Home office je možné vykonávať aj z chaty, či iného miesta. Čo ale preto musíte urobiť? Pozrite si, čo radia právnici

Home office zažíval najväčší boom najmä v rokoch 2021 a 2022. Mnohé firmy by teraz rady vrátili ľudí späť do kancelárií, pričom argumentujú vyššou produktivitou a lepšou synergiou tímu. Zamestnanci si však na možnosť práce z domu zvykli a nechcú sa tejto možnosti práce úplne vzdať.

05.10.2024 06:00
debata
IDE O PRAVO - Pracovný pohovor
Video
Zdroj: TV PRAVDA

Trend návratu do kancelárii naznačujú aj štatistiky. V roku 2021 pracovalo podľa eurostatu z domu 8,4 percenta Slovákov. Vlani ich bolo 7,8 percenta. Je to mierny pokles, no ešte stále je to o dva percentuálne body viac ako pred pandémiou. V celej eurozóne pracovalo minulý rok aspoň sčasti z domu 14 percent ľudí. Práca na diaľku je teda pre mnohých želaným spôsobom výkonu zamestnania. Napriek snahe o návrat do kancelárii tu s nami pravdepodobne v nejakej forme zostane aj naďalej. Najviac ju využívajú pracovníci v administratíve, komunikáciách, IT, marketingu, a finančných činnostiach. Advokátska kancelária FAIRSQUARE sa pozrela na ukotvenie home officu v slovenskej právnej praxi a na povinnosti, ktoré z toho vyplývajú.

Na mieste práce na diaľku sa treba dohodnúť

„Pokiaľ sa na tom zamestnanec a zamestnávateľ dohodnú, prácu na diaľku je možné vykonávať hoci aj z chaty, či iného miesta, kde sa bude zamestnanec dočasne zdržiavať. Možno odporučiť, aby bolo v dohode špecifikované, že má ísť o miesto, kde je dobrý prístup na internet, či telefónny signál,“ uvádza odborník na pracovné právo z advokátskej kancelárie FAIRSQUARE, Marián Mészáros.

Dodáva, že je potrebné odlišovať medzi permanentnou prácou z domácnosti a home office. „Zatiaľ čo pri home office vykonáva zamestnanec prácu z domácnosti iba príležitostne, alebo za mimoriadnych okolností, pri permanentnej práci z domácnosti zamestnanec pracuje doma, alebo na inom dohodnutom mieste stále a len ak sa na tom so zamestnávateľom dohodol, chodí niekedy aj na pracovisko,“ vysvetľuje advokát.

Z tejto kvalifikácie vyplýva aj spôsob zmluvnej dohody. Pre permanentnú prácu z domácnosti sa vyžaduje dohoda v pracovnej zmluve, prípadne v jej dodatku. Avšak na home office sa žiadna písomná dohoda nevyžaduje, hoci sa z praktických dôvodov odporúča.

Možnosť dohodnúť si flexibilný čas

Aj pri home office je potrebné si vopred dohodnúť pracovný čas. Advokát odporúča upraviť ho v písomnej dohode. „Je možné sa dohodnúť aj na tom, že počas home officu bude pracovný čas zamestnanca nejakým spôsobom upravený, napríklad, že sa bude používať pružný pracovný čas,“ odporúča Marián Mészáros

„Zamestnávateľ môže stanoviť niektoré časy, kedy chce, aby bol zamestnanec k dispozícií počas pracovných dní, napríklad od 9.00 do 15.00 a zvyšok času v týždni by odpracoval, kedy to bude vyhovovať lepšie jemu,“ naznačuje.

Je potrebné tiež zdôrazniť, že zamestnanec pracujúci z domu má „právo na odpojenie“. Teda v čase, ktorý nie je jeho pracovným časom, nemusí byť zamestnávateľovi k dispozícií, nemusí byť online, či dostupný na telefóne a zamestnávateľ ho za to nemôže nijako postihovať.

Ďalšie pravidlá týkajúce sa práce na home office:

Pre home office sa zamestnanec nemôže rozhodnúť sám, ako tomu bolo počas Covidu, ale musí sa na ňom dohodnúť so zamestnávateľom, alebo mu zamestnávateľ musí dať na to súhlas.

Zamestnanec je povinný bezodkladne informovať zamestnávateľa o technických problémoch spojených s nefunkčnosťou technického vybavenia, či programového vybavenia, ako aj o nefunkčnosti internetového pripojenia, alebo o iných prekážkach, ktoré mu znemožňujú vykonávať prácu zo domu.

Zamestnávateľ je povinný prijať opatrenia, ktoré zabezpečia ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú a používajú pri práci na diaľku.

Aj počas práce z domu je potrebné dodržiavať zásady ochrany zdravia pri práci. Príslušné upravenie pravidiel BOZP je vhodné upraviť v písomnej dohode.

Zamestnávateľ pri home office nie je zodpovedný za stav pracoviska, na ktorom bude zamestnanec plniť pracovné úlohy. Ide napríklad o stav a revíziu elektrickej inštalácie, vykurovacích zariadení a iného energetického vybavenia priestoru.

Zamestnávateľ nevie ovplyvniť plnenie ergonomických požiadaviek práce v domácnosti. Jeho povinnosťou je však poskytnúť zamestnancovi pokyny na bezpečnú prácu na pracovisku so zobrazovacou jednotkou.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #zamestnávateľ #benefity #práca z domu #home office