Ako sa vďaka stravovaniu dožiť viac ako 100 rokov?

19.04.2019 11:00
stará žena, dlhovekosť
Jedzte čo najviac produktov z vášho regiónu. Doprajte si dostatok potravín s omega-3 mastnými kyselinami. Autor:

Prečo sa ľudia sa v krajine vychádzajúceho slnka dožívajú o čosi viac rokov než je svetový priemer?

Dožívajú sa viac ako 100 rokov

Médiá často prinášajú správu o senioroch, ktorí s ľahkosťou prekročili hranicu sto rokov aj o viac ako celé jedno desaťročie. Za touto skvelou vizitkou viac ako desiatich „krížikov“ stojí najmä životný štýl Japoncov, ktorý je založený na striedmej a zdravej konzumácii jedla.

K najstarším mužom sveta patril aj Džiroemon Kimura z mesta Kyotango v blízkosti Kyota. Dožil sa úctyhodných 116 rokov, čím prekonal Japonku Misao Okawa z Osaky o jeden rok. Samozrejme, že tento trend sa netýka všetkých japonských seniorov. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) však až v 29 krajinách sveta sa majú novorodenci šancu dožiť najmenej 80 rokov.

Pre porovnanie, pravdepodobnosť dožitia približne šesťdesiatich rokov majú obyvatelia chudobných krajín Afriky. Najlepšie sú na tom však tradične japonské ženy, ktoré sa už teraz dožívajú v priemere takmer 87 rokov. WHO zároveň tvrdí, že práve táto východoázijská krajina má najväčší počet starých ľudí na svete.

Tajomstvo Okinavskej diéty

Za rastom dĺžky života v Japonsku stojí predovšetkým dodržiavanie zdravého stravovania. Odborníci v tejto súvislosti poukazujú najmä na takzvanú Okinavskú diétu. Názov tohto špeciálneho „diétneho“ režimu pochádza z rovnomenného ostrova, ktorý sa chváli rekordnými počtami storočných ľudí v rámci celého sveta.

Základom spomínaného stravovacieho plánu je konzumácia potravín s nízkym množstvom kalórií. Úspech Okinavskej diéty spočíva hlavne v znížení celkového denného energetického príjmu o minimálne 20 %. Zaujímavé je, že vďaka tomu si Japonci neudržiavajú len pevné zdravie do vysokého veku, ale aj nízky Body Mass Index (BMI). Ten je na úrovni dvadsiatich bodov, teda v spodnom pásme normálnej hmotnosti. Podľa BMI je normálna telesná váha od 20 – 24,9 bodov, nadváha začína na hranici 25 a obezita na úrovni 30 bodov.

Dennú kalorickú potrebu si môžete znížiť nižšou konzumáciou sladkostí a príloh k jedlám, akými sú zemiaky, biela ryža alebo cestoviny.

Jedálničku dominuje zelenina

Japonské stravovanie je založené na konzumácii zeleniny všetkých farieb. Okrem listovej zeleniny, ktorá obsahuje rastlinné farbivo chlorofyl, sa zaraďuje do jedálnička aj oranžovo a žlto sfarbená zelenina. Farebné varianty sa pýšia vysokým obsahom beta-karoténu a vitamínu C. Žltooranžový nádych dodáva zelenine karotenoid s názvom luteín, ktorý sa postará o ochranu zraku pred degeneratívnymi chorobami. Nakoľko patrí k silným antioxidantom, pomáha v boji proti starnutiu a rakovine. V jedálničku nechýbajú tiež rôzne druhy ovocia, hľuzy rastlín, strukoviny a byliny.

Mäso jedia len sporadicky

Hoci väčšinu obyvateľov Okinavy tvoria vegetariáni, v rámci zdravého stravovania si často pochutnávajú aj na morských plodoch a rybách. Tieto morské „potvorky“ obsahujú predovšetkým veľké množstvo omega-3 mastných kyselín, ktoré chránia srdce, cievy a mozog. Japonci sa snažia zo stravovacieho plánu vypustiť konzumáciu červeného mäsa, mliečnych výrobkov a vajíčok. Nakoľko považujú cukor a tuk za najväčších vinníkov zhoršenia zdravia, redukujú ho v strave približne o štvrtinu.

VIDEO: Čo z jedálnička odstrániť ako prvé, ak sa začíname stravovať zdravšie?

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zelenina #omega-3 mastné kyseliny #zdravá strava #dlhovekosť #diéty #Okinava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku