Platy vo Volkswagene obmedzujú mzdy v celej krajine

Zisky Volkswagenu Slovakia rastú o desiatky percent, ale zamestnanci dostali pridané len o 4,8 percenta. Šéf odborov vo firme Zoroslav Smolinský pripúšťa, že rast platov je limitovaný mzdami v celej krajine.

13.10.2012 08:32
VW, Volkswagen, práca, robotník Foto: ,
Ilustračné foto
debata (27)

Zodpovedá dohodnutý rast platov tomu, ako firma napreduje?

Nateraz sme vcelku spokojní. Podarila sa nám ešte jedna vec. Súčasne so zvýšením tarifných miezd dostanú zamestnanci dve jednorazové platby, teraz v októbri budú mať na výplatnej páske o 200 eur viac a v januári 2014 dostanú ďalších 100 eur. Hľadali sme spôsob, ako zamestnávateľa pritlačiť k tomu, aby sme vybojovali pre našich ľudí čo najviac. Firma však už išla na hranu toho, čo dovoľujú podmienky medzinárodnej konkurencieschop­nosti v automobilovom priemysle.

Do akej miery zavážilo, že zamestnanci VW majú jedny z najvyšších miezd v slovenskom priemysle?

Presne to je kritika, s ktorou sa stretávam pomerne často. Nech sa páči, nech si to niekto príde na jednu zmenu k nám vyskúšať, ľudia si tieto platy zaslúžia. Bonusy, ktoré sa im snažíme stále dohadovať, sú adekvátne k ich pracovnému výkonu. Sú to zaslúžené peniaze, priemerne u nás ľudia zarobia 1 480 eur v hrubom.

Ako sú na tom platy v porovnaní so zahraničím?

Ak by som porovnával neporovnateľné, tak sme niekde uprostred. Myslím tým v porovnaní s automobilovými koncernami zo Západu, Číny, Indie, a najmä v porovnaní s nemeckými závodmi. Momentálne sme s platmi v pomere k zisku firmy na rovnakej úrovni s Poľskom. My ako odbory však v rámci Volkswagenu dávame pozor okrem miezd hlavne na to, aby sa zlepšila sociálna politika.

Čo tým ľudia získajú?

Ide o istotu zamestnania a zlepšovanie sociálnych služieb zamestnávateľa voči zamestnancovi. Snažíme sa vyrokovať pre ľudí bonusy navyše, za minulý rok dostali naši ľudia 1 300–eurový bonus k platu. Naša produktivita práce je neporovnateľná so Západom, podávame vyššie výkony za nepomerne nižšie platy, zamestnanci slovenského závodu by si v porovnaní s kolegami zo zahraničia zaslúžili tých bonusov viac.

Udržíte rast platov, keď automobilový priemysel smeruje v Európe zjavne do krízy?

Nemám pred sebou krištáľovú guľu, aby som vedel ľudí ubezpečiť, že k znižovaniu platov či k nejakému prepúšťaniu v najbližších mesiacoch či rokoch nedôjde. Ak však nastane zhoršenie ekonomickej situácie podniku, budeme to ako odbory riešiť v rámci kolektívneho vyjednávania. Koncern Volkswagen ako taký v takýchto prípadoch funguje veľmi sociálne. To znamená, že ak nejaký závod v rámci koncernu má problém, tak ostatné závody sa mu snažia pomôcť. Keď sme mali v roku 2009 v rámci slovenského Volkswagenu krízu, naši zamestnanci boli na výpomoci v českej Škode.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba