Koronavírus: Ako zachrániť svoje podnikanie

24.03.2020 12:40
náklady, živnostník, financie,
Mnohí podnikatelia museli zmeniť prístup a zaužívané postupy. Autor:

Ako zareagovali firmy na nové opatrenia a potreby svojich zákazníkov? Čo zrušili, obmedzili a čo, naopak, rozšírili? Aj to môže rozhodnúť o ich budúcnosti.

Ochrana zdravia a podpora imunity bola pre Slovákov dôležitá aj predtým, ako sa svet začal pasovať s pandémiou koronavírusu. Aj preto sa dobre darilo slovenskej biotechnologickej spoločnosti Natures. Na zmeny a nové požiadavky zareagovala okamžite, lekárne zásobuje ďalej, ale pre viaznuce dodávky čelí aj problémom.

„Napriek slušným zásobám nám enormný záujem o naše výrobky v týchto dňoch vyrobil pár vrások. Záujem vzrástol až päťnásobne v porovnaní s najsilnejšími obdobiami a neustále akceleruje, takže začína byť problém s včasným uspokojovaním zákazníckych objednávok,“ hovorí Ing. Adrián Doboly z biotechnologickej spoločnosti Natures, ktorá vyrába doplnky výživy na podporu imunity. Otvorene priznáva, že na niektoré veci neboli pripravení. „Naše systémy neboli pripravené na takýto nápor a veľa administratívy nemáme automatizovanej, takže začali sme napríklad s písaním faktúr v skorých ranných hodinách, aby sa stihli zbaliť objednávky zozbierané z popoludnia predošlého dňa do rána aktuálneho dňa.“

Ťažiskové výrobky zatiaľ stíhajú dopĺňať vďaka mimoriadnej snahe dodávateľov. Postupne však už niektoré druhy tovaru z predaja vypadávajú a vzhľadom na charakter výroby a kontrolu kvality nemožno ich dodanie na trh očakávať skôr ako o dva mesiace.

Zásobovanie lekární

Preparáty na podporu zdravia a zlepšenie imunity na Slovensku distribuuje aj kozmeticko-farmaceutická spoločnosť Pharma MLK. „Aktuálne ponúkame všetky služby a produkty online. Naši obchodní reprezentanti, ktorí majú na starosti zásobovanie lekární, pracujú z domu a s klientmi sú v kontakte telefonicky. Na požiadavky zákazníkov reagujeme do 24 hodín. Nastala aj zmena v spôsobe platby,

zákazníci nemusia mať nachystanú hotovosť, pretože aj dobierky sa uhrádzajú platobnou kartou pri prebratí tovaru. Všetky výrobky distribuujeme aj do lekární, kde si ich môžu zákazníci taktiež zakúpiť,“ hovorí majiteľka spoločnosti Pharma MKL Katarína Demetriou. Spoločnosť rozmýšľa aj o rozšírení svojho sortimentu. „Keďže nám aktuálna situácia nie je ľahostajná, zvažujeme do portfólia pridať aj hygienické pomôcky, samozrejme, v primeranej cene.“

Akútne stavy

V úplne zmenenom režime fungujú aj stomatológovia. To, čo si ešte pred pár dňami nikto nedokázal ani predstaviť, je dnes skutočnosťou. Zubári ošetrujú iba akútne prípady, lebo keď bolí zub, tak bolieť neprestane. Zaujímavé však je, že aj v tejto oblasti sa chystajú online novinky. Viac prezradil Daniel Kodaj z Dr. Martin zubná klinika: „Momentálne poskytujeme služby predovšetkým pacientom trpiacim akútnymi bolesťami. Nemôžeme zatvoriť, pretože sme zdravotné zariadenie a poskytovanie zdravotnej starostlivosti je na prvom mieste. Vieme, že bolesť zubov si čas nevyberá a ide o nepríjemnú záležitosť, preto sa budeme snažiť o plnú prevádzku v dohľadnom čase. Našim pacientom budeme nápomocní prostredníctvom online poradne na rôznych portáloch aj na vlastných sociálnych platformách.“

Kuchyňa online

Hoci sa každodenný život zmenil, predsa len sa väčšina ľudí snaží žiť čo najnormálnejšie, najbežnejšie. Aj preto sa napríklad spoločnosť, ktorá je považovaná za špecialistu na kuchyne a kuchynské spotrebiče, rozhodla byť ľuďom k dispozícii i napriek nutnosti zavrieť kamenné kuchynské štúdiá. „Všetky naše štúdiá fungujú online, zákazníci sa nám môžu ozvať telefonicky alebo e- mailom na najbližšie Oresi štúdio.

Ako firma sme sa presťahovali do domácich pracovísk, prispôsobili sme naše procesy a dokážeme obslúžiť zákazníkov bezkontaktne v plnohodnotnom režime. V krátkom čase chystáme spustiť aj technologickú novinku cez streamovací systém, v ktorom kuchyňa vzniká priamo pred očami zákazníka,“ hovorí personálna manažérka Oresi Kuchyne Ivana Anna Habalčíková. Nielen

s ohľadom na spokojnosť zákazníkov, ale aj zachovanie pracovných miest je potešiteľná informácia, že v týchto dňoch aj takáto služba, ako je dodávka objednaného tovaru, hoci nejde o lieky či potraviny, prebieha bez problémov. „Dodávky a realizácie kuchynských zostáv nie sú súčasnou situáciou obmedzené. Zároveň by sme chceli ubezpečiť zákazníkov, že nikto z našich vodičov alebo stolárov-montérov, s ktorými by mohli byť v osobnom kontakte vo svojich domovoch, sa nezdržiaval v zasiahnutých oblastiach v zahraničí. Správajú sa zodpovedne, svoj zdravotný stav monitorujú a dodržiavajú hygienické predpisy, ktoré chránia nielen našich zákazníkov, ale aj ich samotných. Ochranné prostriedky, vitamíny a rúška sme zabezpečili a pravidelne dopĺňame. Sme veľmi radi, že sú naši zákazníci zodpovední, často nám priestor na vyloženie kuchyne len sprístupnia a pri vykládke sme teda v kontakte maximálne s jednou preberajúcou osobou, ktorá je chránená rúškom.“

Deti a hračky

Sieť slovenských hračkárstiev, ktorá ponúka pre najmenších zákazníkov vnímavé hračky s pridanou hodnotou, svoje kamenné predajne zavrela ešte skôr, ako začalo platiť nariadenie Krízového štábu SR. „V aktuálnej situácii dokážeme obslúžiť len e-shopové objednávky. Vnímame ich nárast, no nie je dramatický, a preto ich vybavuje naša zákaznícka podpora aj sklad v štandardnom režime,“ opisuje situáciu konateľ spoločnosti Toyeto Dominik Rusňák. Pre zachovanie zdravia klientov, ich detí a tiež svojich zamestnancov a ostatných ľudí odporúča platby za tovar iba bezkontaktne a bezhotovostne. Plánuje spoločnosť rozširovať portfólio sortimentu o ochranné či hygienické predmety, určené napríklad špeciálne deťom? „Už dlhší čas sú u nás fenoménom antibakteriálne hračky z ekologických materiálov, no žiadne hygienické ani ochranné pomôcky sme v ponuke nikdy nemali, a preto nevidím ekonomický ani morálny dôvod pridať ich do ponuky v tomto období,“ hovorí D. Rusňák.

Energetika a infraštruktúra

Médiá ani ľudia v týchto dňoch mnohým sféram života nevenujú pozornosť, dalo by sa povedať, že sa nachádzajú v šedej zóne, napriek tomu sú pre fungovanie života dôležité. Napríklad energetika alebo dopravná infraštruktúra. Ako sa koronavírus dotkol tejto oblasti, objasnil Ing. Vladimír Lásik zo spoločnosti PPA CONTROLL, a. s. „Naša spoločnosť sa snaží k vzniknutej situácii postaviť zodpovedne a s maximálnym úsilím eliminovať šírenie vírusu. Hneď na začiatku bol vytvorený krízový štáb, ktorý postupne zavádzal jednotlivé opatrenia. Obmedzil sa kontakt nielen medzi zamestnancami, ale aj so zákazníkmi. Boli zrušené služobné cesty, obmedzil sa počet zamestnancov vo výrobe na nevyhnutne potrebný a opatrenia koordinujeme s našimi odberateľmi, ktorých prevádzka je závislá od našich dodávok. Podľa potreby je náš krízový štáb pripravený prijímať ďalšie operatívne opatrenia." Ani život vo výrobe a na stavbách sa nezastavil, hoci predajne so stavebným materiálom musia byť zatvorené.

Vznikol tak problém, ktorý má viacero vrstiev. Sika Slovensko prišla s riešením, ktoré chráni zdravie ľudí a zároveň pomáha minimalizovať škody vo výrobe či v stavebníctve. „Keďže dodávame tovar do výrobnej sféry alebo na stavby a naše materiály sú v mnohých prípadoch nezameniteľné, nie je možné sklad úplne uzavrieť, funguje však v obmedzenom režime. Obchodníci, zákaznícky servis i administratíva riešia všetky požiadavky elektronicky, platí zákaz stretávať sa s klientmi alebo partnermi. Pozastavili sme však všetky náklady, ktoré nie sú nevyhnutné, pretože dbáme na ochranu všetkých zainteresovaných,“ povedal generálny riaditeľ Sika Slovensko Ing. Marek Mikuš. V podobnom režime funguje aj spoločnosť Helske. „Zatiaľ nepociťujeme nejaké väčšie zmeny v rámci chodu firmy, aktuálne naši zamestnanci pracujú z domu. Situáciu stále monitorujeme a všetky plány prispôsobujeme tomu, aby nijakým spôsobom neohrozovali našich zamestnancov a ich okolie,“ povedala Anna Maliňáková, Operation Manager z Helske.

Gastro a cestovný ruch

Cestovný ruch a gastropriemysel patria v čase krízy vždy medzi najzraniteľnejšie. Obmedzenie cestovania či jedenia v reštauráciách býva sprievodným znakom každej ekonomickej krízy. Teraz síce čelíme kríze zdravotnej, ale tá sa čoskoro prejaví aj v ekonomickej a sociálnej oblasti.

Podľa nariadenia Ústredného krízového štábu SR sú reštaurácie otvorené, ale jedlo môžu iba vydávať. O názor sme požiadali aj Karola Gálika, majiteľa siete ázijských reštaurácií EDO KIN, ktorá má okrem kamenných reštaurácií aj prevádzky rýchleho občerstvenia na niekoľkých miestach Slovenska. „V momentálnej situácii sa snažíme vyhovieť našim klientom v maximálnej možnej miere. Čo sa týka jedálneho lístka, ten sme nemenili a ponuka zostala rovnaká ako vo všedné dni. Rozdiel je, že zákazníci si nemôžu vychutnať jedlo v priestoroch našich prevádzok, ale musíme ho baliť do obalov. Prijímame teraz telefonické objednávky, zákazník si príde jedlo vyzdvihnúť osobne. Momentálne sme rozšírili služby v piešťanskej pobočke, a to o rozvoz jedál domov. Taktiež sa pohrávame s myšlienkou rozvozu v rámci Bratislavy, avšak túto službu sme zatiaľ ešte nespustili,“ povedal Karol Gálik.

#podnikanie #koronavírus #Covid-19
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku