Na čo si majú dávať pozor seniori na cestách?

Vek nie je pre starších prekážkou pri šoférovaní auta. I napriek tomu by si mali ľudia vo vyššom veku osvojiť niektoré pravidlá bezpečnej cestnej premávky.

18.08.2019 06:00
seniori, hendikep, auto, penzisti, dôchodci, Foto:
Pre seniorov je potrebné udržiavať fyzickú a duševnú kondíciu.
debata

V prospech seniorov hovoria ich skúsenosti či opatrnosť. V neprospech zase určité fyzické obmedzenia. Na čo sa treba pri jazde sústrediť?

Nezabudnite na povinné lekárske prehliadky

Diskutovanou témou v prípade vodičov seniorov je aj ich fyzická a mentálna spôsobilosť. Podľa hovorkyne Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolíny Duckej, povinné lekárske prehliadky a psychickú spôsobilosť upravuje zákon o cestnej premávke. Pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky sú povinní sa podrobiť vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí vedú motorové vozidlo skupiny C1 a vyššie.

„Ostatní vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí dovŕšili vek 65 rokov, sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov,“ vysvetľuje pre Pravdu Karolína Ducká. Podobne sa skúma aj psychická spôsobilosť. Pravidelným psychologickým vyšetreniam každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky sú povinní podrobiť sa aj vodiči, ktorí sú držiteľmi slovenského vodičského oprávnenia a ktorí jazdia na motorovom vozidle C1 a vyššie.

Nepreceňujte sa, radšej opatrne

Pre seniorov je preto potrebné udržiavať fyzickú a duševnú kondíciu. K psychickej kondícii patrí udržiavanie si potrebných vedomostí, a to najmä pravidelné osvojovanie si aktuálnych zmien a úprav právnych predpisov o cestnej premávke. Potrebné je sledovať aj dopravné značenia, zmeny dopravy na komunikáciách. Nakoľko sa s pribúdajúcim vekom zhoršuje zrak, sluch, zhoršujú sa reflexy, je vhodné poznať svoje hranice a nepreceňovať sa počas jazdy.

Ako uvádza ministerstvo dopravy, základné pravidlá cestnej premávky platia nielen pre vodičov, ale aj pre chodcov, cyklistov rovnako bez rozdielu veku. „Každý senior by mal v cestnej premávke, či už ako vodič, ale aj chodec a cyklista brať do úvahy svoju fyzickú a duševnú kondíciu, najmä pohybové schopnosti, zrak, sluch, flexibilitu, vyšší reakčný čas a v tomto ohľade dbať na svoju bezpečnosť pri pohybe v cestnej premávke,“ prízvukuje Karolína Ducká.

Keď už oči neslúžia ako kedysi

Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky pri Ministerstve dopravy a výstavby SR, skrátene pod názvom BECEP, odporúča seniorom zvýšiť pri jazde pozornosť najmä z dôvodu zhoršeného videnia. Oči v staršom veku už nemusia byť tým, čí bývali. Seniori by sa mali radšej venovať jazde cez deň a vyhýbať sa šoférovaniu neskoro večer alebo v noci. Pokiaľ jazdíte počas dňa, dôležité je vybrať si menej hustú premávku či dopravnú špičku.

BECEP radí, aby sa starší vodiči nepozerali na cestu strnulo, ale snažili sa pohybovať očami, čím zachytia širší zorný uhol. Zvláštnu pozornosť treba zase venovať pri zábleskoch a svetlách na cestách. Bezpečnosť jazdy sa zvýši, ak si budete všímať nielen cestu pred sebou, ale aj po boku auta. Počas dňa sa majú oči chrániť pred prudkým svetlom, napríklad slnečnými okuliarmi. Pri cestovaní v noci sa používajú špeciálne okuliare na šoférovanie v tejto časti dňa.

Ak otáčanie hlavy bolí, vylepšite si auto

Lepšiu viditeľnosť z auta na vozovku zabezpečia čisté sklá, a to z vonkajšej a vnútornej strany. Na lepšie osvetlenie cesty je potrebné pravidelne udržiavať aj čistotu reflektorov. Väčšina seniorov sa pri šoférovaní už nezvykne pozerať dozadu cez rameno, nakoľko sa znížila ich flexibilita pri otáčaní krkom. Rýchly pohľad cez rameno môže byť bolestivý aj napríklad z dôvodu artritídy. V prípade, že ide o trvalý stav, je nevyhnutné upraviť tejto novej situácii aj výbavu auta.

Na tento účel sa používajú širšie spätné zrkadlá, ale aj zrkadlá, ktoré eliminujú napríklad mŕtvy uhol. Pri zmene jazdného pruhu si pred odbočením spravte krátku kontrolu okolia. Ak máte správne nastavené vnútorné a vonkajšie zrkadlá, dávate si pozor na mŕtvy uhol a skontrolovaná je aj svetelná signalizácia, jazda bude o čosi bezpečnejšia. Používanie bezpečnostného pásu zvyšuje riziko prežitia až o polovicu. Odborníci z ministerstva dopravy upozorňujú, že seniori pri nezapnutých pásoch väčšinou utrpia vážnejšie zranenia, než mladí ľudia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť na cestách #šoférovanie #lekárska prehliadka #vodičské preukazy