Životopis aj z nadhľadu
Keď už viete, čo chcete, treba za tým ísť, čiže dať o sebe vedieť. Zvyčajne životopisom a pokiaľ sa to vyžaduje, aj motivačným listom. Odborníci na ľudské zdroje a personálni konzultanti opakovane prízvukujú význam správne napísaného životopisu. Napriek tomu je forma, štruktúra a obsah životopisu to, čo väčšinu uchádzačov vyradí z výberu už v tejto fáze. Životopis je zbytočne rozsiahly alebo, naopak, neúplný, nesprávne štruktúrovaný a je v ňom veľa gramatických chýb. "Na prípravu životopisu si vyhraďte dostatok času. Naštudujte si, ako sa aktuálne píše, pretože aj v tomto sa pravidlá menia, a prispôsobte ho aktuálnym požiadavkám,“ odporúča personálny konzultant.
Určite nie je na škodu dať si životopis skontrolovať inému človeku, cudzie oči si skôr všimnú chyby. A treba sa naň pozrieť z nadhľadu: Zaujal by ma, keby som bol zamestnávateľ?
Odhaľte svoje schopnosti
"Pri písaní si životopis viackrát prečítajte a posúďte, či jeho obsah zodpovedá požiadavkám na prácu, o ktorú sa uchádzate. Či je v ňom to, čo sa vyžadovalo v pracovnej ponuke, či sa ním dokážete ,predať'. Ak nie celkom, upravte ho, samozrejme, bez toho, aby ste klamali. Myslite pritom na to, že ten, kto ho bude čítať, dostáva desiatky, možno stovky životopisov a na každý má len niekoľko minút. Preto je dôležité zaujať pozitívnym spôsobom už v tejto fáze,“ prízvukuje P. Dovina. "Ďalšou možnosťou, ako zaujať a získať pozvanie na pracovný pohovor, je motivačný list. V ňom môžete odhaliť viac zo seba a zo svojich schopností. Preto venujte jeho vytvoreniu čas. Odporúčam napísať samostatný motivačný list ku každej pozícii, na ktorú reagujete.“
Podľa personálneho konzultanta je chýbajúci alebo zle napísaný motivačný list druhou najčastejšou chybou uchádzačov pri hľadaní zamestnania.
Bez odpovede
Ak ste po zaslaní životopisu a motivačného listu nedostali žiadnu odpoveď, môže to mať niekoľko dôvodov. "Buď je to chyba zo strany uchádzača, keď poslal hromadný mail na viac adries, prípadne poslal mail, ktorým sa uchádzal o prácu, niekde inde a nevšimol si, že v ňom nechal aj pôvodné oslovenie. To v personalistoch nebudí dôveru,“ dodáva P. Dovina. "Druhou možnosťou je, že hoci bol mail aj jeho obsah v poriadku, personalista si jednoducho nenašiel čas na prečítanie. Ide pritom o elementárnu slušnosť. Osobne by som potenciálnemu zamestnávateľovi alebo personálnej agentúre, ktorej som poslal mail a odpovede som sa nikdy nedočkal, nedôveroval.“