Na Slovensku pribudnú ďalšie plochy v obchodných centrách

Developeri plánujú na Slovensku vystavať alebo rozšíriť obchodné centrá do konca budúceho roku v celkovej výmere 89 tis. metrov štvorcových.

09.12.2015 11:37
debata

Slovensko sa tak pripojí k ďalším krajinám Európy, keď v ČR sú plány na 85 tis. metrov štvorcových, v Poľsku 570 tis. metrov štvorcových, či vo Francúzsku 851 tis. metrov štvorcových. Ako uviedla poradenská firma Cushman & Wakefield (C&W), nové maloobchodné plochy v Európe by mali dosiahnuť 9,7 milióna metrov štvorcových.

Po dvoch slabších rokoch sa tak podľa C&W developeri po celom kontinente opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale i realizujú, úspešne prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom. Novou výstavbu podporuje zvyšujúca sa kúpna sila v Európe a ochota zákazníkov utrácať, rovnako ako expanzia nájomcov.

Ako informoval výkonný riaditeľ C&W v strednej a východnej Európe Jonathan Hallett, medzi najaktívnejšie trhy patrí Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. „Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii,“ komentoval situáciu Hallett. Expanzia obchodných centier je podľa neho dôkazom, že i mimo rozmachu nakupovania na internete má tento maloobchodný formát na trhu stále svoje miesto.

Množstvo nových projektov však podľa Halletta ukazuje na nové trendy. Jedným sú rekonštrukcia, modernizácia alebo rozšírenie stávajúcich nákupných centier. Podľa Halletta prinútil dopyt zákazníkov a nájomcov k modernizácii priestorov alebo dobudovaniu ďalších etáp. Z očakávaného prírastku 9,7 milióna metrov štvorcových nových maloobchodných plôch tvorí rozšírenie 22 % v západnej Európe a zhruba 10 % podiel v regióne strednej a východnej Európy.

Ďalším trendom je zmena formátu obchodných centier. C&W ho zreteľne vidí v západnej Európe a v severských štátoch a do budúcna ho očakáva taktiež v Českej republike. „Mnoho developerov otvorene hovorí o "life-style galériách“, nielen o obchodných alebo nákupných centrách. Nejde len o deklaráciu – pripravované galérie či centrá otvorené v druhej polovici tohto roku vykazujú vysokú kvalitu architektúry, vnútorného designu, kladú dôraz na voľnočasové aktivity ako šport alebo wellness. Prakticky vo všetkých nových konceptoch majú jednu z kľúčových úloh gastro prevádzky a ďalšie predajne spojené s jedlom alebo pitím," pripomína C&W.

Tretím trendom je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov. Väčšina z nich spadá do kategórie menších a stredných centier, spravidla okolo 20 až 30 tis. štvorcových metrov. I vďaka tomu významné percento nových stavieb vzniká mimo metropoly alebo veľkých miest.

Európske trendy nasleduje aj Slovensko. Ako uviedol Associate a vedúci maloobchodného tímu v C&W na Slovensku Matúš Furman, za posledný rok otvorili tri nákupné centrá – City Arena v Trnave (29,5 tis. metrov štvorcových), Forum v Poprade (22,5 tis. metrov štvorcových) a Galéria v Lučenci (8,6 tis. metrov štvorcových), kde sú okrem obchodov aj športové centrá a gastro prevádzky. Veľkou rekonštrukciou prešlo aj nákupné centrum Aupark v Bratislave, v nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie Eurovea v Bratislave a taktiež výstavba nových nákupných centier, ako napríklad Forum v Prešove a ďalších, uzavrel Furman.

debata chyba
Viac na túto tému: #obchody