Čudné praktiky pri výpadku energie

Distribútori energií majú pri výpadkoch energií zvláštne postupy. Niektorí ľudia sa dozvedia len o časti vopred plánovaných odstávok a rodiny za neoznámené výpadky nie sú vždy odškodnené.

05.02.2014 20:00 , aktualizované: 06.02.2014 08:00
Elektrina Foto:
Ilustračné foto
debata (10)

Vlani pritom platila prvý rok vyhláška regulačného úradu, podľa ktorej ľudia môžu mať pri odstávke, pridlhom odstraňovaní poruchy či zlej kvalite elektriny, plynu alebo vody nárok na kompenzáciu.

Traja najväčší distribútori elektriny priznali, že za minulý rok odškodnili tisíce ľudí rádovo v státisícoch eur napríklad za to, keď sa im pre odstávku v chladničke pokazili potraviny. Existuje však aj prípad, keď dodávateľ za párhodinový výpadok pri Bratislave ústretovo odškodnil 30 eurami iba jednu domácnosť, pritom dotknutých bolo viacero.

Po tom, čo sa denník Pravda začal o celú záležitosť zaujímať, regulačný úrad pripustil, že urobí zmeny. Informácia o odstávke nebude už len na internetovej stránke dodávateľa či na obecnej tabuli. „Úrad hľadá riešenie, ako cestou ustanovení zlepšiť informovanosť o odstávkach energií a vody vzájomnou informovanosťou všetkých účastníkov trhu, okrem iného aj prostredníctvom e-mailu či sms správy,“ povedal hovorca regulačného úradu Miroslav Lupták.

Najväčší počet zlyhaní v kvalite dodávok si za vlaňajšok priznala Západoslovenská distribučná spoločnosť. „Štandard kvality sme nedodržali približne pri 9-tisíc odberných miestach, čo predstavovalo vyplatenú sumu približne 136-tisíc eur,“ spresnil hovorca spoločnosti Peter Kimijan.

Pri dlhších výpadkoch dodávky sú podmienky nastavené pomerne prísne. Ak odberatelia zostanú z dôvodu poruchy na niektorom zariadení bez elektriny dlhšie ako 18 hodín, distribútor im musí vyplatiť minimálne desaťeurové odškodnenie, pri vykurovacích sadzbách je to počas vykurovacej sezóny o dve eurá viac. Keby však rodiny zostali bez elektriny 30 hodín, vznikol by im nárok na 48-eurové odškodnenie.

Na druhej strane viacero čitateľov informovalo denník Pravda, že bojovali s problémami pri vyplácaní peňazí. Napríklad čitateľ Marek, ktorý si neželal zverejniť celé meno, má vo štvrtom bratislavskom obvode v jednej lokalite tri odberné miesta. „Odškodnenie za neoznámenie plánovaného výpadku dodávky som pritom dostal iba na jedno odberné miesto,“ uviedol. Odškodnení neboli ani jeho susedia, ktorí o výpadku tiež nevedeli. Západoslovenský distribútor elektriny však tvrdí, že chybu spôsobil problém v informačnom systéme iba na jednom mieste, pri ostatných vraj podmienky vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví naplnené boli.

Ak majú odberatelia pocit, že distribučné spoločnosti im v rozpore s predpismi nechcú vyplatiť odškodné, môžu sa obrátiť na regulačný úrad. „V každom prípade, ak ide o porušenie štandardov kvality, poškodený odberateľ nemusí si nárokovať kompenzáciu. Tú mu musí dodávateľ poslať automaticky,“ poznamenal hovorca úradu Miroslav Lupták. Ak však napríklad kolíše napätie v elektrickej sieti a domácnostiam tak blikajú svetlá či kazia sa motory v práčkach či chladničkách, mali by sa obrátiť na Štátnu energetickú inšpekciu, ktorá má na posudzovanie takýchto prípadov odborníkov s meracími prístrojmi.

Ľudia chcú byť o plánovaných výpadkoch energií informovaní cez e-mail, či mobilnú sms správu a štát im v tom zrejme vyhovie. V súčasnosti má mobilný telefón drvivá väčšina odberateľov na Slovensku a prístup k e-mailu už má sedem z desiatich ľudí. „Kým som nebola na materskej dovolenke, oznamy obecného rozhlasu som prakticky nikdy nepočula. Zamestnankyňa obce ich čítala vždy iba v pracovnom čase,“ podotkla ďalšia čitateľka, ktorá býva neďaleko Bratislavy. „Viackrát sa nám tak stalo, že sme prišli domov z práce a našli sme pod mrazničkou mláku. Pritom keby sme o výpadku vedeli, presťahovali by sme zmrazené veci k rodičom,“ dodala.

Okrem Západoslovenskej distribučnej spoločnosti vlani museli vyplácať odškodnenia aj ďalší distribútori elektriny. „Stredoslovenská energetika – Distribúcia za rok 2013 uznala 91 prípadov, keď došlo k porušeniu štandardov kvality. Za tieto prípady boli vyplatené kompenzačné platby vo výške asi 96-tisíc eur,“ spresnila hovorkyňa distribútora elektriny v strede Slovenska Jana Bolibruchová. Uvedený údaj je však podľa nej len predbežný, keďže firma ešte dáta spracováva.

Chyby urobila aj Východoslovenská distribučná spoločnosť. „V roku 2013 bolo na vymedzenom distribučnom území spolu približne 130 udalostí s odchýlkou od štandardu kvality u individuálnych odberateľov. Za toto obdobie boli vyplatené kompenzačné platby za približne 120 hromadných udalostí. Priemerná výška kompenzačnej platby sa pohybovala na úrovni 11,4 eura,“ konštatovala šéfka komunikácie vo Východoslovenskej distribučnej Andrea Danihelová.

Štandardy kvality však platia aj pre dodávateľov pitnej vody či distribútora plynu. Napríklad Bratislavská vodárenská spoločnosť nemusela platiť vysoké odškodné. „Presné dáta budeme poznať v priebehu budúceho týždňa, môžem však povedať, že pre porušenie štandardov kvality sme vlani museli odberateľom vyplatiť do dvetisíc eur,“ povedal hovorca najväčších vodární na Slovensku Zenon Mikle.

Spoločnosť SPP – distribúcia podľa hovorkyne Ivany Zelizňákovej vlani dodržala štandardy kvality na sto percent, na odškodnom tak nemusela vyplatiť ani cent. Podobné informácie poskytol aj šéf košickej teplárne Ladislav Koch. „Tepláreň Košice vždy dodržiava štandardy kvality v požadovanom rozsahu, a preto k dnešnému dňu nebola povinná z tohto titulu vyplácať žiadne odškodné,“ uviedol Koch.

V prípade živelných pohrôm či udalostí, kde zasiahne „vyššia moc“, ľudia na odškodnenie nárok nemajú. Či pod to spadá aj nedávna rozsiahla odstávka kúrenia v Košiciach po netesnosti na horúcovode, nie je zatiaľ jasné.

PIANO

Prečítajte si aj komentár Martina Kováčika Ako odškodniť ľudí. Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #energie #voda #plyn #elektrina