Axel Mallener: Pandémiu sme zobrali z lepšieho uhla

Hoci súčasné ekonomické podmienky preverujú firmy i podnikateľov, Axel Mallener, konateľ spoločnosti Brose, hodnotí vlaňajší rok pozitívne. S dávkou optimizmu nazerá aj do budúcnosti.

, 28.04.2021 11:00
Brose, Prievidza, práca, zamestnanci, výroba Foto:
Výrobu automobilových komponentov koronakríza nezastavila.

Bolo rozhodnutie začať s výrobou na Slovensku dobrým rozhodnutím?

Od roku 2015, keď sme sa rozhodli vybudovať pobočku v Prievidzi, sa nám podarilo vytvoriť viac ako 1 200 pracovných miest, postavili sme už tri výrobné haly, spolu majú rozlohu približne 70 000 štvorcových metrov. Investovali sme do nich približne 150 miliónov eur. Poslednú sme dokončili v decembri 2020. Prievidza má veľmi dobrú polohu s medzinárodným letiskom, v roku 2019 sme plne financovali jeho modernizáciu za viac ako tri milióny eur.

Trávnatú pristávaciu plochu nahradila asfaltová, čo umožňuje pristátie aj väčším lietadlám. Dráha má celkovú dĺžku 1 081 metrov, široká je 23 metrov. Letisko je certifikované na prevádzku za viditeľnosti počas dňa aj noci, má dráhové osvetlenie. Je ideálne na biznislety a privátnu dopravu, ktorú využíva stále viac ľudí i firiem. Aj vďaka tomu sú služobné cesty oveľa kratšie a komfortnejšie, dokážeme flexibilnejšie a efektívnejšie zastihnúť našich zákazníkov a dodávateľov aj mimo Slovenska. So štatútom medzinárodného letiska sa otvorili brány do sveta a aj vďaka tejto investícií je prievidzský región atraktívnejší.

Ako sa fungovanie závodu prejavilo na zamestnanosti v regióne, obsadzujete aj špecializované pozície?

Počet zamestnancov, ktorý sme dosiahli od roku 2016, keď sme spustili výrobu, hovorí sám za seba. Z viac než 1 200 zamestnancov je približne 140 špecialistov. Výroba a vývoj sú priamo prepojené pod jednou strechou, spolupráca a komunikácia sú oveľa jednoduchšie. S plánom zamestnávať približne 200 zamestnancov, by sa malo centrum stať jedným z najväčších v rámci automotive dodávateľov na Slovensku. Na špecializovaných pozíciách máme najviac zamestnancov z prievidzského regiónu, ale tiež z Bánoviec, zo Žiliny či z Martina, dokonca sú v radoch našich vývojárov aj ľudia z východného Slovenska. Prácu u nás našli i bývalí baníci.

pneumatiky Čítajte viac Automobilky nebojujú len s pandémiou a nedostatkom čipov. Chýba im aj guma!

Vyrábate komponenty pre moderné autá, čo bez špičkových technológií nejde.

Aktuálne sme ukončili čiastočne relokačné práce a jedným z oddelení, ktoré už sú v nových priestoroch výrobnej haly, je aj Testing. Jeho súčasťou sú klimatické komory, zariadenia na dlhodobé skúšky, korózne i funkčné skúšky, ktoré slúžia na výrobu a testovanie prototypov našich zákazníkov. Na tomto oddelení prebieha i testovanie elektronických komponentov pre naše oddelenie vývoja elektroniky.

Oddelenie vývoja budujeme ako plne autonómne, schopné reagovať na všetky technické a technologické požiadavky zákazníkov a ich uvedenia do plnej prevádzky. Zodpovedá tomu aj prístrojové a technologické vybavenie príslušných oddelení. Súčasťou je aj implementácia inovatívnych zariadení na báze virtuálnej, respektíve rozšírenej reality. Pomáhajú vizualizovať ešte neexistujúce produkty a pracovať s nimi. Najnovším oddelením je vývoj elektroniky, ktoré sme naštartovali v máji 2019 a stále sa rozrastá. Už teraz sa podieľa na vývoji niekoľko softvér vývojárov aplikovanej elektroniky, projektových a produktových inžinierov.

Ktoré značky áut sa bez vašich výrobkov nezaobídu?

V podstate ani jedna. Vyrábame dverové systémy, ako sú zdvíhače okien, zdvíhače dverí batožinového priestoru, elektromotory na zdvíhače okien a zároveň sa venujeme vývoju týchto produktov. Okná potrebujú všetky autá. Globálne máme v zákazníckom portfóliu 80 výrobcov automobilov, dodávateľov automobiliek a dokonca aj výrobcov e-bikov.

V rámci duálneho vzdelávania si budúcich odborníkov aj vychovávate. Na aké odbory ich pripravujete?

Duálne vzdelávanie sme rozbehli v spolupráci so Slovensko-nemeckou obchodnou priemyselnou komorou a zapojili sa do projektu DualPro. Jeho cieľom je, aby žiaci ovládali nielen teóriu, ale počas štúdia nadobudli aj prax priamo vo firme. Absolvovaním predmetu nezískajú len maturitu a výučný list, ale i európsky certifikát odbornej spôsobilosti, ktorý je pridanou hodnotou projektu. Celková plánovaná investícia Brose do zariadenia duálneho centra je 900 000 eur.

Hoci sa situácia pre pandémiu menila zo dňa na deň, naši zamestnanci vedeli, že budú mať stále svoju prácu. Nových zamestnancov sme prijímali hlavne v druhej polovici minulého roka, keď nám rapídne stúpli objednávky.
Axel Mallener

Momentálne študuje v Brose v troch ročníkoch približne 100 žiakov, predpokladaný finálny počet je 100 až 120. Prví absolventi duálneho vzdelávania ukončia štúdium už tento rok. Na tom, aby boli pripravení na budúcnosť, sa aktívne podieľajú piati majstri odbornej výchovy a desať hlavných inštruktorov z radov zamestnancov Brose. Duálne centrum má tri časti – duálnu dielňu, učebňu a laboratórium. Aktuálne sa v rámci duálneho vzdelávania v Brose vyučujú dva odbory – mechanik mechatronik v SOŠ Handlová a mechanik výrobných strojov a zariadení v SOŠ Prievidza.

Čo vám priniesla súčasná pretrvávajúca pandemická situácia z hľadiska výroby a ľudských zdrojov?

Je to zvláštna situácia pre všetkých. A keďže je pandémia pre ľudí nová, vzniká chaos. Množstvo zamestnávateľov prepúšťalo už v prvej vlne, my sme to zobrali z opačného uhla. Chceli sme ukázať zamestnancom a rovnako aj regiónu, že Brose je spoľahlivý zamestnávateľ. Aj napriek tomu, že situácia sa menila zo dňa na deň, u nás zamestnanci vedeli, že budú mať stále svoju prácu a pevnú pôdu pod nohami.

Región sme podporili rozdávaním rúšok, poskytli sme priestory na tlač ochranných štítov na 3D tlačiarňach, nakúpili sme testy pre zamestnancov domova seniorov. Sme rodinná firma, o tom svedčí náš prístup k zamestnancom i regiónu. Po celý čas sme prijímali nových zamestnancov, hlavne v druhej polovici minulého roka, keď nám rapídne stúpli objednávky.

Pandémia nás naučila viac využívať digitálne nástroje, ktoré sme mali k dispozícii po celý čas, avšak vždy sme preferovali napríklad osobné stretnutia, osobný kontakt sme považovali za nevyhnutný. Ukázalo sa, že je možné aj menej cestovať a všetko môžeme vyriešiť i on-line, čo nám prinieslo skvelé nástroje.

Brose Prievidza

Firma Brose je vo svete známa ako jeden z popredných subdodávateľov pre automobilky. Medzi jej zákazníkov patrí približne 80 výrobcov automobilov a ich dodávateľov. Má 65 závodov v 24 krajinách s 25 000 zames­tnancami. S viac ako 100-ročnou tradíciou dosahuje rodinná spoločnosť skvelé výsledky, vo svetovom rebríčku je štvrtý najväčší dodávateľ v rodinnom vlastníctve.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Práca a kariéra #duálne vzdelávanie #Brose
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy