Zodpovedá dohodnutý rast platov tomu, ako firma napreduje?
Nateraz sme vcelku spokojní. Podarila sa nám ešte jedna vec. Súčasne so zvýšením tarifných miezd dostanú zamestnanci dve jednorazové platby, teraz v októbri budú mať na výplatnej páske o 200 eur viac a v januári 2014 dostanú ďalších 100 eur. Hľadali sme spôsob, ako zamestnávateľa pritlačiť k tomu, aby sme vybojovali pre našich ľudí čo najviac. Firma však už išla na hranu toho, čo dovoľujú podmienky medzinárodnej konkurencieschopnosti v automobilovom priemysle.
Do akej miery zavážilo, že zamestnanci VW majú jedny z najvyšších miezd v slovenskom priemysle?
Presne to je kritika, s ktorou sa stretávam pomerne často. Nech sa páči, nech si to niekto príde na jednu zmenu k nám vyskúšať, ľudia si tieto platy zaslúžia. Bonusy, ktoré sa im snažíme stále dohadovať, sú adekvátne k ich pracovnému výkonu. Sú to zaslúžené peniaze, priemerne u nás ľudia zarobia 1 480 eur v hrubom.
Ako sú na tom platy v porovnaní so zahraničím?
Ak by som porovnával neporovnateľné, tak sme niekde uprostred. Myslím tým v porovnaní s automobilovými koncernami zo Západu, Číny, Indie, a najmä v porovnaní s nemeckými závodmi. Momentálne sme s platmi v pomere k zisku firmy na rovnakej úrovni s Poľskom. My ako odbory však v rámci Volkswagenu dávame pozor okrem miezd hlavne na to, aby sa zlepšila sociálna politika.
Čo tým ľudia získajú?
Ide o istotu zamestnania a zlepšovanie sociálnych služieb zamestnávateľa voči zamestnancovi. Snažíme sa vyrokovať pre ľudí bonusy navyše, za minulý rok dostali naši ľudia 1 300–eurový bonus k platu. Naša produktivita práce je neporovnateľná so Západom, podávame vyššie výkony za nepomerne nižšie platy, zamestnanci slovenského závodu by si v porovnaní s kolegami zo zahraničia zaslúžili tých bonusov viac.
Udržíte rast platov, keď automobilový priemysel smeruje v Európe zjavne do krízy?
Nemám pred sebou krištáľovú guľu, aby som vedel ľudí ubezpečiť, že k znižovaniu platov či k nejakému prepúšťaniu v najbližších mesiacoch či rokoch nedôjde. Ak však nastane zhoršenie ekonomickej situácie podniku, budeme to ako odbory riešiť v rámci kolektívneho vyjednávania. Koncern Volkswagen ako taký v takýchto prípadoch funguje veľmi sociálne. To znamená, že ak nejaký závod v rámci koncernu má problém, tak ostatné závody sa mu snažia pomôcť. Keď sme mali v roku 2009 v rámci slovenského Volkswagenu krízu, naši zamestnanci boli na výpomoci v českej Škode.