Kontrolný úrad považuje za problém, že z hľadiska administratívy je žiadosť vybavená odoslaním požiadavky do zariadenia. Klienti však po administratívnom vybavení žiadostí čakajú aj dva i tri mesiace, kým sa vhodné miesto v zariadení uvoľní.
Výdavky na prevádzku sociálnych zariadení majú podľa NKÚ v ostatných rokoch stúpajúcu tendenciu a v roku 2017 dosiahli 19 miliónov eur. Tento nárast však podľa úradu nezohľadňuje mzdové požiadavky. Mzda opatrovateľov sa pohybuje na úrovni minimálnej mzdy a ich vekový priemer je skoro 60 rokov. Alarmujúci je tiež nedostatok odborných zamestnancov, ktorí by poskytovali služby pre seniorov. „Zákonom stanovené limity – maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného zamestnanca a percentuálny podiel odborných zamestnancov ku koncu minulého roka nespĺňala viac ako tretina zariadení. Národná autorita pre oblasť externej kontroly vidí problém tiež v meškajúcej modernizácii ubytovacích či hygienických priestorov,“ upozorňuje kontrolný úrad. Len na kontrolnej vzorke 14 verejných zariadení predstavuje investičný dlh viac ako 8 mil. eur.
Systém vnútornej kontroly hodnotí NKÚ ako nedostatočný. Napríklad rezort práce za tri roky v rokoch 2015 až 2017 nevykonal ani jednu kontrolu v seniorskom zariadení. „Závažný je aj fakt, že samosprávne kraje nemajú schválené koncepcie rozvoja sociálnych služieb na základe národných priorít a ani poznania cieľov z komunitných plánov obcí,“ zdôrazňuje úrad. Z ôsmich krajov tak urobili iba dva, Banskobystrický a Prešovský, no i to len na vzorke necelých 10 % obcí. Závažnejšie podľa NKÚ je, že v týchto koncepciách neurčili personálne, finančné ani organizačné podmienky na ich realizáciu, mali len všeobecný charakter a nedajú sa teda vyhodnotiť.