Ktoré potraviny znížia riziko infarktu a rakoviny u seniorov?

25.08.2019 06:00
jablká, jeseň, ovocie
Blahodarný vplyv na ľudské zdravie majú na svedomí najmä látky zvané flavonoidy. Zvlášť pozoruhodné účinky sa pripisujú práve jablkám. Autor:

Vedci z univerzity v austrálskom Perthe prichádzajú s dobrou správou pre starších ľudí, ktorí obľubujú cigarety a nevedia si odpustiť aj zopár pohárikov alkoholu.

Ako tvrdia v novej štúdii, riziku vzniku rakoviny a srdcového zlyhania je možné predchádzať jednoduchou úpravou stravy. Stačí do nej zahrnúť jablká a zelený čaj.

Zachraňujú život aj fajčiarom

Spomínané potraviny sa podľa odborníkov osvedčujú najmä v prevencii proti nádorových ochoreniam a kardiovaskulárnym chorobám. Blahodarný vplyv na ľudské zdravie majú na svedomí najmä látky zvané flavonoidy, ktoré sa vo veľkom množstve nachádzajú vo viacerých druhoch ovocia, zeleniny a v niektorých nápojoch. Zvlášť pozoruhodné účinky sa pripisujú práve jablkám a zelenému čaju.

Ich výhodou je, ako tvrdí štúdia, schopnosť pomáhať aj tuhým fajčiarom a silným konzumentom destilátov. Závery výskumu potvrdzuje najmä dánska štúdia, ktorá hodnotila vplyv flavonoidov na vyše päťdesiattisícovej vzorke ľudí v priebehu takmer celého štvrťstoročia.

Skvelá prevencia proti Alzheimerovej chorobe

Flavonoidy patria do skupiny polyfenolových látok. Ľudský organizmus ochraňujú pred intenzívnym slnečným žiarením, ale netreba zabúdať ani na ich schopnosť bojovať proti hemoroidom, kŕčových žilách, krvácaniu z nosa. Majú silný protivírusový a antibakteriálny účinok. Seniori ich dokážu oceniť najmä ako preventívny prostriedok proti degeneratívnych ochoreniam mozgu, najčastejšie Alzheimerovej chorobe.

V kombinácii s vitamínom C znižujú koncentráciu cholesterolu v krvi, čím pôsobia proti ateroskleróze (kôrnatenie ciev). Tieto biologicky aktívne látky sa právom pýšia aj silnými antioxidačnými vlastnosťami, pričom si hravo dokážu poradiť s agresívnymi molekulami, takzvanými voľnými radikálmi. Vedecké práce preukázali, že výskyt voľných radikálov v organizme sa dáva do súvisu aj s cukrovkou, Parkinsonovou chorobou, či ochoreniami pečene a kože.

Látky, ktoré predlžujú život

Vedkyňa Dr. Nicola Bondonno vysvetľuje, že austrálska štúdia preukázala zníženie rizika úmrtia na rakovinu a srdcové ochorenia u fajčiarov, ale i u ľudí, ktorí pili viac ako dva poháre alkoholu denne, a to za predpokladu, že súčasťou ich stravovania boli potraviny bohaté na flavonoidy. K cenovo prijateľným patria najmä jablká, ale aj nefermentovaný, zelený čaj.

Odborníci tiež zistili, že flavonoid zvaný resveratrol zmierňuje príznaky starnutia, čím pozitívne ovplyvňuje dlhovekosť. Vysoký obsah tejto zlúčeniny sa nachádza najmä v brusniciach, čučoriedkach a ďalších bobuľovitých plodoch. „Tieto zistenia sú dôležité, pretože poukazujú na potenciál prevencie rakoviny a srdcových chorôb tým, že sa podporuje konzumácia potravín bohatých na flavonoidy, najmä u ľudí s vysokým rizikom chronických chorôb,“ uviedla Dr. Bondonno pre www.thesenior.com.au.

Jedným dychom však dodáva, že najlepšom ochranou pred rakovinou či srdcovým infarktom je najmä radikálna zmena životného štýlu, ktorá zahŕňa skoncovanie s cigaretami a tvrdým alkoholom. Pozitívne účinky flavonoidov sa preukázali už pri konzumácii 500 mg denne. I keď sa zdá, že takúto dávku zdraviu prospešných látok je takmer nemožné prijať v priebehu jedného dňa, opak je pravdou. Ak sa do jedálnička zahrnie šálka zeleného čaju, jablko, pomaranč, sto gramov čučoriedok alebo rovnaké množstvo brokolice, získa sa tak požadované denné množstvo antioxidantov.

Lahodké sladké smoothie s čučoriedkami

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Čučoriedkové smoothie na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#srdcovo-cievne ochorenia #onkologické ochorenia #flavonoidy
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku