Pred dilemou zamestnať sa alebo začať podnikať stoja každý rok aj desaťtisíce absolventov.Len minulý školský rok ich bolo viac ako 33-tisíc. Odborníci radia, ako naštartovať svoj vlastný biznis, s čím si podnikatelia vystačia na začiatku a ako uchopiť rast i krízu.
Ako nájsť svoj biznis
Martin Cígler, CEO spoločnosti Solitea začínajúcim podnikateľom radí: „Nájsť dieru na trhu je tak trochu ako výhra v lotérii. Je to však stále len polovica úspechu, pretože podnikateľ ešte musí vedieť tú príležitosť využiť. Je trošku klišé hovoriť, že tých dier je čím ďalej tým menej, nie je to pravda. Príležitosti na trhu neustále generuje prostredie okolo nás – rozvoj techniky ponúka nové, netradičné riešenia, ekonomická či sociálna situácia generuje zaujímavé príležitosti. Aj napríklad pandémia umožnila celému radu firiem významne rásť. Avšak všeobecný recept na to nie je. Tu platí: buďte hraví, nevšední, nebojte sa prešľapávaniu nových ciest, pozerajte sa okolo seba. Keď netrafíte na svoju príležitosť na trhu, možno jednoducho budete vo vašom biznise len najlepší. A to sa tiež počíta.“
Čo je základná výbava pri štarte
Výhodou živnostníka alebo jednoosobovej firmy vedia byť nízke náklady. Daniel Šturm, marketingový riaditeľ Solitea vysvetľuje: „Je množstvo nástrojov, ktoré môže začínajúci podnikateľ využiť za pár eur alebo aj zadarmo. Začiatok je o tom, že potrebujete: počítač, mailové konto, v súčasnosti aj spoľahlivý fakturačný webový nástroj a priestor, kde dáte o sebe vedieť. Ideálne jednoduchý web a k tomu kontá na sociálnych sieťach, cez ktoré oslovíte svojich zákazníkov.“
Čo ak podnikanie rastie a je úspešné
Vo fáze rastu a úspechu by mali byť začínajúci podnikatelia urobiť prvé zásadnejšie zmeny. D. Šturm komentuje: „Napodiv, najviac podnikateľov zanikne v prechode „z obývačky do firmy“. Už nestačí len pracovať od rána do noci. Musíte najať správnych ľudí. Musíte zapojiť technológiu, pretože papier a ceruzka nie sú nástroje pre firmu, ale pre jednotlivcov. Budete potrebovať účtovný systém alebo aj ERP, ktoré bude riadiť nielen účtovníctvo, ale napríklad aj sklady a ďalšie procesy vo firme. Ak budete chcieť mať poriadok medzi zákazníkmi, musíte implementovať overené CRM riešenie.“
Čo robiť, keď sa v podnikaní nedarí
Podnikanie je neustále rozhodovanie v obmedzenom čase a s nedostatkom informácií. Pandémia radikálnym spôsobom zmenila podnikateľské prostredie. Vlastníci firiem museli riskovať, aby vôbec prežili. Pre krízu v podnikaní má D. Šturm len jednu radu: „Neurobte nič, čo má predpoklad dostať firmu do likvidácie. Všetko ostatné bude buď úspech alebo cenná skúsenosť.“
M. Cígler ku kríze dopĺňa: „Kríza, nech je akákoľvek, je predovšetkým príležitosť na zmenu. Príležitosť robiť veci inak. Neplatí to len pre ekonomické krízy, ale napríklad aj pre syndróm vyhorenia. Na kríze je asi najťažšie ju včas rozpoznať a mať dosť priestoru nájsť jej najlepšie riešenie. Riešenie krízy sa dá len veľmi ťažko rozdeliť na nejaké etapy. Každý prípad bude iný a môžu byť problémy, ktoré nemajú jednoduché, ľahké, či dobré riešenie. Jedno ale platí vždy – treba konať rýchlo, nestratiť nad vecami kontrolu, ale naopak, sám byť ten, kto si riadi krízový proces.“