Prvý slovenský mrakodrap v Eurovea City bude dominantou

Developerská spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) napreduje s projektom rozšírenia obľúbeného multifunkčného komplexu Eurovea na dunajskom nábreží. Rozšírenie prinesie ešte viac príležitostí na bývanie, šport, zábavu a prácu. A to všetko ľahko dostupné pešo, na bicykli, verejnou dopravou aj autom.

12.10.2020 12:00
Eurovea city, Eurovea Tower, mrakodrap, Bratislava Foto:
Budúca najvyššia dominanta Bratislavy - Eurovea Tower.
debata

Projekt pozostáva zo šiestich stavebných objektov – z rozšírenia nákupného centra Eurovea, prvého slovenského mrakodrapu Eurovea Tower, nábrežných rezidencií Eurovea Riverside, administratívnych budov Pribinova X, Pribinova Y a podzemných garáží. Rozšírenie prepojí administratívne a rezidenčné projekty v celej lokalite do nábrežnej mestskej štvrte Eurovea City, kľúčovej súčasti vznikajúceho moderného centra Bratislavy zahŕňajúceho aj zóny KLINGERKA, Čulenova a Mlynské nivy. Atraktívna poloha a vynikajúca dostupnosť zvýšia záujem o nové centrum, nájde tu domov tritisíc rezidentov, prácu 40-tisíc zamestnancov, bohatá ponuka služieb a zábavy priláka denne 65 000 návštev­níkov.

„Naším cieľom je premyslené a komplexné dobudovanie celej zóny Eurovea City. Aby sa obyvatelia, pracujúci aj návštevníci moderného centra Bratislavy cítili príjemne, kladieme veľký dôraz na verejné priestory a klimatickú pohodu vďaka množstvu zelene. Obľúbená dunajská promenáda sa rozšíri o nábrežný park s výmerou 25-tisíc štvorcových metrov a nový aktivity park rozdelený na tri zóny podľa vekových kategórií. Na Pribinovej ulici pribudne aleja stromov poskytujúca tieň a pred vstupom do mrakodrapu vznikne nové námestie s vodným prvkom. Dunaj a jeho nábrežie sa vďaka kvalitným priestranstvám stanú ešte atraktívnejšími pre Bratislavčanov a návštevníkov mesta,“ vysvetľuje Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.

Stavba rýchlo napreduje

Prípravné práce na projekte, na pozemku medzi prvou etapou Eurovea a Mostom Apollo, sa začali v polovici marca 2019. Vznikla stavebná jama s rozmermi 300 × 100 metrov a hĺbkou 14 metrov, s objemom 420-tisíc kubických metrov. Samotná výstavba projektu sa začala ihneď po získaní právoplatného stavebného povolenia v decembri 2019. Spoločnosť Bauer pomocou štyroch vrtných súprav vyvŕtala takmer 1 400 pilót s celkovou dĺžkou bezmála 22 kilometrov, tvoriacich súčasť základov stavby.

V marci 2020 vybral JTRE za zhotoviteľov hrubej stavby – základových dosiek a železobetónových nosných konštrukcií – stavebné spoločnosti VHS-PS, s. r. o., a združenie Eurovea 2 pozostávajúce z vedúceho člena, spoločnosti Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo, s. r. o., a spoločnosti Sytiq, a. s.

V máji vyrástol na stavenisku prvý žeriav, takmer 91 metrov vysoký nosný žeriav pre budovanie nákupného centra. Celkovo bude na projekte pracovať 14 žeriavov, pričom najvyšší, aký bol kedy na Slovensku postavený, bude postupne rásť spolu s mrakodrapom Eurovea Tower. V súčasnosti na stavbe pracuje denne priemerne takmer 300 pracovníkov.

Unikátna základová doska

V piatok 18. septembra začali dodávatelia stavby betónovať základovú dosku pre prvý slovenský mrakodrap. Betonáž najhrubšej základovej dosky bytového domu, aká bola doteraz na Slovensku vybudovaná, trvala nepretržite tri dni a noci.

Pred začiatkom betónovania stavbári naviazali oceľovú betonársku výstuž s celkovou hmotnosťou 1 880 ton. Najhrubšie prúty výstuže, s priemerom štyri centimetre a dĺžkou 12 metrov, vážia každý 120 kilogramov. Základová doska má hrúbku tri metre a objem betónu dosiahol 7 050 kubických metrov. Betón vyrábali tri betonárky, pričom pripravené boli ešte dve záložné a na stavbu ich dovážali autá s domiešavačmi, ktoré sa za celý čas „otočili“ viac ako 630-krát. Betón do jamy pumpovali tri aktívne mobilné pumpy, ktoré počas nutných technických prestávok dopĺňala jedna záskoková a pripravená bola aj jedna záložná pumpa. Betónovanie základovej dosky mrakodrapu zabezpečovalo na jednej zmene 40 pracovníkov.

„Pred samotnou realizáciou najhrubšej základovej dosky pod bytovým domom, aká sa kedy na Slovensku vystužovala a betónovala, bolo potrebné vykonať veľa krokov. Okrem toho, že základy prvého slovenského mrakodrapu navrhovali najlepší odborníci na statiku, nezávisle sme preverovali správnosť riešenia druhým statikom, ktorý robil audit návrhu a kontroloval správnosť navrhovaného riešenia. Aby sme overili vlastnosti zemín z geologického prieskumu, urobili sme skúšky pilót, ktoré ukázali reálnu nosnosť podložia a tým potvrdili správnosť návrhu. Po mesiaci prác na viazaní výstuže v tejto doske sme mohli pristúpiť k samotnej betonáži,“ dopĺňa projektový manažér JTRE Ľuboš Kaštan.

Vyššie ako veže hradu

Eurovea Tower sa stane modernou dominantou nábrežnej štvrte Eurovea City, ale aj celej Bratislavy. Podľa medzinárodne uznávaných kritérií je za mrakodrap považovaná budova s nadzemnou výškou od 150 metrov. Prvý slovenský mrakodrap bude mať výšku 168 metrov a na 45 poschodiach bude 389 rezidencií. Celá stavba od päty pilóty po maják však bude mať až 215,5 metra.

Doteraz najvyššie obytné budovy na Slovensku, susedné Panorama Towers, majú 33 poschodí a výšku 112,2 metra. V Eurovea Tower budú bývať ešte vyššie obyvatelia vrchných 14 poschodí, na ktorých bude až 100 bytov vrátane 45 luxusných veľkometrážnych rezidencií.

Ak sa postaví dospelý človek na terasu najvyššieho podlažia, bude sa pozerať z nadmorskej výšky takmer 293 metrov. Je to o 33 metrov vyššie, ako je nadmorská výška veží Bratislavského hradu a o jeden meter vyššie ako cíp hviezdy na soche vojaka na monumente Slavín. Obsluhovať 45 poschodí v Eurovea Tower bude osem výťahov – jeden nákladný a sedem osobných. Budú mať rôznu veľkosť a nosnosť – od 13 do 22 osôb – a rýchlosť až do šesť metrov za sekundu, čo bude najrýchlejší výťah inštalovaný na Slovensku.

Fasáda prešla testom odolnosti

Eurovea Tower poskytne vďaka oknám siahajúcim od podlahy až po strop nádherné výhľady na všetky strany. Spolu bude v bytoch mrakodrapu 4 364 okien a zasklená plocha pokryje 29-tisíc štvorcových metrov. Takáto vysoká stavba si už vyžaduje aj vyššiu odolnosť voči vetru, dažďu a extrémnemu počasiu. JTRE preto venuje mimoriadnu pozornosť testovaniu odolnosti všetkých exteriérových konštrukcií voči klimatickému zaťaženiu.

Prvý slovenský mrakodrap bude mať výšku 168 metrov a na 45 poschodiach bude 389 rezidencií. Celá stavba od päty pilóty po maják bude mať až 215,5 metra.

Už počas projektovania testovala model mrakodrapu vo veternom tuneli v Londýne renomovaná spoločnosť RWDI špecializovaná na veterné inžinierstvo výškových budov. Namerané hodnoty zaťaženia jednotlivých bodov fasády použili statici vo svojich výpočtoch. Pred samotnou realizáciou fasády a výberom zhotoviteľa je potrebné overiť odolnosť exteriérových konštrukcií v reálnych podmienkach a potvrdiť správnosť výberu konceptu fasády.

Pre testovanie fasády Eurovea Tower sa spoločnosť JTRE rozhodla vybudovať vlastné skúšobné zariadenie, ktoré využije aj pri ďalších pripravovaných projektoch. Pri testovaní fasády použili spôsob overovania s využitím dynamickej sily vetra z veterného generátora vo vonkajšom prostredí.

Týmto spôsobom dokážu odborníci testovať fasádu ako celok vrátane zasklenia lodžií, zábradlia, obkladov, tienenia a ďalších konštrukcií. Skúšané konštrukcie sú zaťažované z vonkajšej strany, čím vznikajú prirodzené turbulencie vetra a vetrom hnaného dažďa, čo sa najviac približuje reálnym podmienkam. Okrem samotných okien a obkladu fasády prechádza testovaním odolnosti a overením funkčnosti pri zaťažení plnou silou vetra s rýchlosťou 200 km/h aj zábradlie a zasklenie lodžií. Napriek tomu, že sa pri dvojnásobnej sile vetra, ako sa vyskytuje v našich podmienkach, zasklenie lodžie rozkmitalo, vydržalo aj takúto obrovskú záťaž.

„V štandarde bytov v Eurovea Tower je aj vonkajšie tienenie, preto overujeme aj reálne vlastnosti dostupných produktov na trhu v reálnom rozmere a podmienkach zabudovania, aby sme zodpovedne vybrali najlepší produkt. Vlastnosti roliet deklarované výrobcami sa štandardne testujú v zavretom stave. My skúšame i to, pri akej rýchlosti vetra sa ešte dá roleta stiahnuť alebo vytiahnuť. Všetky exteriérové prvky prejdú skúškou odolnosti aj skúškou toho, ako dokážu slúžiť používateľom v bežnom živote,“ vysvetľuje Ľuboš Kaštan.

O bývanie pri Dunaji je obrovský záujem

Predaj rezidencií v prvom slovenskom mrakodrape Eurovea Tower a nábrežných rezidenciách Eurovea Riverside spustila spoločnosť JTRE v priebehu leta minulého roka a stretol sa s mimoriadnym záujmom. Byty sa od začiatku predávali rýchlym tempom. Dopyt utíchol len tesne po vypuknutí pandémie koronavírusu, ale po krátkom čase sa záujemcovia začali opäť ozývať a podpisovanie nových zmlúv sa rozbehlo ihneď, ako bola opäť možnosť osobne sa stretávať. Predávajú sa rovnako byty všetkých cenových kategórií v mrakodrape aj v nábrežnej časti. Doteraz sa predalo už viac ako 70 percent z celkovo 485 rezidencií.

„Zatiaľ sme na žiadnom z našich projektov nezaznamenali taký obrovský záujem o bývanie. V prípade rozšírenia Eurovea vidím za úspechom nielen výnimočnú lokalitu pri Dunaji, ale aj vysoký štandard, kvalitné dispozície bytov a dobré meno našich projektov River Park, Zuckermandel, Panorama Towers, Karloveské rameno a mnohých ďalších,“ hovorí Pavel Pelikán.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #eurovea city #developerský projekt #Eurovea Tower