Koľko zamestnancov sa môže tento rok tešiť na koncoročné odmeny? Odpovede na tieto a ďalšie otázky týkajúce sa benefitov priniesol prieskum personálnej agentúry Grafton.
Spolu s rastom cien tovarov a energií rástol aj tento rok tlak na zamestnávateľov v oblasti mzdového ohodnotenia. Okrem zvyšovania miezd majú pritom firmy v rukách aj ďalší účinný, no nie vždy adekvátne využívaný nástroj na prilákanie, motiváciu aj udržanie si zamestnancov – poskytovanie finančných benefitov.
Finančné benefity sú najžiadanejšie, a to naprieč sektormi aj generáciami
Personálna agentúra Grafton sleduje v rámci svojich prieskumov ponuku rôznych benefitov už takmer 10 rokov a za celý tento čas sa poradie preferencií zamestnancov prakticky nezmenilo – na prvom mieste sú stále finančné benefity, nasleduje voľno a dovolenka navyše. Preferencie v oblasti benefitov sú pritom prakticky rovnaké naprieč sektormi aj generáciami, hoci má každá skupina či veková kategória pracujúcich iné pracovné návyky a motiváciu. „V našom tohtoročnom prieskume zhodne uviedlo ako najžiadanejší benefit finančné bonusy a iné odmeny až 98 % zamestnancov v kanceláriách a 99 % pracovníkov vo výrobe,“ konkretizuje Martin Malo, riaditeľ Grafton Recruitment a GiGroup.
Medzi najžiadanejšie benefity patria okrem bonusov a prémií aj vianočné odmeny a 13. či 14. mzda. S prichádzajúcim trendom vytvárania rovnováhy medzi osobným a pracovným životom má čoraz viac pracujúcich záujem aj o dovolenku dlhšiu než 5 týždňov a o nadštandardnú lekársku starostlivosť. Vo všetkých sledovaných oblastiach pracovného trhu však aj naďalej pretrváva veľký rozdiel medzi tým, aké benefity by zamestnanci uvítali, a tým, čo im zamestnávatelia poskytujú. Tento rozdiel je výrazný aj v oblasti finančných benefitov. „Napríklad vianočné odmeny a 13. alebo 14. mzda sa v našom tohtoročnom prieskume umiestnili v prvej desiatke benefitov s najväčším rozdielom dopytu a ponuky u všetkých kategórií pracujúcich,“ dopĺňa Malo.
Aké sú plány zamestnávateľov?
V snahe udržať si kvalifikovaných pracovníkov plánovalo na tento rok zvýšenie miezd až 89 % zamestnávateľov, pričom vo viac ako polovici spoločností (presnejšie 54 %) sa mali mzdy zvýšiť o 6 – 10 %. V oblasti benefitov, a to aj tých finančných, je však situácia odlišná. S ich tohtoročným zvýšením počítalo len 31 % firiem, z toho väčšina (celkovo 20 %) plánovala zvýšenie poskytovaných benefitov o menej než 5 %. V 68 % spoločností mali ostať benefity oproti predchádzajúcemu roku bez zmeny, 1 % zamestnávateľov dokonca uvažovalo o ich znížení. Zamestnanci, ktorí doteraz neboli na koncoročné finančné benefity v podobe vianočných odmien alebo 13. či 14. mzdy zvyknutí, si tak pravdepodobne pred Vianocami neprilepšia ani tento rok.
Peňažná motivácia sa zamestnávateľom vyplatí
Výsledky prieskumu personálnej agentúry Grafton ukázali tiež to, že až dve tretiny slovenských firiem dnes pripúšťajú skúsenosti so zvýšenou fluktuáciou. Hlavným dôvodom odchodu zamestnancov je pritom skutočnosť, že dostanú od iného zamestnávateľa ponuku vyššej mzdy za porovnateľnú prácu. Podľa slov Martina Mala však prax ukazuje, že v mnohých prípadoch existuje riešenie takejto situácie výhodné pre obe strany. Môžu ním byť aj vhodne zvolené benefity, ktoré sú v súlade s očakávaniami zamestnancov. Práve vhodne zvolené benefity totiž hrajú dôležitú úlohu nielen pri rozhodovaní zamestnancov o prijatí novej pracovnej ponuky, ale sú aj významným nástrojom na ich udržanie.
„Investovať do súčasného, už zapracovaného a dobre fungujúceho zamestnanca, či už formou zvýšenia jeho mzdy alebo pridania vhodných benefitov, môže byť pre firmu v konečnom dôsledku výhodné, pretože nájdenie nového pracovníka je časovo aj finančne nákladnejšie než udržanie si súčasného,“ upozorňuje riaditeľ personálnej agentúry a dodáva: „Nejde totiž len o náklady na nábor a zaškolenie, ktoré môžu dosiahnuť rádovo stovky eur. Ak k tomu pripočítame mzdu nového zamestnanca za prvé 4 mesiace, čo je priemerná doba na zaškolenie a zapracovanie sa nováčika, dostaneme sa na čiastku prevyšujúcu 10 000 eur,“ uzatvára Malo.