Ako sa slovenské firmy dokázali uchytiť v online prostredí?

Obmedzeniam sa v čase koronakrízy museli prispôsobiť tak firmy, ako aj zákazníci, čo spôsobilo posilnenie poskytovaných služieb v online.

21.05.2020 13:40
facebook, internet, google Foto:
Vo svete slúži online
debata

Až teraz sme skutočne pochopili, že internetové pripojenie neslúži iba na zábavu a priateľskú komunikáciu na sociálnych sieťach. Jeho využitie je ďaleko širšie, vďaka čomu dokázalo mnoho firiem plnohodnotne fungovať aj počas krízy. Vo svete slúži online prostredie už roky práve na zastrešovanie základných služieb a potrieb jednotlivca. Možno cezeň nakupovať, vybavovať administratívu, riadiť firmu a jej zamestnancov či vzdelávať deti.

„Dá sa povedať, že Slováci konečne objavili výhody internetu. Dnes začínajú zisťovať, že je skutočne užitočný. Niektorí sa až teraz učia, ako využívať služby a nakupovať na online,“ zamýšľa sa Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel. Spoločnosť AOV taktiež reagovala na novovzniknutú situáciu na celom Slovensku, a to pridaním novej online služby overeniekilome­trov.sk, ktorá má za cieľ poskytovať údaje o najazdených kilometroch zdarma a pomôže tak bojovať s podvodníkmi, ktorí stáčajú kilometre na jazdených vozidlách.

Pripraveným svet praje

Mnoho firiem už v minulosti stavilo na ponúkanie služieb online a to sa momentálne ukázalo ako dobrý krok. „Náš biznis je založený hlavne na online komunikácii cez sociálne siete, telefón alebo e-mail. Výnimkou sú osobné návštevy u nás v showroome, ktoré sme museli prerušiť, no rýchlo sme sa prispôsobili a spustili možnosť bezkontaktných obhliadok. Chceli sme, aby mali ku nám zákazníci stále blízko. Majú teraz viac času, môžu si stavby prezrieť naživo, prakticky 24/7,“ spresňuje Martina Švábiková, chief marketing officer spoločnosti Gardeon.

Príkladom úspešného využívania digitálnych riešení je taktiež spoločnosť Edenred, ktorá dlhodobo podporuje bezkontaktné platby vo forme elektronickej stravnej karty, ale aj mobilným telefónom vďaka Apple Pay či Google Pay. Na zmiernenie dôsledkov krízy na výrazne ochromený segment gastroprevádzok bol zriadený špeciálny online katalóg, z ktorého si ľudia mali možnosť objednať teplé jedlo alebo potraviny priamo domov, či služba Vyzdvihnem a zjem.

Investícia sa vyplatila

Sú však odvetvia, v ktorých sme si možno dodnes nevedeli predstaviť fungovanie v online. Ide napríklad o kuchynské štúdiá. Opak je však pravda. Aj špecialisti na kuchyne dokázali pohotovo a inovatívne zareagovať. „Na aktuálnu situáciu sme zareagovali naozaj veľmi rýchlo aj vďaka tomu, že sme v minulom roku vycítili príležitosť a investovali sme do nových technológií a do digitálnej komunikácie. Ďakujeme za to nášmu tímu ľudí, ktorí sa pohotovo prispôsobili a robili ozaj aj nemožné, za čo sme im vďační,“ hovorí Eva Szakálová, marketingová manažérka Oresi Kuchyne.

Tie zákazníkom predostreli hneď viacero možností, ako ďalej viesť komfortný život z pohodlia domova. „Pripravili sme revolučný simulátor kuchýň ešte v decembri – stačilo vymyslieť, ako streamovať 3 obrazovky naraz priamo do počítača zákazníka. Máme aj mobilnú údernú jednotku, ktorá príde k zákazníkovi kamkoľvek. Spojili sme najmodernejšie počítačové technológie a klasický prístup k zákazníkovi a funguje to. Dnes si stačí vybrať, čo vám vyhovuje, aká je vaša komfortná zóna. Máme digitálne vzorkovníky na internete alebo k vám príde náš Peter Meter (mobilné kuchynské štúdio) domov spolu s dekormi, držadlami aj elektronickou pokladňou. Vybavujeme kuchyne na mieru cez telefonickú a e-mailovú konzultáciu. Promptne sme spustili technologickú novinku online plánovač kuchýň – Oresi Stream, kde kuchyňa vzniká priamo pred očami zákazníka. Sme veľmi radi, že sa nám to podarilo v takom krátkom čase. Na online konzultáciu stačí len počítač a dátové pripojenie.

Takéto plánovanie kuchyne je autentické a veľmi jednoduché. V kombinácii so streamovaním obrazu priamo ku klientovi domov ide o jediné skutočné online plánovanie kuchýň na Slovensku,“ približuje Eva Szakálová z Oresi Kuchyne, kde je online doba vítaná. Vrátime sa po kríze do starých koľají?

Tak ako museli na vývoj situácie zareagovať firmy, museli zo svojej komfortnej zóny vystúpiť i ľudia. Starší sa začali lepšie orientovať vo svete mladších generácií. Mladšie generácie si zase rozšírili obzory a začali využívať pracovný čas efektívnejšie. Inými slovami, firmy začnú do budúcna oveľa viac využívať home office, z hodinových fyzických porád sa stanú online porady, ktoré ušetria čas na cestovaní a ktoré budú vďaka virtuálnej realite stručnejšie a vecnejšie. Rovnako tak sa zmeny odrazia aj na spotrebiteľskom správaní.

Ojazdené autá

Veľké otázniky sa spájajú aj so znovunaštartovaním automobilového segmentu. „Je menej kupujúcich a zároveň na trhu pribúda veľa jazdených vozidiel od ľudí, ktorí majú a budú mať finančné problémy. Kým pred krízou tvorili jazdenky 50 % kupovaných áut na Slovensku, dá sa očakávať, že toto percento ešte narastie. Ceny jazdených vozidiel klesli aj o 30 %. Na druhej strane, ak chce dnes autobazár alebo predávajúci vozidlo predať, musí k nemu doložiť certifikáty o overení vozidla, predĺženú záruku, veľakrát aj poistenie na rok a diaľničnú známku v cene. V inzeráte musí uviesť kvalitné fotky a popis reálneho stavu vozidla, všetkých nedostatkov atď. To, čo pri predaji v online inzerátoch fungovalo pred krízou, už nemusí fungovať dnes,“ hovorí Jozef Knopp z Asociácie overovateľov vozidiel.

Vývoj oceňujú nielen spoločnosti, ale aj zákazníci

Je pravda, že spoločnosti zareagovali naozaj rýchlo, ako to však vnímajú zákazníci? „Od zákazníkov máme príjemnú spätnú väzbu, že práve teraz, izolovaní doma vidia, čo všetko na kuchyni zmenili, alebo že už dávno chceli vymyslieť, čo s kuchyňou. Teraz majú čas na navrhovanie a plánovanie novej kuchyne a ešte je to aj efektívne a príjemne strávený čas. Tým, že sme pripravili aj špeciálne akciové zostavy kuchýň, sú reakcie našich zákazníkov pozitívne. Zohľadňujeme totiž možno momentálne menšiu chuť investovať do kuchyne, šetriť alebo postupne bezpečne financovať kuchynské realizácie,“ tvrdí Eva Szakálová, marketingová manažérka Oresi Kuchyne. „Klienti vidia, že chápeme ich situáciu a vychádzame im v ústrety, aby mali bezpečnú cestu k novej kuchyni,“ pokračuje manažérka, ktorá jedným dychom dodáva, „sme pripravení v prvom rade vyjsť v ústrety zákazníkom, nech sú kdekoľvek. V online technológie veríme naďalej. Kto si to raz skúsil – vidieť, ako mu rastie kuchyňa či interiér pred očami -, pochopí, že je to skvelá príprava a už nebude chcieť čakať na obrázok alebo na návrh. Nebude chcieť byť závislý od návrhára či predajcu.“

A ako je to s nákupným správaním zákazníkov a komunikáciou prostredníctvom výdobytkov modernej doby? „Cítime, že táto zložitá situácia naučila našich klientov komunikovať stručnejšie, jednoduchšie a vecnejšie. Na komunikácii to naozaj poznať. Zo strany zákazníkov je väčšia ohľaduplnosť, porozumenie a trpezlivosť pri hľadaní toho správneho riešenia,“ uzatvára Martina Švábiková, chief marketing officer spoločnosti Gardeon.

debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #online aktivity #koronakríza