povedala Barbara Larsononová, profesorka manažmentu Severovýchodnej univerzity v Bostone, ktorá študuje prácu na diaľku.

Ale aj tí, ktorí sú na prácu z domu zvyknutí, sa môžu cítiť nedostatočne koordinovaní so svojím tímom, a izolovaní. Štúdia, ktorú v minulom roku uskutočnila online agentúra Buffer, zistila, že samota bola druhým najčastejšie hláseným problémom, ktorý zažívalo 19 percent respondentov.

Kvôli samote môžu byť ľudia menej motivovaní a výkonní. Preto by komunikácia s nadriadeným a kolegami z domu mala byť čo „najbohatšia“ – napríklad vrátane videohovorov, odporúča Larsonová.

Ďalší tip pre prácu z domu môže znieť banálne, ale je užitočný: Správajte sa naozaj ako v práci. Napríklad to, že môžete doma chodiť v pyžame, neznamená, že by ste mali. „Osprchujte sa a oblečte sa,“ odporúča Larsonová.

Ak doma nemáte vlastnú kanceláriu, urobte maximum pre to, aby ste mali priestor vyhradený len na prácu. Nemať doma dobre vybavenú domácu kanceláriu môže dočasne znížiť produktivitu – ktorú naopak zvýšia zdvojené monitory, klávesnica a myš.

Takže namiesto toho, aby ste ležali v posteli s laptopom na bruchu, vyskúšajte niečo premyslenejšie. Stačí taká drobnosť, ako posunúť nočný stolík do kúta, kde nebudete ničím rušení, zapojiť si na ňom počítač a posadiť sa k nemu na vhodnej stoličke. Zvoľte takú, po ktorej nebudete mať stuhnutý krk a bude vyhovovať zásadám ergonómie.

To tiež slúži ako dôležitý signál ostatným, ktorí s vami žijú, že ste „v práci“. „Vytvorte doma hranice, ktorým budú členovia rodiny rozumieť. Napríklad: ‚Keď sú dvere zatvorené, dávate najavo, že ste v práci‘,“ radí Kristen Shockleyová, profesorka psychológie Georgijskej univerzity.

Keď máte vyčlenené pracovisko, kde sa môžete sústrediť, je ľahšie užívať si výhody práce na diaľku. V prieskume 7 000 zamestnancov, ktorý minulý rok vykonal server Flex Jobs, 65 percent opýtaných uviedlo, že sú pri práci z domu produktívnejší. Medzi výhody radili menej vyrušovanie od kolegov a menej stresu z dochádzania.

#zamestnanec #práca z domu #koronavírus #home office #Covid-19
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku