Viera Spring: Učiteľka meditácie zvanej tai chi

13.02.2019 10:00
Viera Spring
Viera Spring z Bratislavy učí meditovať pri tai chi všetky vekové kategórie. Autor:

Už dvadsať rokov sa venuje meditačnému cvičeniu s nevšedným názvom tai chi. Šesťdesiatdvaročná Viera Spring z Bratislavy učí meditovať pri tanci všetky vekové kategórie. Ako vraví, patrí už do kategórie seniorov, a preto môže tento druh relaxačného pohybu odporučiť naozaj všetkým. V rozhovore pre Pravdu prezrádza, ako tai chi ovplyvnilo jej život a aký má prínos pre ľudí vo vyššom veku.

Ako definujeme tai chi, a aké má zdravotné vplyvy na fyzickú a duševnú stránku človeka?

Tai chi je bojové umenie pochádzajúce z Číny a radí sa k vnútorným štýlom. Často sa mu hovorí tiež meditácia v pohybe. Typické, pokojné, pomalé a ladné pohyby môžete vidieť cvičiť tisíce ľudí v parkoch po celom svete. Tai chi sa cvičí v plnej sústredenosti a pritom v relaxovanom stave, má regenerujúce, ozdravné a vitalizujúce účinky. Napomáha správnemu držaniu tela, pevnému postoju a rovnováhe. Pravidelným cvičením tai chi sa zlepšuje krvný obeh, a tým aj celkové okysličenie organizmu, vyrovnáva sa tlak a tep, posilňujú sa svaly, kosti, kĺby.

Na stránke Vášho taijiclubu som sa dočítal, že tai chi je vhodné aj pre seniorov. Aké zdravotné benefity im prináša?

Prináša rovnaké benefity ako všetkým vekovým skupinám, ale u seniorov je ešte dôležitejšie práve správne držanie tela, pevný postoj a dobrá stabilita, aby sa predchádzalo hroziacim nehodám a pádom, čomu tai chi skutočne veľmi dobre napomáha. Ďalej je to udržiavanie kondície a flexibility jednoduchým a nenáročným spôsobom, bez toho, aby sa organizmus preťažoval a zaťažovali sa kĺby. A za naozaj dôležité, samozrejme pre všetkých, ale pre starších ľudí obzvlášť, považujem upokojenie mysle a prehlbovanie vnútorného pokoja a celkovej vyrovnanosti, čo našimi tréningami naozaj dosahujeme. Dôležitá je rovnováha nielen tela, ale aj mysle a celkovo života. Meditatívne cvičenie, ktorým tai chi je, podporuje psychickú vyrovnanosť so sebou aj životom, celkové uvoľnenie a pohodu.

Viera Spring.
Viera Spring. Autor: archív Viery Spring

Ide o náročné aktivity pre seniorov, dokážu ich bez problémov zvládať?

Tai chi sa cvičí rôznymi spôsobmi, a to od úžasných a náročných športových výkonov s akrobatickými prvkami, cez veľmi silné bojové umenie až po rôzne nenáročné relaxačné a tiež terapeutické cvičenia s použitím tai chi pohybov. Navyše, každý učiteľ alebo majster pristupuje svojím vlastným spôsobom k tomuto umeniu a vkladá do neho kus samého seba. Môžete si teda vybrať, čo vás zaujíma v súlade s vašimi prioritami a tiež náročnosť podľa svojich možností a schopností. Preto sa domnievam, že je možné začať s cvičením v každom veku a dá sa bez problémov zvládať. Samozrejme, naučiť sa cvičiť tai chi potrebuje svoj čas a určité úsilie, ako napokon všetko nové, čo sa chcete naučiť.

Ako často by sa malo trénovať tai chi?

Záleží iba od vás, čo chcete cvičením dosiahnuť. Ak sa chcete tai chi naučiť a chcete mať dobré výsledky a dobre sa cítiť, najlepšie je vybrať si svoju zostavu a venovať sa jej nielen na spoločných cvičeniach, ale aj samostatne a denne. Rovnako, ako keď sa chcete naučiť napríklad nejaký cudzí jazyk a chcete ho ovládať a užívať benefity týchto nových poznatkov a zručností čím skôr. Predpokladám, že sa v takom prípade budete nové slovíčka učiť denne a tiež si ich aj opakovať. Rovnako je to aj s pohybom a s tai chi. Osobný prístup je dôležitý a tiež vlastný systém, pravidelnosť. Nejaké to úvodné nadšenie, ale odtiaľ potiaľ, lebo veľmi rýchlo opadne a je vám nanič. Najlepšie je rozhodnúť sa, vytvoriť vlastný systém, pravidelnosť, aká vám vyhovuje a začať a neprestať.

Čo hovoria seniori, ktorí prichádzajú do vášho klubu na tento druh pohybu?

Oceňujú, že pociťujú vnútorný pokoj, preladia, cvičia a popritom si oddýchnu. Po tréningu sú plní energie, ustupujú alebo celkom sa stratia rôzne bolesti pohybového aparátu, zlepšuje sa spánok, uvoľnenosť a podobne.

Akých najstarších klientov ste mali?

Pani, ktorá mala 76 rokov začala s cvičením a cvičila s nami asi tri roky.

Dokáže toto cvičenie ovplyvňovať aj dĺžku života?

Tai chi napomáha udržiavať pohyblivosť a flexibilitu aj vo vyššom veku. Cvičenie uvoľňuje stres a napätie z tela aj mysle, obnovuje duševnú rovnováhu, podporuje dobrý spánok. Zlepšuje metabolizmus a napomáha udržiavať celkovo fyzickú aj psychickú pohodu a kondíciu, čím vytvára dobrý základ pre plnohodnotnú dlhovekosť.

Kedy ste sa prvýkrát stretli s tai chi a ako ovplyvnilo Váš život?

Pamätám si dobre, ako som prvýkrát videla cvičiť tai chi dvoch ľudí, muža a ženu, bolo to na nejakej satelitnej televíznej stanici, niekedy začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia. Cvičili v prírode a zosúladene. Bola som nadšená harmóniou, pokojom a krásou celej scenérie a tohto pohybu a už vtedy som si hovorila, čo to je, to sa musím naučiť. Ale v tom čase to tu nikto neučil. Prešlo zopár rokov a mala som vážne zdravotné problémy. Vnútornej práci som sa už dlhšie venovala a vedela som, že potrebujem nájsť cvičenie, ktoré nie je iba o pohybe, ale ktoré mi napomôže účinne prepojiť telo a myseľ a spomenula som si, čo som videla v televízii. Hľadala som riešenie a začala som s tréningami najskôr v zahraničí, potom aj na Slovensku.

Ako intenzívne sa mu venujete?

Venujem sa meditáciám, rozjímaniu, cvičeniu tai chi a chi kung intenzívne, teda denne, viac ako dvadsať rokov. Moja osobná skúsenosť je veľmi dobrá, vyriešila som svoj zdravotný problém a tento stupeň tréningu mi tiež pomohol udržať rovnováhu a fyzicky aj psychicky zvládnuť naozaj náročné životné obdobie, situácie aj silnú záťaž.

Ako sa možno prihlásiť na vaše kurzy?

Minimálne dva razy do roka (od januára a od septembra, niekedy aj na jar, záleží podľa možností a záujmu) robíme večerné dvanásťtýždňové štúdium pre úplných začiatočníkov a platíme si klasické klubové členské. Nerobíme medzi ľuďmi žiadne rozdiely. Momentálne máme tiež v štádiu prípravy popoludňajší tréning súboru relaxačných cvičení a fyzicky nenáročnej a kratšej tai chi zostavy, vhodnej práve pre seniorov a tiež ľudí s určitými pohybovými obmedzeniami, podľa metodiky, ktorá vychádza z mojich doterajších skúseností. Plánujeme začať na jar tohto roku, záleží iba od toho, ako sa nám podarí poskladať potrebne a primerane veľkú študijnú skupinu ľudí, ktorá má skutočný záujem sa tomuto umeniu systematicky venovať, a tým aj obohacovať a zlepšovať štýl a kvalitu svojho života. Viac informácií a možnosti zapojenia sa, nájdete v dohľadnom čase na našej webovej stránke www.taijiclub.sk.

Ak má niekto počiatočné obavy prísť a dať sa na cvičenie, čo by ste mu odporúčali?

Nuž, kto sa bojí, nech nechodí do lesa. Ale vážne. Akékoľvek neopodstatnené strachy je možné podporovať a šíriť, iba vďaka nevzdelanosti a nedostatočnej informovanosti. Platí to aj v tomto prípade. Takže treba komunikovať, pýtať sa, niečo si naštudovať, skúsiť a napokon sa správne rozhodnúť v súlade so sebou, lebo iba človek sám za seba vie posúdiť, či je pre neho niečo vhodné a užitočné alebo nie.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Plány mám veľké. Plánujem totiž urobiť všetko preto, aby som pomohla postaviť na nohy a vrátiť do života moju dcéru, ktorá je po veľmi ťažkom úraze, a o ktorú sa intenzívne starám dvadsaťštyri hodín denne. To je hlavná priorita. A v súvislosti s tým plánujem neustále študovať a hľadať možnosti kvalitnej rehabilitácie, starostlivosti a regenerácie. Plánujem sa neustále učiť a aplikovať ďalšie poznatky o prepojení telo – myseľ a nové prístupy. Chcem si naďalej udržiavať dobrú fyzickú a psychickú kondíciu tréningami, ktorým sa venujem, ďalej pravidelne meditovať a rozjímať. Plánujem byť čo najdlhšie užitočná, pohyblivá, zdravá psychicky, fyzicky, mentálne, robím všetko pre to. A vzhľadom na pribúdajúce roky, plánujem tiež podeliť sa s ostatnými a možno o niečo viac, ako doposiaľ, odovzdávať celoživotne nazbierané skúsenosti a zručnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tai-či #meditácia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku