Čo treba vedieť o ročnom vyúčtovaní

Základné informácie o ročnom vyúčtovaní - čo znamenajú údaje, ktoré ste dostali od správcu.

14.06.2016 09:30
debata
  1. Ročné vyúčtovanie je správca povinný vykonať podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov pravidelne za každý rok, najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka. Vyúčtovanie nákladov spojených s bývaním predstavuje rozdiel medzi zálohovou platbou a skutočnou spotrebou.
  2. Zákon nestanovuje, ako má vyúčtovanie vyzerať, aké náležitosti má obsahovať. Základným podkladom je schválený zálohový predpis, ktorý by mal každý vlastník bytu dostať koncom roka s platnosťou od 1. 1. nasledujúceho roka. Vlastníci bytov sú povinní mesačne vopred uhrádzať na účet správcu alebo spoločenstva úhrady za plnenia (služby a práce spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru).
  3. Vyúčtovania by mali byť jednoduché a spotrebiteľom zrozumiteľné i napriek tomu, že legislatíva nestanovuje, ako musia vyzerať. Forma, ako i obsah vyúčtovaní tepla a teplej vody je upravený vyhláškou Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
  4. Plnenia/služby podliehajú ročnému vyúčtovaniu podľa skutočných nákladov fakturovaných od dodávateľov za uplynulý rok. Každá položka plnenia musí mať vo vyúčtovaní údaje o nameranej spotrebe za bytový dom a o jej finančnom vyúčtovaní z faktúry od dodávateľa služby.
  5. Zakladanými údajmi vo vyúčtovaní zálohových platieb za bývanie si vlastník bytovej jednotky musí skontrolovať plochu vykurovaného bytu a podiel plochy vykurovaných spoločných priestorov. Dôležitý je taktiež počet osôb žijúcich v byte.
  6. Skontrolujte tiež stav meračov vody, stav odpočtu pomerového rozdeľovača vykurovacích nákladov, ako aj odsúhlasený koeficient rozpočítavania nákladov na vykurovanie a rozúčtovanie služieb. Tieto údaje by mali byť uvedené v zmluve o zriadení bytového spoločenstva alebo o výkone správy s bytovým družstvom alebo iným správcom.
  7. V domoch s modernejšími pomerovými rozdeľovačmi vykurovacích nákladov už môže byť súčasťou vyúčtovania aj prehľadná tabuľka s uvedením nameraných dielikov v jednotlivých miestnostiach po mesiacoch. Moderné merače dokážu komunikovať s on–line systémom a spotreba sa dá kontrolovať už priebežne počas roka.
  8. V hlavičke vyúčtovania by mali byť uvedené údaje správcu, resp. spoločenstva. V úvode vyúčtovania by mali byť: údaje o dome, vlastníkovi, číslo bytu ako variabilný symbol, počet osôb v dome, počet osôb žijúcich v byte a pod. Nezabudnúť na dátum spracovania vyúčtovania!
  9. Pri každej službe by mali byť uvedené údaje za bytový dom, za byt vo forme doplatku alebo nedoplatku za danú službu. Vlastníci bytov sa v zmluve o výkone správy alebo v zmluve o spoločenstve musia dohodnúť, akým spôsobom sa budú jednotlivé služby účtovať (na osoby, podľa meradiel, na plochu bytu), a to vždy hlasovaním na schôdzi vlastníkov bytov a schválené nadpolovičnou väčšinou všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
  10. Zmluva by mala uvádzať konkrétny spôsob rozpočítavania jednotlivých položiek vo vyúčtovaní. Dôležité pre vlastníkov je, aby boli v zmluve o výkone správy/SVB jasne stanovené pravidlá, podľa ktorých sa jednotlivé položky rozpočítavajú.

Ako môže vyzerať vyúčtovanie

  • v prvej sa vyčísľujú platby za služby spojené s bývaním
  • v druhej ide o vyúčtovanie fondu opráv a údržby

Obsah vyúčtovania

prehľad platieb s dátumom úhrady vlastníka

Položky pri službách: teplo na vykurovanie, teplo na ohrev TÚV, vodné stočné – SV, vodné stočné – TÚV, osvetlenie spoločných priestorov, stočné – dažďová voda, havarijná služba, výťah, poistenie bytového domu, upratovanie, poplatok za výkon správy

A: Teplo na vykurovanie

teplo na vykurovanie je jedna z najvyšších položiek vo vyúčtovaní. Do nákladov na teplo (pri bytovom dome s vlastnou kotolňou) sa okrem faktúry za dodané množstvo plynu (alebo iné palivo) môžu zarátavať aj poplatky za obsluhu kotolne, náklady za vykonanie revízií, elektrická energia a prípadne ďalšie náklady súvisiace s vykurovaním.

vyúčtovanie nákladov za teplo na vykurovanie sa riadi vyhláškou č. 630/2005, kde teplo je možné rozpočítať týmito spôsobmi:

  • podľa plochy bytu, teda podľa m2: celkové náklady za teplo sa vydelia celkovými vykurovanými m2 v dome čím sa zistí cena tepla za 1 m2. Následne sa cena vynásobí plochou bytu vlastníka.
  • podľa obostavaného priestoru, čiže podľa m3: ak majú jednotlivé byty rozdielnu konštrukčnú výšku.
  • podľa pomerových meračov tepla: pokiaľ vlastníci majú namontované a funkčné pomerované merače tepla, náklady za teplo sa rozdeľujú na základnú a spotrebnú zložku. Základná zložka sa rozpočítava podľa plochy bytu a spotrebná zložka podľa nameraných hodnôt na pomerových meračoch tepla. Základná zložka tvorí 60 % a spotrebná 40 % z celkových nákladov za dodané teplo, ak sa vlastníci nedohodnú inak.
  • zároveň vlastníci si môžu zvoliť aj určenie koefi cientu za nepriaznivú polohu miestnosti. Ide napríklad o prízemné, rohové byty alebo byty pod strechou. (viac vo vyhláške č. 630/2005, § 7 ods. 6.)

B: Teplo na ohrev TÚV

  • náklady na ohrev TÚV sa podobne ako teplo rozpočítavajú na spotrebnú a základnú zložku. Základná zložka tvorí 10 % a spotrebná 90 % z celkových nákladov. Základná zložka sa rozdelí rovnakým dielom medzi všetky byty v dome. Spotrebná zložka sa vypočíta pomerom nameranej spotreby k celkovým nákladom.

C: Vodné stočné – SV a TÚV

  • vodné a stočné SV a TÚV je rozúčtované na základe spotreby ukazujúcej na meradle. Vyúčtovanie by malo obsahovať výrobné číslo meradla, počiatočný stav a konečný stav meradla za daný rok. Ak správca dlhšie spravuje bytový dom, tak na vyúčtovaní je potrebné grafi cky alebo písomne porovnať spotrebu oproti predchádzajúcim ro­kom.

D: Osvetlenie spoločných priestorov a výťah

  • náklady na osvetlenie spoločných priestorov a elektrinu za výťah sú rozúčtované podľa počtu nahlásených osôb v domácnosti. Vlastníci sa na domovej schôdzi môžu dohodnúť, že náklady za elektrinu za výťah vlastníkom na prízemí nebudú účtované. No náklady na opravy a údržbu výťahu sú hradené z fondu opráv a údržby, pretože výťah je súčasťou stavby a vlastníctvom všetkých vlastníkov.

E: Stočné – dažďová voda a poistenie domu

  • celkové náklady na dažďovú vodu a poistenie domu sú rozrátane podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu.

F: Havarijná služba a upratovanie

  • havarijná služba a náklady za upratovanie sa rozpočítavajú rovnakým dielom medzi všetky byty v bytovom dome

G: Poplatok za výkon správy

  • výška poplatku za výkon správy je zaúčtovaná na základe zmluvy o výkone správy

H: Vyúčtovanie Fondu opráv a údržby

  • obsahuje tieto položky (ak nie sú zarátané v službách):
  • všetky povinné revízie, dané zákonmi a vyhláškami
  • poplatky za znečistenie ovzdušia
  • bankové a poštovné poplatky
  • opravy vykonané na bytovom dome počas roka
  • údržba bytového domu
  • zimná údržba a úprava zelene
  • vyúčtovanie Fondu opráv a údržby musí okrem vyššie uvedených položiek obsahovať aj začiatočný zostatok účtu, príjmy, výdavky a konečný zostatok účtu

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dom #byt #vyúčtovanie