Ako neskočiť na lep obchodníkom?

Vábivá reklama, pyramídové schémy či falošné ponuky. Niektorí obchodníci sa snažia predať svoje výrobky aj za cenu klamstva. Náchylnejší na nákup tovaru alebo služieb, ktoré ani zďaleka nespĺňajú požadované kvalitatívne vlastnosti sú najmä deti a seniori.

30.04.2019 11:00
šmejdi Foto:
K základným nekalým obchodným praktikám patrí vábivá či skrytá reklama, falošné bezplatné ponuky, ale aj nepravdivé vyhlásenie o liekoch a typicky aj pyramídové schémy.
debata

Pri propagácií výrobkov sú výrobcovia i predajcovia povinní uvádzať presné údaje o ich kvalite. Akékoľvek úmyselné vybočenie z tohto pravidla zaváňa takzvanými nekalými obchodnými praktikami, ktoré delíme na klamlivé a agresívne. Pre prvú skupinu je typické vedomé poskytovanie nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií, ale tiež aj zamlčanie dôležitých údajov o tovaroch a službách.

Do druhej skupiny zaraďujeme agresívne praktiky, ktorými sa nepoctiví obchodníci snažia zákazníka donútiť zakúpiť si tovar podvodom, manipuláciou či využívaním časového stresu. K základným nekalým obchodným praktikám patrí vábivá či skrytá reklama, falošné bezplatné ponuky, ale aj nepravdivé vyhlásenie o liekoch a typicky aj pyramídové schémy.

Nie každý prípravok je liekom

Určite ste sa stretli s fantastickými ponukami rôznych spoločností, ktoré sa vás snažia presvedčiť o priam zázračnej sile ich výrobku. Týka sa to najmä produktov na liečbu alergií, zastavenie vypadávania vlasov či zníženie telesnej hmotnosti. Muži sú následne po zakúpení takéhoto produktu sklamaní, že im napríklad nedorástli nové vlasy a ženy sa sťažujú na neúčinné prípravky na chudnutie. Podľa portálu wwweuropa.eu, ak sa výrobku prisudzujú terapeutické účinky, máte právo na informácie o tom, či bola takáto vlastnosť skutočne aj vedecky potvrdená. Viaceré vyhlásenia o tomto druhu tovaru znejú príliš dobre na to, aby boli v skutočnosti aj pravdivé.

Keď lákajú na pyramídové hry

Obľúbeným trikom nepoctivých obchodníkov je zapájanie zákazníkov do marketingových sietí, a to napríklad do predaja kozmetických výrobkov. Zarobiť si peniaze z pohodlia domova a najmä vo voľnom čase znie na prvý pohľad lákavo. Podmienkami takejto „spolupráce“ sú obvykle zaplatenie vstupného poplatku a povinnosť zapojiť do siete ďalších priateľov.

Podstata spočíva v tom, že čím viac známych do siete zapojíte, tým viac peňazí získate. Aj vaši priatelia môžu zarábať, ak nalákajú na túto ponuku ďalších ľudí. Fígeľ je v tom, že zdroj vášho príjmu pochádza od príspevkov ľudí, ktorí sa zapojili do marketingovej siete predtým a nie zo skutočného predaja kozmetických výrobkov. Tieto typické pyramídové hry v skutočnosti neponúkajú predaj výrobkov. V určitom bode sa jednoducho povedané zosypú, na čo doplatia najmä tí ľudia, ktorí do „hry“ vstúpili ako poslední a stratia svoju investíciu.

Letenky za „1 euro“?

Príkladom vábivej reklamy je predaj leteniek za jedno euro. Pokiaľ sa však zákazníci rozhodnú rezervovať si let za túto dramaticky nízku cenu, letenky sú zázračným spôsobom vypredané. Spoločnosti, ktoré ponúkajú takéto akciové ceny, odôvodňujú svoje konanie obmedzeným, malým počtom kusov leteniek.

Podľa spomínaného webového portálu predajcovia nesmú v reklamách uvádzať výrobky alebo služby za nízke ceny, ak ich nemajú v dostatočnej zásobe. V takomto prípade sú povinní informovať spotrebiteľov o počte výrobkov dostupných za uvádzanú „akciovú“ cenu. Podobne zavádzajúce sú aj falošné bezplatné ponuky. Predajcovia musia uvádzať skutočné ceny služieb. V žiadnom prípade nemôžu služby, za ktoré sa platí, označovať ako bezplatné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nekalé obchodné praktiky #Šmejdi