Falošní plynári lákajú od ľudí nedoplatky

Slovenské domácnosti v týchto dňoch čelia doslova drzým útokom podvodníkov, ktorí sa predstavujú ako odpočtári plynu.

25.01.2014 10:21
plyn, varenie Foto:
Falošní odpočtári chceli od dôchodkyne vymôcť nedoplatok 1 140 eur, pritom mesačne za plyn platí asi 2,50.
debata (1)

V skutočnosti im však ide o okradnutie ľudí. Denník Pravda má informácie o viacerých prípadoch na celom území Slovenska. Napríklad počas minulého týždňa sa takíto „plynári“ votreli do bytu bratislavskej dôchodkyne Patrície.

„Boli dvaja. Povedali, že prišli skontrolovať stav plynomera. Pozreli naň a v zápätí vypočítali, že mám nedoplatok na plyne 1 140 eur,“ zatelefonovala redakcii seniorka. Nestratila však obozretnosť a povedala, že musí zavolať na telefónnu linku dodávateľa plynu a opýtať sa, či nedošlo k omylu.

„Plyn mám iba na varenie. Keďže bývam sama, mesačne platím asi 2,5 eura. Keby som mala platiť viac ako tisíc eur, musela by som mať pustené všetky horáky neustále počas niekoľkých rokov,“ podotýka Patrícia. Keď však dôchodkyňa zdvihla telefón, údajní „plynári“ znervózneli a odišli so slovami, že prídu o dva dni.

Je však isté, že išlo o podvodníkov. Odpisovať stav plynomera totiž môžu iba ľudia poverení spoločnosťou SPP – distribúcia. Tvrdí to hovorkyňa firmy Ivana Zelizňáková. „Úlohou odpočtára je len fyzické odčítanie aktuálneho stavu plynomera, prípadne jeho kontrola. Nikdy nevyberá ani neprepláca hotovosť,“ podčiarkuje Zelizňáková. „Skutoční odpočtári sú ľahko identifikovateľní. Majú poverovací list spoločnosti SPP – distribúcia na výkon odpočtov a na požiadanie sa preukážu občianskym preukazom,“ dodáva hovorkyňa.

Ak sa niekto snaží získať od ľudí hotovosť či odmietne sa identifikovať, ľudia by ho do bytu či do domu nemali púšťať. Môžu to byť totiž aj zlodeji, ktorí si prišli „obhliadnuť“ miesto, na ktoré sa chcú vrátiť, aby odtiaľ niečo ukradli. Práve preto by podľa Zelizňákovej mali ľudia okamžite zatelefonovať na núdzovú linku 112 alebo 158 a oznámiť podozrenie polícii.

Pani Patrícii bolo tiež podozrivé, že „odpočtári“ prišli v inom termíne ako zvyčajne. V minulosti ju totiž navštevovali začiatkom leta a zhruba o mesiac jej dodávateľ plynu poslal ročné vyúčtovanie s preplatkom či nedoplatkom. Podľa spoločnosti SPP – distribúcia však niektorí predajcovia plynu môžu požiadať aj o mimoriadne odpočty.

„Mimoriadne odpočty sa realizujú v súvislosti s plánovanými zmenami, medzi ktoré patrí vydanie nového cenníka za dodávku zemného plynu pre domácnosti a maloodberateľov či zmena v legislatíve. V súčasnosti nás ale nikto z dodávateľov plynu nepožiadal o vykonanie mimoriadneho odpočtu. To znamená, že v týchto dňoch sa ľudia stretávajú iba s pravidelnými cyklickými odpočtami spotreby plynu,“ hovorí Ivana Zelizňáková.

Na druhej strane sa však niektorí ľudia po nepríjemných skúsenostiach boja pustiť kohokoľvek do bytu. V budúcnosti by sa im to však tiež mohlo vypomstiť. Pred časom sa totiž zmenili energetické predpisy. Ak sa po novom napríklad odpočtári plynu počas dlhšieho obdobia nedostanú k plynomeru, môžu odberateľa úplne odpojiť od plynárenských potrubí. Vznikne totiž podozrenie, že na jeho odbernom mieste dochádza k neoprávnenému odberu zemného plynu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #plyn #podvod