Zdravotné benefity sa môžu stať s nárastom priemernej dĺžky života a starnutím populácie významným konkurenčným faktorom. Podľa analýz personalistov z agentúry Grafton môžu firmy, ktoré sa starajú o zdravie svojich zamestnancov, získať pred konkurenciou náskok. Nejde pritom len o fakt, že zdravotná kondícia zamestnanca výrazne vplýva na jeho pracovný výkon, ale aj o to, že na prilákanie a udržanie si pracovníkov dnes už nestačí len adekvátna mzda.
Benefity nepoznajú hranice
„V rámci našich prieskumov už takmer desať rokov sledujeme aj benefity a prakticky po celý tento čas sa zoznam v rebríčku najžiadanejších a poskytovaných benefitov nemení – žiadané sú finančné bonusy, dovolenka či voľno navyše, flexibilita či profesijný rozvoj. Ak sa vyskytla nejaká nová ponuka, záujem o ňu okamžite vzrástol, či už išlo o každoročnú revíziu miezd podľa inflácie, nadštandardné lekárske služby alebo o programy starostlivosti o duševné zdravie. To všetko naznačuje, že priestor na kreativitu zamestnávateľov je v tejto oblasti pomerne veľký,“ hovorí Martin Malo, riaditeľ personálnej agentúry Grafton Slovakia a Gi Group.
Zamestnanci sa chcú starať o zdravie
Takzvané zdravé benefity prinášajú firmám hneď dve výhody – ekonomickú a vzťahovú. Zdravie zamestnanca totiž ovplyvňuje nielen efektivitu a kvalitu jeho práce. Takýto zamestnanec býva okrem toho v práci aj dlhodobo spokojný. Pre firmy by preto malo byť kľúčové prispieť k dobrému zdraviu svojich pracovníkov. Navyše, spolu s celkovým starnutím populácie rastie aj vekový priemer zamestnancov, takže spoločnosti s premyslenou starostlivosťou o zdravie majú na trhu práce čoraz väčšiu konkurenčnú výhodu.
Potvrdzuje to aj záujem zamestnancov o zdravé benefity, ktoré sa aktuálne dostávajú do popredia v podstate vo všetkých povolaniach. K najčastejšie poskytovaným patria v tejto oblasti tzv. sick days, teda dni zdravotného voľna nad rámec dovolenky, a tiež nadštandardná lekárska starostlivosť.

Dobrý život je prioritou pre všetky generácie
Aj vďaka dnešnému životnému štýlu a moderným trendom je pre mnohých starostlivosť o zdravie dôležitou témou. Výsledky viacerých prieskumov agentúry Grafton ukázali, že potrebu prevencie a starostlivosti o zdravie vnímajú všetky generácie zastúpené na trhu práce. Zo získaných dát zároveň vyplynulo, že mladšie generácie chápu starostlivosť o zdravie skôr ako preferovanie celkovo zdravšieho životného štýlu, pri starších ide už aj o absolvovanie rôznych zdravotných vyšetrení, ktoré sú pre nich tiež atraktívnym typom nepeňažných benefitov od zamestnávateľa.
Zdravie zamestnanca je výhoda pre obe strany
Niet pochýb o tom, že zdravie by malo byť spoločným záujmom všetkých. A keďže ľudia sa chcú o vlastné zdravie starať, pre firmy to predstavuje príležitosť ponúknuť im zaujímavé benefity, z ktorých budú profitovať obe strany. Jednou z možností je aj oblasť preventívnych prehliadok – vďaka nim sa totiž dá odhaliť viacero problémov, ktoré sa pri včasnom riešení dajú úplne eliminovať. Pravidelne ich však absolvujú len 4 z 10 obyvateľov Slovenska. Prečo? Najčastejším dôvodom je nedostatok informácií o ich dôležitosti a význame. Zamestnávatelia by teda mohli zapracovať aj na osvete a motivácii zamestnancov. Z benefitov by potom mohla byť zaujímavá napríklad evidencia termínov prehliadok a pomoc s objednávaním. Mnoho ľudí totiž uvádza ako dôvody, prečo neabsolvujú preventívne vyšetrenia, nedostatok času, nevyhovujúce ordinačné hodiny či nemožnosť objednať sa on-line.
Ťahákom sú zuby
Zamestnávatelia môžu ponúknuť aj širokú škálu ďalších benefitov, ktoré súvisia s podporou zdravia, a to nielen fyzického, ale aj duševného. „Firmy môžu svojim zamestnancom poskytovať napríklad pravidelný prísun vitamínov, príspevky na lieky alebo nadštandardnú zdravotnú starostlivosť. Ako jeden z najatraktívnejších zdravotných benefitov sa ukazuje finančný príspevok na ošetrenie u stomatológa, prípadne uhradenie zubnej hygieny,“ uzatvára Martin Malo.

Ako pristupujú k starostlivosti o zdravie rôzne generácie?
Generácia Z (16 – 26 rokov)
Vinou tlaku, ktorému sú vystavení na sociálnych sieťach, je ich mentálne zdravie často krehké.
32 % chodí pravidelne na preventívne prehliadky.
52 % sa najprv snaží riešiť zdravotné problémy vlastnými silami a na lekára sa obracia až vtedy, keď vlastné riešenie nezaberie.
Generácia Y (27 – 42 rokov)
Dôležitá je pre nich najmä rovnováha medzi pracovným a osobným životom, starostlivosť o zdravie vnímajú predovšetkým ako zdravý životný štýl.
27 % chodí pravidelne na preventívne prehliadky.
72 % sa najprv snaží riešiť zdravotné problémy vlastnými silami a na lekára sa obracia až vtedy, keď vlastné riešenie nezaberie.
Generácia X (43 – 58 rokov)
Z benefitov okrem každoročnej revízie mzdy podľa inflácie oceňujú najmä nadštandardnú zdravotnú starostlivosť a čo najdlhšiu dovolenku.
37 % chodí pravidelne na preventívne prehliadky.
68 % sa najprv snaží riešiť zdravotné problémy vlastnými silami a na lekára sa obracia až vtedy, keď vlastné riešenie nezaberie.
Boomers (59 a viac rokov)
V oblasti benefitov nie sú nároční. Ocenia sick days, prístup k nadštandardnej zdravotnej starostlivosti, dorovnanie mzdy v prípade pracovnej neschopnosti či príspevok na penzijné poistenie.
54 % chodí pravidelne na preventívne prehliadky.
64 % sa najprv snaží riešiť zdravotné problémy vlastnými silami a na lekára sa obracia až vtedy, keď vlastné riešenie nezaberie.