Opatrnosť za volantom nestačí, vek neoklamete

Malo by existovať vekové obmedzenie na šoférovanie? Po nedávnej tragickej nehode, kedy v Michalovciach na prechode pre chodcov 85-ročný penzista smrteľne zranil šesťročné dievčatko, diskusie na túto tému opäť ožívajú.

17.09.2018 06:00
vodič, šofér, auto, volant, cestovanie,... Foto:
Dokedy šoférovať? Čím je človek starší, tým je ako vodič rizikovejší, hoci i opatrnejší.
debata (16)

Zakázať niekomu šoférovať len pre vysoký vek by bolo určite diskriminačné, podobné tragédie totiž spôsobujú rovnako mladí ľudia v produktívnom ve­ku.

Na druhej strane však vo svete stúpa počet dopravných nehôd, ktoré spôsobili práve seniori. Čo ako sa snažia opatrne jazdiť, v určitých situáciách narazia na hendikepy svojho veku. Sú to najmä spomalené reakcie, keď im do cesty príde nečakaná prekážka, čo bolo aj v spomínanom prípade v Michalovciach.

„Vekom sa nám zhoršuje zrak, sluch, pozornosť, psychické a motoristické reakcie. Keď príde k neočakávanej situácii na ceste, reakčný čas je spomalený. To znamená, že hlavne straší vodiči nad 65 rokov majú náchylnosť k panickej reakcii, nevedia to tak rýchlo vyriešiť,“ vysvetľuje dopravná psychologička Vlasta Kurucová.

Ukázali to aj svetové výskumy, ktoré odhalili výrazné rozdiely v skupine vodičov nad 75 rokov. Podľa jednej zo štúdií sa ako najväčší rizikový faktor ukázala práve neočakávaná prekážka na ceste. Vodiči seniori v zásade jazdia pomalšie a od áut si udržiavajú väčší odstup, takže keď auto pred nimi nečakane zabrzdí, dokážu to aj oni včas. Keď im však už do cesty náhle vojde chodec, ich reakčný čas sa neúmerne predlžuje.

Problémy majú aj na komplikovaných križovatkách, kde im dlhšie trvá vyriešenie situácie a sú náchylnejší panickým reakciám. Autá vchádzajúce do križovatky kontrolujú zrakom oveľa menej často.

„Počas priblíženia sa ku križovatke pozreli vpravo tri až štyrikrát, kým mladší sedem- až osemkrát. Všeobecne sa ukázalo, že schopnosť kontrolovať zrakom situáciu na križovatke sa výrazne znižuje už od 64 rokov,“ spresňuje závery výskumu Vlasta Kurucová. Na druhej strane si však na diaľnici od áut pred sebou si udržujú oveľa odstup až 125 metrov, kým ostatní 60 až 80 metrov.

Pri senioroch platí, že čím je starší, tým je ako vodič rizikovejší, hoci i opatrnejší. Vlasta Kurucová vysvetľuje, že seniori za volantom sa delia na dve skupiny – od 65 do 80 rokov, a potom nad 80.

Zákon dnes určuje seniorom nad 65 rokov povinnosť podrobiť sa zdravotnej prehliadke, ktorú lekári najčastejšie stanovujú na každé dva roky. Kontrolujú im najmä zrak, tlak a ďalšie veci súvisiace s vedením auta. Napríklad či netrpia cukrovkou alebo epilepsiou, ktoré by mohli mať pri zhoršení stavu za volantom fatálne následky. Lekári posúdia spôsobilosť viesť vozidlo, ak majú pochybnosti, môžu jazdu povoliť len s obmedzeniami, napríklad zakážu šoférovanie v noci.

Podľa viacerých expertov sú však testy nedostatočné. Nepreverujú totiž dôležité záležitosti ako schopnosť priestorovej orientácie, reakčný čas a psychickú spôsobilosť viesť auto či reagovať na stres. Zmeny sa však v našej legislatíve zatiaľ neplánujú. „Starší ľudia jazdia pomaly, neponáhľajú sa, ale nesmie prísť k neočakávanej situácii, kde treba pozornosť a rýchlejšiu reakciu,“ pomenúva problém Vlasta Kurucová.

Jednoznačné riešenie problému neexistuje. Vlasta Kurucová pripomína príklad Rakúska, kde starší vodiči jazdia na špeciálnych autách s maximálnou rýchlosťou 40 km/h. „Extrémnym príkladom je Japonsko, kde sa dôchodcov na cestách rozhodli zbaviť tým, že keď dobrovoľne odovzdajú vodičský preukaz a prestanú šoférovať, pohrebná služba im dá 15 percentnú zľavu na pohreb.“

Ako zvýšiť bezpečnosť jazdy

  • brať do úvahy svoj zdravotný stav a aktuálnu kondíciu
  • pred dlhšou cestou sa dobre vyspať
  • pred ňou i počas nej jesť ľahšie jedlá
  • dodržiavať prestávky, každé dve –tri hodiny
  • ak máte v aute klimatizáciu, udržujte teplotu 20–22 stupňov
  • obliecť sa pohodlne
  • netelefonovať, nepísať správy ani sa inak nerozptyľovať
  • pri extrémnych podmienkach – búrka, sneženie, hmla, vietor – cestu odložiť, ak je to možné
  • označiť auto nálepkou Senior sa volantom, ktorá síce nie je oficiálne registrovaná ani prikázaná, dá sa však ľahko objednať vo firmách, vyrábajúcich darčekové predmety a suveníry (podobne ako Dieťa v aute)

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #bezpečnosť #šoférovanie #seniori za volantom