Ľudia doplácajú na praktiky energetikov

Väčší dodávatelia elektriny sa ani po nástupe konkurencie nesprávajú k domácnostiam ako ku skutočným zákazníkom.

17.08.2012 12:00
Elektrina, žiarovka, bývanie Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Časť dodávateľov sa klientom zdráha znížiť preddavkové platby a necháva sa tak bezúročne od ľudí úverovať aj niekoľkými stovkami eur ročne. No ak sa zákazník omešká so zálohovou platbou čo i len deň, môže počítať okamžite so sankčným úrokom až vo výške deviatich percent.

Problém sa týka státisícov domácností. Pre prudké zdraženie elektriny z posledných rokov sa rodiny čoraz viac snažia šetriť, ale výsledky môžu byť rozpačité. Napríklad Martin z Bratislavy investoval do ekologických kachlí na drevné pelety a nahradil tak drahé elektrické kúrenie.

Prepočty nákladov ukázali, že namiesto pôvodných sto eur mu postačia preddavky na úrovni 40 eur. Západoslovenská energetika mu však oznámila, že zálohové platby mu nemôže znížiť ročne o viac ako 20 percent a stanovila ich na 80 eur. Pravidlo znamená, že k reálnej zálohe za elektrinu by sa daný občan dostal až za dva roky a za tie by dodávateľa bezúročne úveroval sumou takmer 800 eur.

Kým alternatívni dodávatelia elektriny s poklesom zálohových platieb nerobia problémy, veľký hráč na trhu výraznejší ako pätinový ústupok neponúkol, aj keď občan písomne namietal, že bude pomocou elektriny už len svietiť a variť. Hovorca Západoslovenskej energetiky, ktorá patrí do nemeckej skupiny E. ON, Ján Orlovský pripustil, že operátorka má pri znižovaní zálohovej platby limity, ktoré sa môžu prekročiť len so súhlasom nadriadeného. „Nadriadení nie sú vždy prítomní, navyše hovor mohol byť spracovávaný na externom call centre a šancu vedúceho operátorka ani nemusela ponúknuť,“ vysvetľuje.

Božena Stašenková z Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska takéto konanie odsudzuje. „Ich obchodné podmienky na prvý pohľad nie sú v rozpore so zákonom. Firme však môžu určovať neprimeraný rozsah práv, čo by odporovalo zákonu. Musel by však o tom rozhodnúť súd, na ktorý sa môže občan obrátiť,“ vysvetľuje Stašenková. Jedným dychom však dodáva, že jednoduchšie a menej náročné na čas by bolo odísť do konkurenčnej spoločnosti. Elektrinu domácnostiam už totiž dodávajú desiatky firiem.

Problémy sú aj u ďalších dodávateľoch, s rastúcou konkurenciou sa však nájdu aj ústretovejší obchodníci. „V prípade, že sa spotreba elektriny výrazne zmenila napríklad vďaka úsporným opatreniam či zmene vykurovania, po dohode je možné pristúpiť k úprave preddavkových platieb,“ vraví napríklad hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky. Podobné stanovisko zaujala aj Andrea Danihelová z VSE. „Zákazník môže požiadať o zmenu preddavkových platieb vždy, keď dôjde k zásadným zmenám na odbernom mieste, prípadne keď predpokladá nárast spotreby,“ vysvetľuje Danihelová.

Podľa Petra Bednára z SPP ani najväčší dodávateľ plynu neodmieta zmenu preddavkov. „V prípade požiadavky na zníženie preddavku o viac ako dvadsať percent je potrebné zaslať písomnú žiadosť spolu s uvedením dôvodu zníženia preddavku. Takýmto žiadostiam, samozrejme, vyhovujeme,“ vraví Bednár. Pri znižovaní zálohových platieb je však podľa neho potrebné myslieť na to, že bezdôvodné okresanie preddavkov môže mať za následok vysoký nedoplatok pri vyúčtovaní spotreby zemného plynu na konci odpočtového obdobia.

Ešte ústretovejší k odberateľom sú alternatívni dodávatelia. Napríklad Jozef Ondreička, výkonný riaditeľ Magna E. A., tvrdí, že úpravy výšky preddavkov vykonáva firma úplne bežne. „Akceptujeme nielen technické dôvody, ktoré vedú k zmenám v odbere, ale aj dôvody, ktoré nastanú v dôsledku zmien v rodinnej situácii zákazníkov,“ mieni Ondreička.

Igor Ďatko, šéf predaja spoločnosti ČEZ Slovensko, hovorí, že firma štandardne umožňuje jednu zmenu preddavkových platieb do roka. „Vieme však na požiadanie individuálne zmeniť výšku zálohy viackrát počas roka za podmienky, že má zákazník voči spoločnosti uhradené všetky pohľadávky,“ podotýka Ďatko. Firma podľa neho vyžaduje minimálnu zálohovú platbu v hodnote piatich eur, v prípade menšieho odberu však platby môžu byť zasielané aj raz za tri mesiace namiesto mesačnej periódy.

Slovakia Energy tiež žiada vysvetlenie, ak chce zákazník znížiť preddavky o viac ako dvadsať percent. „Pri väčších zníženiach musí zákazník doložiť, na základe čoho sa jeho spotreba takto drasticky zníži. Stačí však, ak pošle fotografie elektromeru, ktoré zachytí prostredníctvom svojho mobilu v odstupe dvoch mesiacov,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Richard Štrégl.

Šéf ďalšieho alternatívneho dodávateľa Vaša energia Igor Verdonič však hovorí, že najlepšie je upozorniť svojho predajcu už niekoľko mesiacov pred zmenou. „Keď sa odberateľ rozhodne prestavať si kúrenie na pevné palivo, určite sa takáto zmena nedá urobiť za deň, preto by som ako zákazník dva až tri mesiace pred zmenou oznámil svojmu dodávateľovi, že dôjde k takejto zmene,“ argumentuje Verdonič. Dávid Vlnka zo spoločnosti Energie2 dopĺňa, že všetci predajcovia majú s distribútorom energií dohodnutú minimálnu spotrebu. „Máme stanovenú minimálnu preddavkovú platbu, ktorá pokrýva distribučné poplatky a minimálnu spotrebu,“ uzatvára Vlnka.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba