Generálny riaditeľ ZSSK: Prečo sa oplatí pracovať pre národného dopravcu

ZSSK nie je len dopravca, ale aj moderná spoločnosť, ktorá investuje do svojich zamestnancov a do budúcnosti. Generálny riaditeľ Peter Helexa prezradil, aké sú plány železničnej spoločnosti na najbližšie roky a prečo je práca na železnici taká zaujímavá.

11.09.2024 00:00
Generalny riaditel ZSSK  Peter Helexa, nepouzivat Foto:
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Čo konkrétne si sľubujete od kampane „Držíme Slovensko v pohybe“? Prečo chcete získať nových zamestnancov? „ Od kampane „Držíme Slovensko v pohybe“ očakávame zvýšenie povedomia o našej spoločnosti a zdôraznenie, že práca pre železnicu má zmysel a ponúka dlhodobú perspektívu. Potrebujeme posilniť náš tím najmä o rušňovodičov, mechanikov a vlakvedúcich, kde pociťujeme dlhodobý nedostatok. Tieto profesie sú kľúčové pre bezpečnú a plynulú prevádzku vlakov, ktorá je nevyhnutná pre spoľahlivé fungovanie osobnej železničnej dopravy na Slovensku.

Cieľom kampane je preto nielen prilákať nových pracovníkov, ale aj zvýšiť povedomie o dôležitosti železničných profesií a predstaviť ZSSK ako moderného a atraktívneho zamestnávateľa. Stabilná a bezpečná prevádzka vlakov má zásadný význam pre infraštruktúru krajiny, preto kladieme dôraz na dlhodobé výhody a stabilitu, ktorú poskytujeme našim zamestnancom. Ako Najzamestnávateľ roka 2023 v kategórii Doprava a logistika chceme potvrdiť, že naši zamestnanci sú pre nás prioritou a že ZSSK má kľúčovú úlohu pri udržiavaní Slovenska v pohybe.

Kampaňou chcete obnoviť hrdosť medzi zamestnancami ZSSK. Na čo teda môžu byť vaši ľudia hrdí?

Naši zamestnanci môžu byť hrdí na to, že pracujú pre stabilného národného dopravcu s bohatou históriou a dlhou tradíciou, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou každodenného života na Slovensku. ZSSK nielen spája mestá, regióny a krajiny, ale prispieva aj k udržateľnej mobilite, pretože sme najväčším poskytovateľom elektromobility na Slovensku. Ročne prepravíme 70 miliónov cestujúcich, z toho 50 miliónov elektrickými vozidlami, čím podporujeme ekologickú dopravu.

Naši zamestnanci môžu byť hrdí na našu ustavičnú snahu o modernizáciu. Investujeme do nových vlakov, technológií a zlepšovania služieb, aby sme zvýšili kvalitu cestovania. Modernizácia prináša lepšie podmienky pre cestujúcich a posúva firmu vpred, pričom práca našich ľudí zabezpečuje bezpečnosť a plynulosť dopravy, čo je kľúčové pre fungovanie krajiny.

Prečo je podľa vás na Slovensku taký akútny nedostatok kvalifikovaných železničiarov?

Nedostatok kvalifikovaných železničiarov na Slovensku je čiastočne dôsledkom dlhodobého nedostatočného zamerania na technické povolania a obmedzenej podpory týchto odborov v školskom systéme. Železničiarske profesie si vyžadujú špecifické zručnosti a dlhodobú prípravu, čo často odrádza potenciálnych záujemcov. Moderné technológie navyše prinášajú nové nároky, ktoré vyžadujú ustavičné zlepšovanie technických schopností.

Svoju rolu zohráva aj situácia na globálnom trhu práce, kde vysoká konkurencia a nízka nezamestnanosť, najmä na západnom Slovensku, ešte viac sťažujú získavanie kvalifikovaných pracovníkov, ako sú rušňovodiči.

Aké konkrétne opatrenia plánuje ZSSK prijať na zvýšenie atraktivity zamestnania v železničnej spoločnosti?

Naším cieľom je pokračovať v zlepšovaní pracovných podmienok a vo zvyšovaní miezd. Ponúkame náborové príspevky, príspevky na ubytovanie a širokú škálu benefitov, ako sú režijné preukazy na cestovanie vlakmi ZSSK po Slovensku a Česku za symbolický ročný poplatok, príspevky do 3. piliera či sociálne výpomoci. Od 1. júla 2024 zavádzame v ZSSK stabilizačný príspevok a príplatok, od ktorých očakávame pozitívny vplyv na stabilizáciu zamestnancov v kritických profesiách a udržanie pracovných miest. Zároveň intenzívne investujeme do vzdelávania a kariérneho rastu našich zamestnancov.

V systéme duálneho vzdelávania spolupracujeme so strednými školami po celom Slovensku, aby sme prilákali mladých ľudí k železničiarskemu remeslu. Absolventov je však stále málo, preto intenzívne pracujeme na zvýšení počtu mladých ľudí zapojených do tohto systému. V našej Akadémii ZSSK v Martine školíme budúcich kolegov rôznych vekových kategórií. V roku 2023 sme úspešne certifikovali 97 rušňovodičov a plánujeme pokračovať v roku 2024 s ďalšími.

Budete v blízkej budúcnosti rozširovať ponuku benefitov, aby ste udržali zamestnancov motivovaných?

Áno, pokračujeme v rozširovaní benefitov. Zaviedli sme náborové príspevky až do výšky 4 000 eur pre vybrané profesie a príspevky na ubytovanie až do 400 eur mesačne pre zamestnancov prichádzajúcich z iných regiónov. Okrem toho už aktívne posilňujeme programy na zlepšenie pracovných podmienok a podporu vzdelávania, aby sme zabezpečili kvalitný kariérny rast a motiváciu našich zamestnancov. Naši rušňovodiči dostávajú mzdu už počas prípravy. Môžem povedať, že plánujeme jej zvýšenie, aby sme ešte viac motivovali kľúčových pracovníkov.

Zároveň kontinuálne zvyšujeme platy svojich zamestnancov. Zvýšenie miezd a nový tarifný systém naposledy priniesla nová kolektívna zmluva, ktorá platí do roku 2028. Očakávaný priemerný plat v ZSSK za rok 2024 je až 1 951 eur, pričom skutočná priemerná mzda za obdobie prvých sedem mesiacov roka 2024 je u rušňovodičov 2 265 eur. Reforma tarifného systému v rámci novej kolektívnej zmluvy priniesla aj spravodlivejšie odmeňovanie zamestnancov.

Ako sa menia nároky na kvalifikáciu železničiarov s príchodom nových technológií? Ktoré zručnosti budú v budúcnosti najviac žiadané?

Kľúčovými zručnosťami budú digitálna gramotnosť, technická spôsobilosť a schopnosť rýchlo sa prispôsobiť moderným systémom. Práca s modernými riadiacimi systémami a vysoká úroveň technických zručností sa stanú nevyhnutnosťou. Mladí ľudia už dnes pracujú s najnovšími technológiami, ako sú rušne typu Vectron a ucelené jednotky Panter a KISS, ktoré patria medzi najnovšie prírastky ZSSK.

Navyše plánujeme ďalšie modernizácie vrátane nákupu vozidiel s batériovým pohonom a rozšírenia údržbových kapacít v nových centrách Technicko-hygienickej údržby. Tieto zmeny poskytnú našim zamestnancom príležitosti pracovať s ešte pokročilejšími technológiami, čím sa nároky na ich technické a digitálne zručnosti ešte zvýšia.

Ako plánujete využívať moderné technológie na zlepšenie služieb pre cestujúcich?

Moderné technológie sú kľúčovou súčasťou našej stratégie. Investujeme do digitalizácie procesov, čo zahŕňa modernizáciu vozového parku, rozširovanie on-line služieb, ako sú mobilné aplikácie a predaj lístkov cez internet, a tiež poskytovanie aktuálnych informácií pre cestujúcich v reálnom čase. Vďaka týmto technológiám zlepšujeme komfort cestujúcich a efektivitu dopravy.

Čo sa zmenilo na očakávaniach zamestnancov v posledných rokoch? Čo dnes najviac oceňujú?

Zamestnanci dnes kladú dôraz na stabilitu, spravodlivé odmeňovanie a flexibilitu v práci. Najviac oceňujú možnosti kariérneho rastu, benefity a priateľskú pracovnú kultúru, v ktorej sa cítia rešpektovaní a podporovaní. Rovnako vítajú príležitosti na osobný a profesionálny rozvoj prostredníctvom kurzov a školení. Moderné technológie, s ktorými môžu pracovať, sú pre nich dôležitým faktorom, ktorý zvyšuje atraktivitu zamestnávateľa.

Pre mladých ľudí je flexibilný pracovný čas veľmi dôležitý. Dokážete túto požiadavku skĺbiť s vysokými nárokmi na bezpečnosť v železničnej doprave?

Aj keď má práca na železnici pevne stanovené pravidlá a vysoké nároky na bezpečnosť, snažíme sa zavádzať čo najväčšiu flexibilitu, najmä pri plánovaní pracovných zmien. Bezpečnosť však zostáva našou najvyššou prioritou. Veríme, že mladí ľudia ocenia nielen stabilitu zamestnania, ale aj výhody, ktoré práca na železnici ponúka, a že im môžeme ponúknuť dobrý kompromis medzi flexibilitou a bezpečnostnými štandardmi.

Majú šancu uplatniť sa u vás aj starší záujemcovia o prácu?

Určite áno, starší záujemcovia prinášajú cenné skúsenosti a zručnosti, ktoré si veľmi vážime. Naše kurzy v Akadémii ZSSK sú prístupné aj pre nich, pričom najdôležitejším predpokladom je ochota ďalej sa vzdelávať. Práca rušňovodiča je vhodná napríklad pre bývalých strojárov, mechanikov, elektrikárov alebo vodičov nákladných áut. Kľúčová je chuť učiť sa a osvojiť si nové postupy a technológie.

Aké možnosti ďalšieho vzdelávania a kariérneho rastu ponúka ZSSK svojim zamestnancom?

Kladieme dôraz na rozvoj našich zamestnancov a poskytujeme im možnosti ďalšieho vzdelávania. Ponúkame rôzne školenia, odborné kurzy a certifikácie, ktoré im umožňujú zvyšovať kvalifikáciu. Mnohí zamestnanci, ktorí začínali na technických pozíciách, dnes zastávajú vedúce funkcie. Aj prostredníctvom Akadémie ZSSK majú prístup k špecializovaným školeniam, čo im pomáha v kariérnom raste.

Čo najviac bráni rozvoju železničnej dopravy na Slovensku?

Hlavným problémom boli nedostatočné investície do infraštruktúry a modernizácie, čo komplikuje zlepšovanie služieb a konkurenciu s inými druhmi dopravy. Rovnako dôležité je vzdelávanie a príprava kvalifikovaných pracovníkov, ktorí sú kľúčoví pre rozvoj sektora. Naša kampaň je zameraná aj na zvýšenie povedomia o význame železničnej dopravy a potrebe jej rozvoja, aby sa zdôraznila jej stabilita a dlhodobá perspektíva pre Slovensko.

Ako prispieva ZSSK k dosiahnutiu cieľov udržateľného rozvoja a aké opatrenia prijíma na zníženie environmentálnych dosahov svojej činnosti?

Železničná doprava je jedným z najekologic­kejších spôsobov prepravy a v ZSSK sa zameriavame na ďalšie znižovanie environmentálnych dosahov našej činnosti. Naša stratégia zahŕňa modernizáciu vozového parku s cieľom znížiť emisie a zvýšiť energetickú efektívnosť. V rámci toho zavádzame ekologické technológie a zameriavame sa na elektromobilitu, ktorá je kľúčovým prvkom našej budúcnosti. Skúmame aj možnosti zavedenia vozidiel na batériový pohon, ktoré by mohli fungovať na neelektrifikovaných úsekoch a dobíjať sa na elektrifikovaných tratiach. Vzhľadom na finančnú náročnosť elektromobility v automobilovej doprave veríme, že železnica sa stane preferovaným spôsobom verejnej dopravy, najmä v súvislosti s cieľmi udržateľného rozvoja.

Ako plánujete zlepšiť spoluprácu s inými dopravnými spoločnosťami a s ministerstvom dopravy?

Naším cieľom je prehĺbiť spoluprácu s dopravnými spoločnosťami, aby sme lepšie prepojili rôzne formy dopravy a zjednodušili cestovanie pre ľudí. Konkrétne hovoríme napríklad o zosúladení grafikonu či možnosti zavádzania jednotných lístkov. Ministerstvo dopravy je aktívnym hnacím motorom týchto iniciatív, najmä na úrovni štátnej tajomníčky Denisy Žilákovej, ktorá zohráva kľúčovú úlohu pri zabezpečení investícií a podpore rozvoja.

Čo pre vás osobne znamená byť generálnym riaditeľom ZSSK a aké sú vaše najväčšie ciele a výzvy v tejto pozícii?

Byť generálnym riaditeľom ZSSK pre mňa znamená obrovskú zodpovednosť a príležitosť prispieť k rozvoju železničnej dopravy na Slovensku. Táto úloha si vyžaduje odhodlanie, ale aj pokoru, pretože viem, že každý deň ovplyvňujeme životy miliónov cestujúcich a tisícov zamestnancov. Modernizácia našich služieb a vozidiel, ako aj zlepšenie pracovných podmienok pre našich zamestnancov sú pre mňa jedným z najdôležitejších cieľov.

Najväčšou výzvou je posilniť hrdosť na železničiarsku prácu a zabezpečiť dlhodobý a udržateľný rast spoločnosti. Tento proces si vyžaduje ustavičnú podporu a investície, ale verím, že sme na správnej ceste. Kampaň Držíme Slovensko v pohybe zohráva dôležitú úlohu, pretože pomáha prilákať nových zamestnancov a zdôrazňuje význam železnice pre Slovensko. Našou ambíciou je, aby ZSSK bola modernou a stabilnou spoločnosťou, ktorá poháňa Slovensko vpred.

chyba