1. Dajte si záležať na úprave životopisu
Grafická úprava vášho životopisu síce nenapovie veľa o vašich skúsenostiach, minimálne však pritiahne pozornosť a vynikne v množstve ďalších životopisov. Pekný, hoci jednoduchý vzhľad navyše vypovedá aj o vašom zmysle pre detail. Zabúdať by ste nemali ani na správnu gramatiku a uvedenie všetkých potrebných údajov, ktoré spoločnosť vyžaduje. Dobre vyzerajúci a najmä správne napísaný životopis umocní záujem uchádzača o zamestnanie.
2. Vyberte vhodný formát životopisu
Hoci personalisti v inzeráte uvedú presnú e-emailovú adresu, znenie predmetu či formát životopisu, uchádzači často tieto údaje prehliadajú a posielajú svoj životopis na rôzne informačné e-maily spoločnosti, zabudnú vyplniť predmet, alebo pošlú informácie o sebe formou prezentácie. Vo všeobecnosti sa pre životopis odporúča formát PDF alebo Word, ktoré používa takmer každá spoločnosť. Vyhnite sa špeciálnym druhom písma, personalistovi by sa mohli zobraziť ako nečitateľné znaky.
3. Uveďte pravdivé údaje
Mnohí HR manažéri sa stretávajú s tým, že až na pohovore odhalia reálne skúsenosti a vzdelanie uchádzača. Niektorí záujemcovia o prácu si v snahe uspieť zvýšia v životopise stupeň jazykových znalostí, alebo uvedú programy, s ktorými sa stretli len párkrát. Dlhoročný personalista podobné taktiky pozná. Keď sa ukáže, že uchádzač v skutočnosti nedosahuje uvedenú úroveň jazyka, pôsobí to horšie, ako keby uviedol nižší stupeň jeho ovládania, no tvrdil by pravdu.
4. Komunikujte zdvorilo
Personalistom sa pri komunikácii s uchádzačmi o zamestnanie často stáva, že hoci majú o pozíciu vážny záujem, zabudnú odpísať na e-mail, nepotvrdia stretnutie, alebo nedodržiavajú základné pravidlá slušnej e-mailovej komunikácie. Správny e-mail by mal obsahovať oslovenie, štruktúrovanie textu a pozdrav, aj s uvedením kontaktu. Nezabudnite ani na prílohy.
5. Na pohovor nemeškajte
Dokonca aj v čase on-line pohovorov sa stáva, že uchádzači na ne meškajú. Často sa na rozhovor pripoja neskoro, čo môže spôsobiť nielen ich nespoľahlivosť, ale aj technické problémy. Rovnako ako pri osobnom stretnutí, aj pri on-line pripojení je vhodné počítať s dostatočnou časovou rezervou, ktorá vám v prípade komplikácií s dopravou, internetovým pripojením, webkamerou či aplikáciou postačí na to, aby ste stretnutie stihli včas a nepôsobili nezdvorilo.
6. Vyberte si správne miesto
V prípade on-line pohovoru je dôležité zvoliť si správne miesto, odkiaľ môžete pohodlne a v pokoji telefonovať, vyberte si také, ktoré dobre poznáte, máte tam potrebné vybavenie a pokoj.
7. Vhodne sa oblečte
Aj v prípade on-line pohovorov platí, že prvý dojem je dôležitý. Hoci mnohí uchádzači telefonujú priamo z domu, neznamená to, že by mali mať oblečené domáce oblečenie. Všeobecne sa odporúča čisté a slušné oblečenie, oblek nie je nutný, no košeľa a vkusné nohavice či elegantné šaty určite nič nepokazia.
8. Naštudujte si informácie o firme
Personalisti k ponuke práce či priamo do e-mailu pripájajú aj základné informácie o spoločnosti, alebo jej prezentáciu. Niektorí uchádzači však spodnú časť inzerátu a prílohy prehliadnu. Veľakrát sa stane, že si zabudnú základné informácie o spoločnosti dohľadať sami a na pohovore sú nepripravení. Pre personalistu je to signál, že na pozíciu by sa hodil niekto iný.
9. Vystupujte uvoľnene
Celkový obraz o kandidátovi dotvára aj vystupovanie či nálada. Ideálne je, ak je pozitívne naladený, správa sa slušne, zdvorilo, má príjemné vystupovanie, neskáče do reči, na otázky odpovedá priamo a je reprezentatívny. Táto vlastnosť je dôležitá, ak sa uchádzate o pozíciu, kde je dôležité verejné vystupovanie. Na pohovore nezaškodí, ak zavtipkujete a odľahčíte formálnu náladu. Aj pri vtipoch však treba zvoliť vhodnú mieru, situáciu a tému.
10. Hovorte aj o plate
Hoci musí podľa zákona každá pracovná ponuka obsahovať výšku mzdy, ktorou by malo byť dané miesto ohodnotené, často ide iba o odhad alebo rozpätie. Mnohé spoločnosti majú totiž pre každú pozíciu vyčlenené peniaze, no presnú sadzbu určujú v závislosti od skúseností a očakávaní kandidáta. Nie je preto neslušné baviť sa o tejto téme na pohovore, mali by ste sa však držať v uvedenom rozmedzí a zároveň by mali vaše očakávania zodpovedať skúsenostiam, ktoré máte.