Energetici ľudí za chyby nechceli odškodniť

Elektrickou vojnou nazval Trnavčan Dušan Drobný situáciu, ktorú nedávno zažil vo svojom byte. Stav sa skončil vyhorenými žiarovkami a poškodenými ďalšími elektrickými spotrebičmi.

, 06.05.2014 06:30
debata (2)

Pokazený transformátor totiž spôsobil, že v elektrickej sieti celého bloku domov bolo viac ako 400 voltov, pričom v normálnom stave by malo byť napätie 230 voltov.

Až kým sa prípadom nezačal zaoberať denník Pravda, Západoslovenská distribučná spoločnosť ignorovala požiadavky o vyplatenie odškodného. „Uvádzané prepätie nevzniklo v dôsledku priamej činnosti spoločnosti Západoslovenská distribučná, ale z dôvodu poruchy na elektrickom zariadení,“ napísali odberateľovi pracovníci reklamačného oddelenia firmy s dodatkom, že podanie považujú za neopodstatnené.

Drobný sa však s týmito slovami neuspokojil. Prečítal si totiž v Pravde článok o tom, že za porušenie štandardov kvality musia energetici platiť. „Na sídlisku Spiegelsál sme zažili výbuchy žiaroviek, všade bolo cítiť dym z vyhorených elektrozariadení ako počítače, televízory, prehrávače, pričom nebolo extrémne zlé počasie. Distribučná spoločnosť chce tvrdiť, že za to nemôže, pritom jej zamestnanci určite nepracovali, ako mali, takže je to jednoznačne ich chyba,“ argumentoval spotrebiteľ.

Jeho argumenty podporujú aj informácie priamo z firmy, že zamestnanci Západoslovenskej distribučnej spoločnosti ignorovali skoršie hlásenie o chybe transformátora. Viacerým odberateľom totiž žiarovky blikali či menili intenzitu osvetlenia. Pracovníci však chybu neopravili a tak dôležitá časť spájajúca zariadenie s domácnosťami prestala fungovať, čo spôsobilo prebytok napätia.

Až keď denník Pravda predložil energetikom všetky tieto informácie, začalo sa vo firme veľké vyšetrovanie. Všetky informácie sa ukázali ako pravdivé. „Podrobnejšia analýza ukázala, že poruche sme mohli predísť lepšou spätnou kontrolou vykonávaných inšpekčných činností zariadení. Šetrenie prípadu sme ukončili, poškodených zákazníkov odškodníme a vyrozumieme ospravedlňujúcim listom,“ prisľúbil hovorca Západoslovenskej distribučnej Ján Orlovský. Firma tiež okamžite prepustila montérov, ktorí zanedbali svoje povinnosti.

Poškodený čitateľ potvrdil, že ospravedlňujúci list dostal. „Píšu, že zásielku poslali všetkým zasiahnutým odberateľom a komisia na základe informácií z Pravdy zistila že chyba bola na ich strane. Peniaze za vyhorený televízor, rádiobudík a prehrávač mi však doteraz neprišli. Dostať ich mám z poistky, ktorú má firma uzavretú pre takéto prípady,“ mieni Drobný.

Zarážajúce je, že firma v podstate spočiatku ignorovala reklamáciu spotrebiteľa. Pritom predpisy Úradu pre reguláciu sieťových odvetví jej jasne stanovujú, že musí odberateľov odškodniť v prípade porušenia štandardov kvality v podobe dodávky príliš veľkého alebo príliš malého napätia. Ako je to možné? „Prvotná obhliadka poruchy indikovala bežnú poruchu zariadenia, ktorá je súčinom nevyspytateľnosti média a techniky. Chyba nás veľmi mrzí a veríme, že sme sa z nej nielen poučili, ale aj upravili systém spätnej kontroly vykonávania niektorých inšpekčných prác na zariadeniach distribučnej sústavy,“ odpovedá hovorca Západoslovenskej distribučnej spoločnosti.

V kompenzáciách je niekedy chaos

Distribútori elektriny v niektorých prípadoch vyplácajú odškodné, aj keď nemusia. Napríklad už vo februári sa čitateľ Marek posťažoval denníku Pravda, že vo štvrtom bratislavskom obvode má tri odberné miesta, ktoré sú vedľa seba. „Odškodnenie za neoznámenie plánovaného výpadku dodávky som pritom dostal iba na jedno odberné miesto,“ podotkol vtedy čitateľ. Západoslovenská distribučná spoločnosť tvrdila, že chybu spôsobil problém v informačnom systéme iba na jednom mieste, pri ostatných vraj podmienky vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví naplnené boli.

Až pred pár dňami sa však ukázalo, že Marek peniaze dostať nemusel. Firma totiž oznam o plánovanej odstávke vyvesila na úradnej tabuli pred sídlom starostu, čím naplnila podmienky v predpisoch. V liste o tom informovala aj iných spotrebiteľov z tej istej lokality, ktorí tiež žiadali odškodné za neplánovaný výpadok. Jednému odberateľovi o plánovanom výpadku spoločnosť poslala aj sms správu, ale nie v dostatočnom predstihu, ako ukladá zákona. Neskôr firma v liste odberateľovi tvrdila, že sms správy neposiela.

Zákon o energetike pripúšťa možnosť oznámenia plánovaného výpadku na webe distribučnej spoločnosti a tiež „miestne obvyklým spôsobom“. Drvivá väčšina odberateľov však na webové stránky distribučných spoločností nemá dôvod chodiť a pod „miestne obvyklý spôsob“ možno zaradiť aj odvysielanie oznamu v obecnom rozhlase či vyvesenie na obecnej informačnej tabuli.

Je možné, že k informovaniu cez web alebo obecnú tabuľu čoskoro pribudne aj ďalší spôsob, ktorý by konečne naozaj pomohol odberateľom. Regulačný úrad podľa hovorcu Miroslava Luptáka totiž pripustil, že presadí povinnosť informovania o výpadkoch aj cez e-mail alebo mobilný telefón. Denník Pravda bude sledovať, či sa tak naozaj stane.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #energia #elektrina
Flowers